Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, matematik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägd bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Utbildningen planerades att ges för första gången hösten 2019. Förutsättningarna för att bedriva utbildning inom den utbildningsvetenskapliga kärnan är goda eftersom lärosätet har en sammansvetsad lärargrupp med ett tydligt progressionstänk. Det finns en tydlig vetenskaplig och professionsinriktad miljö vid lärosätet, med ett nära samband mellan forskning och utbildning. Bedömargruppen menar ändå att på längre sikt så måste den vetenskapliga kompetensen bland lärarna som undervisar inom den utbildningsvetenskapliga kärnan öka. I inriktningen matematik redogör lärosätet för en tentativ grupp av lärare med en hög andel disputerade lärare, varav de flesta är tillsvidareanställda. Vetenskaplig kompetens finns i både matematik och matematikdidaktik. Flera av de redovisade lärarna har relevant lärarexamen i matematik, varav en fortfarande är anställd i gymnasieskolan. Lärosätet planerar att avsätta särskilda forskningsresurser till det matematikdidaktiska området, för att ge forskningstid till disputerade lärare och för att rekrytera doktorander. Den ämnesdidaktiska miljön är under uppbyggnad och lärosätet har rekryterat en lektor. Dessutom ska en tjänst som tillsvidareanställd professor utlysas inom kort. Det mesta av den forskning som bedrivs är tydligt relevant för ämneslärarutbildningen. I miljön bedrivs även praktiknära forskning. Vid intervjuerna nämns exempel på det nära sambandet mellan forskning och utbildning, genom vetenskapliga artiklar som kurslitteratur och kurser där lärosätet lyfter fram den egna forskningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls eftersom flera av kurserna inom inriktningen kommer att utgå från kurser som ges på andra program, exempelvis ingenjörsutbildningen. Dessa kompletteras sedan med ett didaktiskt inslag. Urvalet av kurser som presenteras i självvärderingen indikerar den bredd, och till viss del även det djup, som utbildningen kommer att ge. Kurserna anpassas inte till något särskilt program, utan är generella och kommer även att behandla matematisk teori.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Studenterna får en grundläggande utbildning om vetenskapsteori och forskningsmetoder i UVK1, som sedan fördjupas under UVK2 och UVK3. Det finns också uppgifter och seminariediskussioner under utbildningen, där relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen behandlas. Vid lärosätet är också utbildningens VFU-kurser upplagda utifrån en progressionstanke både för innehåll och krav. Bedömargruppen rekommenderar ändå lärosätet att se över balansen mellan kvalitativ och kvantitativ metod, eftersom den förra verkar dominera i utbildningen. I inriktningen matematik redogör lärosätet för några lärandemål ur de två matematikdidaktiska kurserna som behandlar forskningsmetoder. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och dess betydelse för yrkesutövningen, examineras under de tre VFU-kurserna. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls inom UVK och inom inriktningen matematik. Inom UVK uppfylls målet bland annat då studenterna i VFU1 ska beskriva och reflektera över sina erfarenheter från sin verksamhetsförlagda utbildning. Vidare ges i samband med beskrivningen av VFU-kurserna också exempel från den sista UVK-kursen där studenterna ska genomföra ett utvecklingsprojekt på organisationsnivå. Lärosätet beskriver tanken bakom de ämnesdidaktiska inslagen i ämneskurserna, där kurslitteraturen består av en ämnesdidaktisk artikel med anknytning till det matematiska innehållet i kursen, och där examinationen ska säkerställa förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över relevanta forskningsresultat. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls inom UVK och inom inriktningen matematik. Inom UVK är det tydligt att det finns uppgifter och övningar under VFU- och UVK-kurserna där studenterna får öva sina didaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper och förmågor. Det är dock viktigt att lärosätet ser över sitt didaktiska och ämnesdidaktiska innehåll, så att även metodiska och ämnesmetodiska inslag finns med i utbildningen. Lärosätet redogör för ett antal lärandemål från de ämnesdidaktiska kurserna och VFU, som tillsammans ska möjliggöra och säkerställa förmågan att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik.

Under den första VFU-kursen får planera och genomföra viss övningsundervisning, medan de under den andra VFU-kursen även förväntas utveckla den undervisning som de ansvarar för, bland annat med hjälp av ämnesdidaktiska forskningsresultat. Lärosätet visar på en tydlig progression i arbetet med detta. Dock kan studenterna förberedas bättre för VFU perioder. Lärosätet redogör för ett antal lärandemål från de två ämnesdidaktiska kurserna som knyter an till förmågan att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning. Under didaktikkurserna behandlas också strategier för att planera undervisning som kan stimulera varje elevs lärande. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Bedömargruppen menar att studenterna får stora möjligheter under utbildningen att kunna visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt hållbar utveckling. Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling är därmed uppfyllt.

I VFU-kurserna finns det tillämpningsövningar där studenten ska applicera ett jämställdhetsperspektiv och i UVK-kurserna belyses jämställdhetsperspektivet som ett ämnesinnehåll. Inom ämnesundervisningen undervisar förhållandevis många kvinnor, i både matematik och matematikdidaktik. En översyn av litteraturen visar att kurslitteraturen i matematik till stor del är författad av män medan fördelningen är jämnare i den didaktiska litteraturen. Jämställdhetsperspektivet behandlas delvis på de ämnesdidaktiska kurserna. Det finns inga relaterade lärandemål på kurserna, men lärosätet beskriver att de kommer att examinera detta i framtiden. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden jämställdhet behandlas tillfredsställande.

Vid lärosätet så följs utbildningens innehåll, utformning och genomförande till övervägande del upp och resultaten av uppföljningarna omsätts också vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling. Återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet har gjort en avhoppsanalys samt har visat exempel på stöd studenterna har tillgång till under sin utbildning. Det finns exempelvis ett särskilt stöd till studenter med funktionshinder. Lärosätet redogör för de två ämneskollegier som lärarna på utbildningen tillhör. Kollegiet består av samtliga anställda inom ett område och har ett övergripande ansvar för uppföljningen och kvaliteten. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden om uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas tillfredsställande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studenterna tar plats i beredande och beslutande organ som programråd och ämneskollegium. Det finns också ett samarbete mellan studentkåren och programrådetdär de gemensamt följt upp vilka råd och ämneskollegier som saknar studentrepresentanter och kontaktat studenter för att fylla de vakanta platserna. Lärosätet beskriver den studentrepresentation som planeras för i kollegiet för ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap, men man kommenterar inte ämneslärarstudenternas eventuella representation i ämneskollegiet i matematik.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredställande.

Bedömargruppen menar att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Samverkan sker exempelvis med det omgivande samhället genom uppdragsutbildningar, nätverket RUN (regionalt forum för kommuner och universitet) och VFU-organisationen. Lärosätet redogör kort för hur utbildningen i ämnesdidaktik ska fokusera på generella kunskaper och förmågor om didaktik och metodik, vilket ger en utbildning som är användbar även i framtiden.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)