Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, matematik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Inom utbildningsvetenskaplig kärna framkommer att lärosätet har en tydlig plan och systematisk arbetsordning för både tjänsteplanering, kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Personalen kan svara för den utbildningsvetenskapliga kärnans områden och tillfredsställer därmed de examensmål som avser UVK. Inom inriktningen matematik erbjuder lärosätet en utbildning som är allsidig och väl integrerad när det gäller ämne, ämnesdidaktik och professionskunskap. Lärosätet redovisar också en tydlig progression av lärandemål som utmynnar i att lärosätet säkerställer samtliga examensmål som ingår i denna bedömning.

Inom den utbildningsvetenskapliga kärnans utbildningsmiljö redovisar lärosätet tillfredsställande professionsrelaterad, vetenskaplig och pedagogisk kompetens. De åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurserna kan kopplas till olika forskningsområden/forskningsprojekt. Det finns aktiva forskare i utbildningen och en nära koppling mellan utbildning och forskning. Professionsrelevansen tillgodoses genom kursmentorer som är verksamma gymnasielärare, VFU-handledare och personal med ämneslärarexamen. Inom inriktningen matematik har lärosätet god tillgång till kvalificerad personal som verkar i en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Av lärosätets självvärdering framgår att lärarna har hög vetenskaplig kompetens i matematik och tillfredsställande vetenskaplig kompetens i matematikdidaktik. En styrka hos de forskande lärarna i matematikdidaktik är att de bedriver praktiknära forskning med tydlig relevans för yrkesutövningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, är uppfyllt eftersom utbildningens självständiga arbeten håller hög kvalitet. Detta kan kopplas till de fördjupade ämneskunskaper och det vetenskapliga förhållningssätt som studenterna utvecklar under utbildningen.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Inom UVK finns progressionen inom ramen för och examination av innehåll i UVK och VFU samt i relation till studentens ämnesstudier med avseende på fördjupad kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa metoder. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt betydelsen för lärarens yrkesutövning säkerställs. Relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet behandlas återkommande inom inriktningen matematik, särskilt i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Det stärks också av att utbildningen kopplas till flera praktiknära forskningsprojekt med tydlig relevans för yrkesutövningen. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt över forskningsresultat uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Dessa aspekter examineras inom UVK på ett sådant sätt att målet uppnås. Det finns en klar bild i matrisform av hur lärandemål, aktiva verb och aktiviteter som stöder studenters lärande och examination hänger ihop inom ramen för den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) samt i relation till studenternas ämnesstudier Det finns en god progression från det första självständiga arbetet, inriktat mot forskningskonsumtion, till det andra självständiga arbetet, inriktat mot forskningsproduktion. Dessutom behandlas utveckling av yrkesverksamheten explicit i utbildningen. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Det finns progression mellan UVK, VFU och ämnesstudier, allmändidaktiska moment i UVK samt verksamhetsförlagd utbildning. Inom inriktningen matematik finns en progression för det aktuella examensmålet med utgångspunkt i lärandemål som är hämtade från samtliga kurser i ämnesdidaktik och ämnes-VFU. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik.

UVK-kurserna innehåller stöd till kommande verksamhetsförlagd utbildning (VFU), specialpedagogik, elevers sociala relationer, gruppdynamik och grupprocesser, bedömning och dokumentation samt kamratbedömningar. Det finns en väl genomtänkt integration av ämne, ämnesdidaktik och professionskunskap. Detta ger goda förutsättningar för studenterna att utveckla de färdigheter och förmågor som behövs i yrkesutövningen, speciellt att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling säkerställs via lärandemål för exempelvis värdegrundsfrågor, elevmångfald, forskningsetik, ledarskap, specialpedagogik och genomförandet av bedömningsprocesser.

Lärosätet arbetar bl.a. med genomlysning av utbildningsplaner, kursplaner, litteraturlistor och normkritiska perspektiv. Det finns ett genomtänkt upplägg av undervisningen om jämställdhet. Det har gjorts en genomlysning av kurserna i matematiklärarutbildningen när det gäller bemanning, val av litteratur och innehåll i kurser. Analyserna visar att utbildningen bedrivs så att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden jämställdhet behandlas tillfredsställande.

Det sker uppföljning, åtgärder och återkoppling via en kvalitets- och uppföljningsorganisation från övergripande universitetsnivå via programnivå och ned till institutions- och kursnivå, samt utifrån intressenter som lärare, VFU-handledare, studenter och alumner. Det ämnesnära kvalitetsarbetet i matematik utgår huvudsakligen från kursvärderingar, och resultaten och de vidtagna åtgärderna redovisas till de studenter som läser kursen vid nästa tillfälle. Studenter erbjuds bland annat vägledningssamtal, studentmentorer och individuella studieplaner som syftar till att synliggöra studenternas väg genom utbildningen i syfte att få dem att genomföra utbildningen inom planerad studietid. Studiementorerna kan vara särskilda för matematik och det finns också ”pluggstugor” inom matematik. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden om uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas tillfredsställande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentperspektivet säkerställs genom att studenterna har möjlighet att påverka sin utbildning i beslutsfattande organ på alla nivåer. Alla studenter får möjlighet att utvärdera kurser i lärosätets digitala utvärderingssystem. Skriftliga enkäter till kurser kompletteras med muntliga synpunkter från studenterna. Inom matematiklärarutbildningen finns därutöver också exempel på att studentinflytande har lett till byte av litteratur och fler praktiska övningar.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

När det gäller arbetsliv och samverkan ger lärosätet ett antal exempel på hur samverkan sker med olika aktörer kopplade till studenternas framtida arbetsmarknad och intressenter som är viktiga för att utbildningen ska utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Inom matematiklärarutbildningen finns också praktiknära forskning och kursmentorer som samtidigt är verksamma lärare på skolor. Matematikdidaktikerna samverkar även med lärare i kommunerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)