Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna erbjuds representationsplats genom studentkåren i alla beslutande och beredande organ. Det innebär att studenterna redan erbjuds platser i programrådet, i SAOL (Institution för svenska språket), i ämneskollegierna, i övningsskoleprojektets styrgrupp och i det regionala utvecklingsnätverkets ledningsgrupp. Platserna är dock inte fyllda. I självvärderingen anger lärosätet campus-distansmodellen och bristande information som möjliga orsaker. Ett utvecklingsområde är att öka studentrepresentationen i de organ som är tillgängliga för studenterna. Lärosätet gör informationssatsningar i samråd med studentkåren. Underlagen är tydliga med att lärosätet genomför kursvärderingar, men med liten respons från studenterna. Lärosätet sammanställer utvärderingar och åtgärdsförslag och återkopplar sedan till studenterna. Utvärderingarna läggs även ut på lärplattformen Moodle, och dialog med studenterna tycks ha hög prioritet. Sammantaget visar underlagen att studenternas erbjuds informellt inflytande.

Intervjuerna bekräftade behovet av att arbeta mer med information och återkoppling för att få en bättre struktur på studentinflytandet. Bedömargruppen bedömer att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och att påverka utbildningens innehåll och upplägg.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studentperspektivet är tillfredsställande beskrivet i självvärderingen.

Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen, men utmaningen är att platserna inte är fyllda. När det gäller det informella inflytandet bedömer bedömargruppen att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och att påverka utbildningens innehåll och upplägg. Bedömargruppen bedömer att utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer, men ser ett behov av att man arbetar ytterligare med information och återkoppling för att få en bättre struktur på studentinflytandet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)