Samlat omdöme Ämneslärarexamen, dans i gymnasieskolan
Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.
Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara inte tillfredsställande.
Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym och innehåll vad gäller UVK. I lärargruppen finns både vetenskapligt meriterad personal och personal med professionserfarenheter i form av egen lärarutbildning. Bedömargruppen menar vidare att kompetensförsörjningen är god med hänvis¬ning till den forskarskola med 8 doktorander som startar 2019. Den samlade kompetensen hos personalen inom inriktningen dans bedöms däremot som inte tillfredsställande på kort och lång sikt. Den vetenskapliga kompetensen är inte tillräcklig och behöver förstärkas med fler disputerade lärare på vetenskaplig grund inom danspedagogik och dansdidaktik. Den konstnärliga kompetensen bedöms däremot som god då det finns en professor i danspedagogik på konstnärlig grund. Många lärare har visstidsanställningar eller är timanställda vilket bedömargruppen menar gör utbildningen sårbar på lång sikt och rekommenderar lärosätet att se över detta. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms som adekvat då de fyra visstidsanställda adjunkterna har en lärarutbildning och två av dem en god koppling till gymnasieskolan.
Det finns en vetenskaplig miljö som är relevant för utbildningens UVK-del. Den professionsinriktade miljön är svagare. Bedömargruppen anser ändå att lärosätet uppfyller en grundnivå, men att den kan utvecklas. Samma sak gäller för sambandet mellan forskning och utbildning. För inriktningen dans finns det dock flera brister och bedömargruppen anser inte att utbildningsmiljön är tillfredställande. Den vetenskapliga miljön bedöms som bristande eftersom det inte bedrivs forskning med relevans för danslärarutbildningen. Även kopplingen mellan forskning och utbildning blir därmed otydlig. Att anställa fler disputerade för att möjliggöra en vetenskaplig miljö är ett viktigt utvecklingsområde. Den konstnärliga och professionsinriktade miljön bedöms som tillfredsställande med många samarbeten mellan olika inriktningar, kulturutövare och med välfungerande lokaler.
Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara inte tillfredsställande.
Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls inte. Danslärarutbildningen erbjuder bredd i praktiskt kunnande och djup, men det saknas enligt bedömargruppen en tydlig fördjupning i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete i utbildningen. De självständiga arbeten som har granskats antyder även att vissa studenter har svårigheter med att anknyta sitt forskningsarbete till aktuell forskning. Att utveckla och förstärka forskningsförankringen i utbildningen är ett viktigt utvecklingsområde menar bedömargruppen, vilket även hänger samman med ett behov av att stärka den vetenskapliga kompetensen.
Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Inom UVK finns en progression i kurserna länkat till frågan om examinationsformer och examinationskrav framgår på ett tydligt sätt. Framför allt gäller detta hur vetenskap och beprövad erfarenhet kan länkas till varandra ur ett professionsperspektiv, men arbetet med kvalitativa och kvantitativa metoder kan bli tydligare. Målet uppfylls däremot inte inom inriktningen dans. Målet hanteras främst inom UVK, men det förekommer inslag även i ämnet. Att utöka inslagen av forskningsmetoder och vetenskapsteori med anknytning till ämnet dans på avancerad nivå, samt även tillföra adekvat vetenskaplig lärarkompetens ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde. De självständiga arbetena indikerar även att vissa studenter har svårigheter med att använda teori och metod. Trots att den utbildningsvetenskapliga kärnan bidrar till måluppfyllelse anser bedömargruppen att bristerna inom inriktningen dans är så omfattande att utbildningen i sin helhet inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.
Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Målet behandlas framför allt i det avslutande självständiga arbetet om 30 högskolepoäng och i VFU-kurserna. Målet anses även vara tillfredsställande inom inriktningen dans och lärosätet ger exempel på kurser och moment där målet behandlas i progression och målet säkerställs även genom examination. Kreativa seminarieformer där studenter agerar så kallade kritiska vänner ser bedömargruppen som en styrka i utbildningen. Ett utvecklingsområde är att utveckla fler moment som behandlar relevant forskning då detta framstår som mindre väl utvecklat. De självständiga arbetena ger även signaler om att studenterna behöver mer stöd i att knyta egna forskningsresultat till tidigare forskning.
Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Didaktik och ämnesdidaktik återkommer som teman i de flesta av de kurser som ges inom UVK. Lärosätet erbjuder UVK-kurser som behandlar och examinerar frågor om elevers lärande, behov och förutsättningar samt allmändidaktiska frågor. En del av säkerställandet av målet sker i de specifika ämnena. För inriktningen dans utvecklas färdigheter och förmågor inom VFU och inom ämneskurser. Detta sker i progression, samt säkerställs genom examination. En styrka i utbildningen är enligt bedömargruppen de många samarbeten som lärosätet har med estetiska program i gymnasieskolor som lärosätet är delaktigt i och som också bidrar till välfungerande VFU-placeringar.
Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet för att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Lärosätet behandlar och examinerar detta mål i de tre VFU-kurserna med tillhörande examinationsuppgifter. Kurserna länkas till utbildningsvetenskapliga kärnkurser och ämnesstudier. Lärosätet genomför examination genom så kallade treparts¬samtal och skriftliga redovisningsuppgifter. Bedömargruppen menar att det finns en progression i VFU-kurserna som går mot ökad självständighet i planering, genomförande och utvärdering samt även i att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet. Målet behandlas även i ämneskurser. Det finns en progression och målet säkerställs även genom examination. Ett utvecklingsområde är hur varje elevs lärande och utveckling kommer in i utbildningen. En styrka i utbildningen är det goda stöd studenterna får av sina lärare då de planerar undervisning.
Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. Flera UVK-kurser lyfter fram frågor om etik, likabehandling, konflikthante¬ring, specialpedagogik samt, på ett mer övergripande plan frågor om demokrati och hållbarhet. I den vetenskapsteoretiska kursen får studenterna utrymme att diskutera frågorna på ett mer kunskaps¬filosofiskt plan. Hållbar utveckling exemplifieras utifrån naturvetenskapliga utgångspunkter. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.
Lärosätet redovisar tydligt hur jämställdhetsarbetet säkerställs. Lärare i UVK-kurser deltar och engagerar sig i det universitetsövergripande jämställdhetsarbetet. Jämställdhetsperspektivet på ämnesnivå och i kurser beskrivs i självvärderingen, och där konstateras att det finns skillnader mellan ämnen. Därför har ett utvecklingsarbete inletts under 2019 för att öka medvetenheten om jämställdhetsfrågorna inom samtliga ämnen i ämneslärar¬utbild¬ningen. För inriktningen dans ger lärosätet flera exempel på hur lärare och studenter tillsammans bidrar till att skapa en utbildning där jämställdhet beaktas, kommuniceras och förankras. Goda exempel är de work-shops som genomförts med teman som till exempel dans och samtyckeskultur. Att fortsätta arbeta för en jämnare könsrepresentation i utbildningen är något som bedömargruppen uppmuntrar lärosätet till.
Bedömargruppen anser att en systematisk uppföljning sker av utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Lärosätet redovisar en infrastruktur för uppföljning, utvärdering och utvecklingsarbete, en övergripande plan för hela universitetet när det gäller studenternas utveckling och lärande samt flera olika formella och informella forum för återkoppling. Lärosätet ger exempel på förändringar som har genomförts som en följd av det arbetet. Kursutvärderingar och andra former av återkoppling har lett till att utbildningen har utvecklats och att förändringar skett i olika kurser. Det exemplifieras med de självständiga arbetena och en satsning på progression mellan kurserna gällande generiska förmågor såsom självständighet, vetenskapligt förhållningssätt, självkännedom, kreativitet, digital kompetens, kommunikationsförmåga, etiskt förhållningssätt och förmåga till samverkan. Positivt är att studenterna har lätt för att komma i kontakt med sina lärare och på så vis få stöttning vid behov.
Lärosätet arbetar för att hjälpa studenterna att genomföra utbildningen inom planerad studietid genom en modell med en ”självständighetstrappa” med tre steg: professionell student, deltagande aktör och självständig aktör. Trappan gestaltar en ambition av progression i processen att få studenten att ta eget ansvar för sin utbildning. Dessutom finns stöd i form av bibliotek och skrivstöd. Lärosätet genomför även analyser av genomströmning och kvarvaro.
Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.
Bedömargruppen anser att studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Kurserna avslutas med kursutvärderingar och några kurser har även en utvärdering som genomförs under pågående kurs. Studenterna deltar i programråd och även i mer informella möten mellan lärare och studenter som medför att förbättringar i utbildningen kan genomföras snabbt. Lärosätet genomför även alumnenkäter. Lärosätet ger exempel på hur studenters åsikter har tagits omhand i utbildningen vilket lett till förändringar. Ett utvecklingsområde är att se över hur studenternas dansträning kan underlättas då de läser sitt andraämne.
Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.
Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, även om bedömargruppen menar att detta är ett utvecklingsområde för vidare preciseringar inom UVK. Inom inriktningen dans ger lärosätet exempel på flera aktiviteter som förbereder studenterna inför ett föränderligt arbetsliv utöver VFU. Studenterna tränas exempelvis i att undervisa i olika skolformer och det anordnas ett öppet hus för danselever där studenter medverkar. Lärosätet har även samarbeten med flera lokala aktörer och ett gott exempel på detta är Dans i skolan-biennalerna där forskare, danslärare och danskonstnärer medverkar.