Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, matematik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet förutsättningar vara tillfredsställande.

Lärosätet har tillräckliga förutsättningar när det gäller personal och miljö för att bedriva ämneslärarutbildning inklusive den del som utgör den utbildningsvetenskapliga kärnan. Bland lärarna inom UVK återfinns både vetenskapligt kompetent personal och personal med professionell ämneslärarerfarenhet. Den vetenskapliga kompetensen omfattar både ämnesdidaktik, allmändidaktik och pedagogik. Ett arbete för att stärka kompetensen på längre sikt har inletts, och det inbegriper att stärka den allmändidaktiska-pedagogiska kompetens och forskning som är relevant för UVK. Ämneslärarutbildningen har delvis olika utformning i Karlstad och Ingesund (musiklärarutbildningen), och även om Karlstad har andra förutsättningar med många olika ämnesinriktningar så bör Karlstad sträva efter att mer integrera utbildningens olika delar, så att den bildar en tydlig helhet för studenter och lärare. Det finns god vetenskaplig och ämnesdidaktisk kompetens bland lärarna som undervisar i matematik och matematikdidaktik inom utbildningen. Denna kompetens vidmakthålls genom aktiv forskning inom båda fälten. Den professionsinriktade kompetensen finns delvis genom att 60 procent av lärarna har ämneslärarutbildning, men man har också adjungerade adjunkter och snart tillförs kompetens genom Värmlandsmodellen. Det finns en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö inom inriktningen matematik. Det finns vetenskaplig miljö inom både matematik och matematikdidaktik. Professionsinriktning verkar finnas till viss del genom tidsbegränsade adjunkterna och att en majoritet av universitetslärarna har ämneslärarexamen. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser över och tydliggör hur studenterna får ta del av lärarnas egna forskningsresultat på ett systematiskt sätt. Genom inslagen inom inriktningen matematik tillsammans med de inslagen som finns inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) så finner bedömargruppen personal och utbildningsmiljö vara tillfredställande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls genom att det matematiska innehållet är relevant för ämneslärare i matematik. Ett utvecklingsområde är att finna former för hur studenterna ska få insyn i forskningsverksamhet. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls. Målet behandlas i UVK inom flera kurser, men med tyngdpunkt i kursen Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete, som föregår det avslutande självständiga arbetet. Genomgående framträder en ambition att i kurserna knyta forskning till skolpraktiken. Tyngdpunkten ligger däremot främst på kvalitativ metodik, även om kvantitativ metodik också behandlas. Samordningen mellan UVK och ämnena för detta mål framträder som relativt svag. Ett framträdande inslag i utbildningen är att studenterna ska kunna bedriva skolutvecklande verksamhet på vetenskaplig grund, något som exempelvis lyfts fram som centralt i UVK-kursen Vetenskapsteori och utvecklingsarbete, och i den skriftliga, vetenskapligt grundade utvecklingsplan som studenterna ska arbeta fram under VFU utifrån sina praktikerfarenheter. Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att studenterna utvecklar kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt utvecklar förmåga att systematiskt tillvarata erfarenheter och relevanta forskningsresultat inom inriktningen matematik. Detta framkommer både i självvärdering och i bedömningar av självständiga arbeten. I självvärderingen nämns också att man använder examensarbetena för att fördjupa studenternas kunskaper om vetenskapsteori och kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder, och för att relatera detta till undervisningsnära problemformuleringar. Studenterna förväntas även visa sina kunskaper om hur vetenskap och beprövad erfarenhet kan ge en grund till systematiska undersökningar i skolan.. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Underlagen ger flera belägg för att UVK och VFU systematiskt och på olika sätt bidrar till att utveckla och pröva studenternas förmåga att kritiskt och självständigt väga erfarenheter mot forskningsrön. I inriktningen matematik når lärosätet måluppfyllelse genom en följd av metodikinslag som förbereder studenterna för VFU inom de matematikdidaktiska kurserna. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls inom UVK. Bedömargruppen ser det huvudsakligen som positivt att ämneslärarutbildningen framstår som tydligt ämnesdidaktiskt inriktad och ser det som befogat att målet i första hand knyts till VFU. Lärosätet visar på ett i sin helhet övertygande sätt hur VFU och UVK bidrar till måluppfyllelse. Men det är önskvärt att lärosätet starkare förankrar och utvecklar UVK:s didaktiska och metodiska bidrag i utbildningen, samt tydliggör progressionen inom UVK och stärker samordningen mellan UVK, VFU och ämnen. Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls delvis i inriktningen matematik. Målet finns förankrat i utbildningen. Dock anser bedömargruppen att lärosätet inte har ett likvärdigt sätt för att genom examination säkerställa att studenterna under sin VFU kan tillämpa didaktik samt planera och genomföra undervisning. Inga lektionsbesök ingår nämligen i bedömningen av nätstudenter och vissa campusstudenter. Examinationen av VFU bygger på studentens självvärdering och reflektioner, trepartssamtal och handledarens bedömningsunderlag. Måluppfyllelse säkerställs till stor del genom trepartssamtalet där samtliga lärande mål berörs i en kritisk diskussion kring studentens utveckling. Trots bristerna som finns inom inriktningen matematik anser bedömargruppen att lärosätet på ett trovärdigt sätt har visat att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet på ett huvudsakligen adekvat sätt argumenterar för hur den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) bidrar till att utveckla planering, genomförande och utvärdering av undervisningen, i relation till VFU. Lärosätet redogör för hur specialpedagogik behandlas inom UVK, och visar på ett övertygande sätt hur detta examineras kopplat till olika specialpedagogiska perspektiv. Intervjuerna ger däremot blandade vittnesmål om hur väl UVK i dessa två tappningar har förankrat detta målområde, särskilt gäller det för Karlstad som del av en kritik av hur UVK bedrivits och samordnats. Bedömargruppen betonar därför vikten av att det revideringsarbete som inletts för att tydliggöra progressionen inom UVK samt fullfölja och utvärdera samordningen med övriga delar i utbildningen. Utifrån självvärderingen och intervjuerna understryker bedömargruppen betydelsen av att inom UVK också ge utrymme åt de mer generella aspekterna av läraruppdraget, t.ex. mentorskap, föräldrakontakt, ordningsfrågor och andra frågor relaterade till ”den pedagogiska verksamheten i övrigt”. Målet är tillfredsställande inom inriktningen matematik Bedömargruppen anser dock att lärosätet behöver inkludera platsbesök eller ta del av inspelat material från VFU:n för att rättssäkert kunna examinera och säkerställa att studenten kan planera och genomföra utbildning för att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande. Den återstående delen av målet, att utvärdera och utveckla undervisning, finns större möjligheter att examinera skriftligt även utan lektionsbesök, men bedömargruppen anser att VFU-erfarenheter behöver utgöra underlag för sådan examination. Det är föredömligt att de ämnesdidaktiska inslagen också omfattar moment om särbegåvning. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. Lärosätet visar övertygande hur studenternas förmåga att göra etiska och andra bedömningar utvecklas löpande inom UVK, och prövas både i VFU och i olika UVK-kurser. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Jämställdhetsperspektivet beaktas inom utbildningen. Lärosätet redogör för ett omfattande, övergripande jämställdhetsarbete där lärarutbildningen och UVK prioriterats. Detta arbete innefattar både lärarutbildningens upplägg och personella aspekter. Vissa brister kan noteras när det gäller formuleringar av jämställdhetsmål i kurser, lärarhandledares kompetens att bedöma jämställdhetsaspekter samt en ojämn könsfördelning i lärarkåren. Jämställdhetsperspektivet beaktas även i inriktningen matematik. I den ämnesdidaktiska delen av utbildningen ingår examinerande moment om jämställdhet, i rimlig omfattning. Ett utvecklingsområde är att säkerställa ett jämställt genomförande genom att inventera kurs- och personallistor och utveckla processer för att säkerställa god utveckling när det gäller dessa. Trots bristerna som finns inom inriktningen matematik anser bedömargruppen att lärosätet på ett trovärdigt sätt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan har visat att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

