Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, dans i gymnasieskolan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Stockholms konstnärliga högskola
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara inte tillfredsställande.

Lärosätet ger inte tillräckliga förutsättningar i form av personal och miljö för att bedriva UVK i den omfattning som nu sker (delar av UVK ligger på Stockholms universitet), även om utbildningsvolymen är liten. Den konstnärliga kompetensen har prioriterats för personalen anställd vid SKH, medan den vetenskapliga kompetensen främst representeras av lärarna på Stockholms universitet. Bedömargruppen ser ett behov av en tydligare övergripande funktion med ansvar för att bevaka och samordna alla de kompetenser som utbildningen berör. Lärosätet redovisar samtidigt en övertygande strategi för att öka forskningskompetensen i lärarlagen, men både den allmändidaktiska och den dansdidaktiska kompetensen behöver stärkas.

För inriktningen dans bedöms inte heller bedömningsgrunden Personal som tillfredsställande, eftersom det saknas tillräcklig vetenskaplig kompetens inom allmändidaktik, danspedagogik samt didaktik. Ett tydligt utvecklingsområde är därför att öka den vetenskapliga kompetensen inom personalgruppen. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms inte heller stå i proportion till volym, innehåll och genomförande på lång eller kort sikt, och bedömargruppen rekommenderar lärosätet att anställa fler lärare med erfarenhet från det fält som utbildningen riktas mot. Den konstnärliga kompetensen bedöms vara adekvat på kort sikt, men eftersom många är visstidsanställda är långsiktigheten osäker menar bedömargruppen.

Inom UVK bedöms lärosätet bedriva utbildning i en konstnärligt högt kvalificerad och forskningsmässigt delvis integrerad miljö med internationell profil där samverkan sker med Stockholms universitet när det gäller UVK. Studenterna är del av både den konstnärliga och ämnesdidaktiska miljön som finns vid lärosätet, och via UVK finns vissa möjligheter att ta del av den utbildningsvetenskapliga miljön vid Stockholms universitet.

Inom inriktningen dans anser dock bedömargruppen att det inte finns en tillräckligt utbyggd vetenskaplig miljö för utbildningen, eftersom det saknas kompetens inom framför allt danspedagogik. Samarbetet med Stockholms universitet är inte tillräckligt för att skapa kurser på avancerad nivå inom danspedagogik. Ett tydligt utvecklingsområde är därför att öka den vetenskapliga kompetensen inom personalgruppen. Det finns inte heller en tillräckligt väl utbyggd professionsinriktad miljö, eftersom det inte finns tillräckligt med personal med tydlig koppling till yrkesområdet i utbildningen. Att studenterna får ytterligare tillgång till aktiva gymnasielärares yrkesrelaterade erfarenheter ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde i utbildningen, och bedömargruppen rekommenderar lärosätet att anställa fler lärare med erfarenhet från det fält som utbildningen riktas mot. Det finns en konstnärlig utbildningsmiljö vid lärosätet som är relevant för utbildningen, och en styrka i utbildningen är att den konstnärliga och tvärkonstnärliga miljö som studenterna vistas i vid lärosätet tydligt knyts an till ämneslärarutbildningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara inte tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet ett aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls inte i utbildningen. På grundläggande nivå finns det goda förutsättningar för lärosätet att möjliggöra för studenterna att nå målet. En styrka som bedömargruppen har uppmärksammat är hur teori och praktik, handling och reflektion samt konst och didaktik knyts samman i de kurser som beskrivs, samt hur undervisnings- och examinationsformerna varieras på ett genomtänkt sätt. Vad som däremot saknas i utbildningen är möjligheter för studenterna att få insikt i det danspedagogiska och dansvetenskapliga området på avancerad nivå, Ett utvecklingsområde är att inom utbildningen vid lärosätet arbeta för en mer enhetlig och stabil vetenskaplig grund för danspedagogik och att erforderliga resurser knyts till utbildningen.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Målet är svårt att bedöma i förhållande till den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) separerat från ämnes- och ämnesdidaktiska studier, och i förhållande till att delar av UVK bedrivs inom Stockholms universitet. Men bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen på lärosätet behöver stärkas för att detta mål ska kunna garanteras, både inom UVK och inom utbildningen i sin helhet, i första hand när det gäller vetenskapsteori och kvantitativ metod. Även om studenterna redan tidigt i utbildningen får möta vetenskapliga texter, metoder och teorier på en grundläggande nivå, saknas det möjligheter för studenterna att utveckla en fördjupad kunskap i vetenskapsteori, samt kvalitativa och kvantitativa metoder. En rekommendation från bedömargruppen är att lärosätet anställer fler disputerade lärare och forskare inom området danspedagogik för att möjliggöra att studenterna får möta teorier och metoder som även har bäring på det danspedagogiska området. När det gäller relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen finner bedömargruppen att utbildningens upplägg och genomförande möjliggör en sådan kunskapsutveckling genom en god koppling mellan teori och praktik i utbildningen.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls inte. Bedömargruppen menar att studenterna får möjligheter att på en grundläggande nivå tillägna sig de färdigheter och förmågor som målet stipulerar, men anser att detta saknas på avancerad nivå. Lärosätet erbjuder förvisso studenterna i huvudsak tillräckliga förutsättningar att med tydlig progression utveckla de förmågor som målet mäter inom UVK. Den forskning som aktualiseras har ett tydligt fokus på normkritik och postmodern teori, vilket kan ses som motiverat i relation till ämnets traditioner, men framträder även som en viss teoretisk och metodologisk begränsning. Att knyta ämnesdidaktiska forskare till utbildningen som kan förmedla forskning i undervisningen och förbereda studenterna att genomföra vetenskapliga arbeten på avancerad nivå, ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde. Ett annat är att formulera lärandemålen på avancerad nivå på ett tydligt sätt för att säkerställa en måluppfyllelse som harmonierar med de nationella målen för utbildning på avancerad nivå. Trots att den utbildningsvetenskapliga kärnan bidrar till måluppfyllelse anser bedömargruppen att bristerna inom inriktningen är så omfattande att utbildningen i sin helhet inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Lärosätet redovisar en övertygande programstruktur där ämneskurserna och UVK-kurserna tydligt integreras med den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU), som behandlar och examinerar både didaktiska, ämnesdidaktiska och metodiska aspekter. Ämnet och en mindre studentgrupp gör det naturligt att tillämpa och utvärdera olika dansundervisningsmetoder. En styrka enligt bedömargruppens uppfattning är att upplägget av utbildningen säkerställer målet på flera sätt. En svaghet är att det inte tydligt framkommer för bedömarna, varken i självvärderingen eller intervjuerna, hur didaktisk och ämnesdidaktisk teori integreras i kompetensområdet på avancerad nivå. Att tydliggöra detta i utbildningen ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls, främst genom VFU men även kopplat till ämnes- och ämnesdidaktiska kurser samt UVK-kurser. VFU-kvaliteten varierar, men studenterna uppger att även mindre goda VFU-erfarenheter hanteras konstruktivt inom utbildningen. Examinationen av målet sker genom studenternas självvärdering, handledarens VFU-utlåtande och trepartssamtal, vilket bedömargruppen anser ger ett genomtänkt intryck. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta arbetet med VFU-placeringar, för att alla studenter ska få så bra VFU-placeringar som möjligt och förberedas för dessa i god tid.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppfylls. Lärosätet visar på ett övertygande sätt hur VFU- och UVK-kurser bidrar till att studenterna utvecklar reflekterande förmåga i relation till samhälleliga, värdegrundsbaserade och etiska frågor. UVK-kurserna om sociala relationer, juridik och etik i skolan som behandlar normalitet och elevers integritet lyfts särskilt fram av lärosätet.

