Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, matematik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet förutsättningar vara tillfredsställande.

Inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) står det klart att antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat. Lärosätet har en planering och systematik för kompetensförsörjning och kompetensutveckling med vetenskaplig och högskolepedagogisk meritering samt överblick av kompetensbehov. Inom inriktningen mot undervisningsämnet matematik är den vetenskapliga kompetensen i matematik mycket hög och har en bredd som gott och väl täcker utbildningens behov. Den matematikdidaktiska vetenskapliga kompetensen är svag men tillräcklig. Genom tidsbegränsat anställda mästarlärare säkerställs den professionsrelaterade kompetensen. De flesta lärare har också formell högskolepedagogisk kompetens och är engagerade i utbildningsfrågor.

Inom utbildningsmiljön för ämneslärarutbildningen i UVK har lärosätet en nyinrättad institution för att säkerställa vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildning, och där möjligheter till fortsatt utbyggnad av forskningsmiljöer finns. Vetenskapligt relevanta och professionsinriktade miljöer finns också på ytterligare ett antal institutioner på lärosätet och via samverkan med Göteborgs universitet. Utbildningsmiljön för ämneslärarutbildningen utgår ifrån en stark vetenskaplig miljö i matematik och är sammansatt av lärare som verkar på flera olika institutioner. Miljön är väl sammanhållen och har väl fungerande koppling till särskilda övningsskolor. En styrka är kopplingen till civilingenjörsutbildningen som gör att lärarstudenterna får se hur matematik används i andra ämnen och i samhället, samtidigt som det är en utmaning för utbildningen att hantera detta dubbla fokus mot lärande och ledarskap.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls. Lärosätet har ett väl genomtänkt system för individuell validering av studenternas matematikkunskaper från kandidatstudier inom olika civilingenjörsprogram. De inledande kandidatstudierna kan i sig räknas som väsentlig fördjupning i matematik. Studenterna får ett brett kunnande i matematik, både inom kandidatkurserna i matematik och inför och under VFU:n.

Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls. Inom UVK säkerställs måluppfyllelsen genom att studenterna möter och tillämpar teorier och metoder inom utbildningsvetenskaplig forskning samt analyserar sambandet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, exempelvis i det avslutande mastersarbetet. Inom inriktningen matematik säkerställs måluppfyllelsen genom att studenterna möter vetenskapsteori och vetenskaplig metod i flera kurser. Vetenskapsteoretiska utgångspunkter synliggörs genom att jämföra vetenskapliga modeller i olika kunskapsfält. Den återkommande interaktionen med mästarlärare och verksamma lärare gör också att studenterna får god förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Även om forskningsmetoder behandlas på ett tillfredsställande sätt rekommenderar bedömargruppen att lärosätet ännu tydligare säkerställer att varje enskild student får fördjupad kunskap om både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Inom UVK säkerställs måluppfyllelsen genom exempel på uppgifter i samband med VFU och aktuella vetenskapliga artiklar. Inom inriktningen matematik är utbildningen väl integrerad mellan campusförlagda kurser och VFU, vilket ger studenterna goda förutsättningar för att uppnå målet. Det framgår tydligt att lärarna arbetar nära studenterna och yrkesverksamheten för att stödja studenternas professionsinriktade och vetenskapliga utveckling. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Inom UVK säkerställs måluppfyllelsen genom exempelvis tillämpning av metoder för att synliggöra och analysera specifika händelser i klassrummet, rollspel, modellera undervisning samt via återkoppling på genomförd undervisning via mästarlärare. Inom inriktningen matematik har flera lärare en stor andel tjänstgöring inom VFU, vilket gör att man regelbundet kan följa upp och examinera studenternas förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik i undervisningen på övningsskolorna. Genom utbildningen behandlas och examineras arbetet med att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i en tydlig progression. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Inom UVK säkerställs måluppfyllelsen genom att studenter reflekterar över och analyserar den enskilda elevens lärande och utveckling, men också genom att studenten arbetar med utgångspunkt i variation av behov och förutsättningar som kan finnas i olika elevgrupper. Inom inriktningen matematik behandlas och examineras arbetet med att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i en tydlig progression som stöds av lärarnas nära samarbete med varandra och med övningsskolorna. Under VFU:n får studenterna stöd av mästarlärarna. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppfylls genom dels en specifik kurs om hållbar utveckling, dels kurser som belyser skolans värdegrund och demokratiska uppdrag, barnkonventionen, mänskliga rättigheter, jämställdhet, mobbning och diskriminering. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Lärosätet redogör för hur jämställdhetsperspektivet beaktas inom såväl organisationen som i de kurser som ingår i utbildningen. Målet examineras i utbildningen och lärosätet lyfter i synnerhet fram skollagen och läroplanen samt litteratur om jämställdhetsperspektivet i en av programmets kurser. Kursinnehållet behandlas också på seminarier med autentiska fallbeskrivningar och examineras i en slutrapport. Inom inriktningen matematik har lärosätet sett över litteraturen när det gäller författare samt balansen mellan kvinnliga och manliga föreläsare och lärare på kurserna.

För att säkerställa uppföljning, åtgärder och återkoppling av utbildningen, finns upparbetade kontaktytor och arenor för utvecklingsarbete för olika aktörer i programmet. Programmet utvärderas varje år och VFU följs kontinuerligt också upp med studenter och lärarutbildare samt rektorer på övningsskolorna. På kursnivå finns en upparbetad och synliggjord process för beredning, genomförande och uppföljning av kursvärderingar. Inom inriktningen matematik har lärosätet beaktat studenternas studiesociala situation, speciellt vid mottagning och introduktion. Man erbjuder stöd till studenterna i samverkan mellan utbildningsprogram, studentkår och teknologsektion.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet studentperspektiv vara tillfredsställande.

När det gäller studentperspektiv framkommer i självvärderingen och i samband med intervjuerna att det finns rutiner för studentinflytande och strukturer för studenters medverkan i beredande och beslutande organ. Studenterna får även informellt möjlighet att påverka kursers utformning, exempelvis via enskilda samtal som stärker intrycket av att lärosätet tar studentperspektivet på allvar.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

När det gäller arbetsliv och samverkan redogör lärosätet för olika typer av samverkan med det omgivande samhället i stort, och ger exempel på konkreta aktiviteter både inom utbildningen och i anslutning till mer externt riktade verksamheter som bidrar till att ge studenter beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet har även en väl genomtänkt VFU-organisation med mästarlärare och övningsskolor, som bidrar till goda kontakter med lärare och gymnasieskolor. Mästarlärarna har dessutom en avgörande roll i att utveckla studentens beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Genom att mästarlärarna integreras med övriga lärarutbildare sprids deras professionskunskaper inom lärarkollegiet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)