I UVK har lärosätet ett fungerande system för utvärdering, återkoppling och åtgärdsprogram. Utbildningen följs upp systematiskt och det har lett till ett omfattande revideringsarbete av UVK som går i riktning mot att förbättra samordningen inom UVK och i relation till utbildningens övriga delar. Man har också ett utförligt program för att understödja studenternas studier, men samtidigt är avhoppsfrekvensen ganska hög. I inriktningen matematik har lärosätet fungerande processer för att göra kursutvärderingar och sprida resultat. Ett viktigt utvecklingsområde är att säkerställa att utbildningens olika delar hålls samman, i synnerhet ämnesdidaktik och UVK. Detta arbete bör involvera studenterna och deras perspektiv. Bedömargruppen anser att lärosätet har gjort ett rimligt arbete för att säkerställa genomströmning, men trots det är det för få studenter som slutför utbildningen på utsatt tid. Därför behövs ytterligare arbete för att utreda och förbättra genomströmningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet studentperspektiv vara tillfredsställande.

I utbildningen i sin helhet beaktas studentperspektivet på ett tillfredsställande vis, främst genom olika formella kanaler, alltifrån möjlighet att delta och fatta beslut i programråd och lärarutbildningsnämnd till att framföra synpunkter i anslutning till enskilda kurser. Studenternas kritiska synpunkter på UVK framträder som en tungt vägande grund för den revidering av UVK som inletts. I inriktningen matematik har studenterna möjlighet att påverka sin utbildning både formellt och informellt. Lärosätet beskriver på ett trovärdigt sätt hur man arbetar med studentinflytande och att man faktiskt lyssnar på studenterna.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Arbetslivsperspektivet i ett samtida och framtida perspektiv beaktas främst i VFU men också i UVK. Utbildningen bedrivs genom organiserad samverkan med skolor i regionen och olika regionala nätverk och olika regionala nätverk. Flera exempel finns på hur utbildningen i UVK och ämneskurser samt i samspel med aktiva lärare och VFU tar upp aspekter av detta, exempelvis hur digitaliseringen kan komma att påverka skolan. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att stärka detta område inom UVK, som del av det mer generella perspektiv på läraryrket som UVK ska bidra till, och som ger studenterna redskap att konstruktivt hantera framtida skolreformer. I inriktningen matematik bjuds yrkesaktiva matematiklärare in och får träffa studenterna. Lärosätet har även stor medverkan i Lärarlyftet. Genom praktiknära forskning och utveckling får studenterna också möjlighet att hantera ett föränderligt arbetsliv, och man har relevant samverkan med det omgivande samhället. Lärosätet behöver dock arbeta vidare för att säkerställa att utbildningen är relevant och förbereder studenterna för yrkeslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)