Jämställdhetsperspektivet beaktas inom utbildningen. Lärosätet för ett medvetet jämställdhetsarbete på flera nivåer, vilket även innefattar själva utbildningen, där jämställdhet är en viktig aspekt av utbildningens fokus på normkritik och genuspedagogik. Jämställdhet och normkritiska perspektiv förekommer som teman i kurser och jämställdhet tas i beaktande när exempelvis litteraturlistor fastställs. Bedömargruppen skulle däremot vilja se att ytterligare ansträngningar gjordes för att studenterna ska få möjligheter att tränas och förberedas för att arbeta med elevers jämställda möjligheter till lärande i skolan.

Lärosätet har ett fungerande system för utvärdering, återkoppling och åtgärdsprogram. Lärosätets har nära kontakter mellan lärare och studenter kompletterat med ett digitalt utvärderingssystem för att säkerställa anonymiteten, samt olika forum för att utvärdera och utveckla utbildningen i samverkan med studenter och andra lärosäten. Bedömargruppen ser ett behov av mer systematisk uppföljning av studenternas erfarenheter från Stockholms universitets kurser inom UVK och inom det andra ämnet, om studenterna läser det på Stockholms universitet. Skälet är både att utveckla den egna utbildningen och att ge stöd åt studenterna under utbildningen. En styrka är att kursvärderingar sker på flera nivåer, även muntliga. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid genom den kontinuerliga kontakt som framför allt programsamordnaren har med studenterna. Ett viktigt utvecklingsområde är att utveckla instanser som tydligare fångar upp studenter som riskerar att inte nå mål på avsatt tid och att underlätta i utbildningens struktur så att studenter inte behöver läsa mer än på helfart.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentperspektivet beaktas av lärosätet på ett tillfredsställande sätt, och arbete pågår för att stärka studentinflytandet. Små studentgrupper medför att studenterna har lätt att kontakta lärare och utbildningsanordnare, och på så vis påverka sin utbildning. En nackdel är att detta också kan medföra svårigheter att ta upp känsligare frågor, vilket lärosätet är medvetet om.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Arbetslivsperspektivet beaktas på ett i flera avseenden övertygande sätt. Både utbildningens högskoleförlagda kurser och VFU-kurser är användbara och förbereder studenterna för att både teoretiskt och praktiskt möta förändringar i arbetslivet. En anmärkningsvärd bredd uppvisas i flera praktiknära samarbetsprojekt, genom samarbeten med andra lärarutbildningar och konstnärliga utbildningar och genom att studenterna för göra egna dansföreställningar. Det pågår även ett samarbete med Liljeholmens gymnasium, där studenterna får möjlighet att undervisa nyanlända elever i dans.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)