Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Lärosätet har tillfredställande förutsättningar när det gäller personal och miljö för att bedriva den del som utgör den utbildningsvetenskapliga kärnan. Bland lärarna inom UVK återfinns både vetenskapligt kompetent personal och personal med professionell ämneslärarerfarenhet. Den vetenskapliga kompetensen omfattar både ämnesdidaktik, allmändidaktik och pedagogik. Ett arbete för att stärka kompetensen på längre sikt har inletts, och det inbegriper att stärka den allmändidaktiska-pedagogiska kompetens och forskning som är relevant för UVK. Ämneslärarutbildningen har delvis olika utformning i Karlstad och Ingesund (musiklärarutbildningen), och även om Karlstad har andra förutsättningar med många olika ämnesinriktningar så bör Karlstad sträva efter att mer integrera utbildningens olika delar, så att den bildar en tydlig helhet för studenter och lärare.

Bedömningsgrunden Personal bedöms inte vara tillfredsställande inom inriktningen musik eftersom det saknas tillräcklig vetenskaplig kompetens på lång sikt, framför allt inom musikpedagogik. Bedömargruppens rekommendation till lärosätet är därför att se över vilken personal som krävs med både pensionsavgångar och vetenskaplig kompetens i åtanke, och att sedan genomföra åtgärder för att stärka den vetenskapliga musikpedagogiska kompetensen. Den yrkesrelaterade, konstnärliga och pedagogiska kompetensen är däremot tillfredsställande. Ett utvecklingsområde är att stärka de yrkesverksamma lärarnas insatser i utbildningen.

En särskild omständighet vad gäller utbildningsmiljön för UVK är att den förekommer i två skilda utbildningsmiljöer knutna till samma universitet: Karlstads universitet och Musikhögskolan Ingesund. UVK behandlas i huvudsak som en enhet i den här utvärderingen. Lärosätet har goda förutsättningar att bedriva lärarutbildning på grund av att det finns forskningsmiljöer, för både ämneskunskaper och ämnesdidaktik, och i viss utsträckning en allmän didaktisk miljö. Vid Musikhögskolan Ingesund är utbildningen tydligare integrerad än vid Karlstad. Att stärka formerna för rekrytering, samverkan med och utbildning av VFU-handledare är något som däremot både Karlstad och Ingesund bör utveckla, som grund för en sammanhållen utbildning.

Det finns en relevant vetenskaplig, konstnärlig och professionsinriktad miljö inom inriktningen musik, vilket bland annat visas genom de många konstnärliga och verksamhetsanknutna samverkansprojekten som pågår. Kopplingen mellan forskning och utbildning bedöms som god, och som en styrka vill bedömargruppen särskilt lyfta fram det nära samarbetet mellan teori och praktik som pågår i utbildningen där utrymme ges för både konstnärliga och pedagogiska inslag. En svaghet i utbildningsmiljön är den begränsade vetenskapliga kompetensen i personalgruppen, särskilt inom musikpedagogik, vilket på längre sikt kan få konsekvenser för den vetenskapliga miljö som omgärdar studenterna, samt begränsar lektorernas möjligheter att docentmeritera sig och på sikt befordras till professorer. Bedömargruppens rekommendation är därför att lärosätet anställer fler disputerade lärare, helst i ämnet musikpedagogik. Trots de svagheter bedömargruppen identifierat vad gäller inriktningen musik och bedömningsgrunden Personal anser bedömargruppen att bedömningsområdet i sin helhet är tillfredsställande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls i utbildningen och anses av bedömarna hålla hög kvalitet. Bedömargruppen anser att utbildningens goda struktur med tydliga upplägg som erbjuder både bredd och djup, tydlig progression och möjligheter för studenterna att kombinera kurser med varandra, bidrar till detta. Alla bedömda självständiga arbeten visar dessutom hög måluppfyllelse. Att studenterna möter musikdidaktisk och pedagogisk litteratur samt forskning inom både ämnesdidaktiska kurser och inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) ser bedömargruppen som särskilt positivt.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls. Målet behandlas inom flera kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UVK), men med tyngdpunkt i kursen Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete, som föregår det avslutande självständiga arbetet. Genomgående framträder en ambition att i kurserna knyta forskning till skolpraktiken. Tyngdpunkten ligger däremot främst på kvalitativ metodik, även om kvantitativ metodik också behandlas.. Ett framträdande inslag i utbildningen är att studenterna ska kunna bedriva skolutvecklande verksamhet på vetenskaplig grund, något som exempelvis lyfts fram som centralt i UVK-kursen Vetenskapsteori och utvecklingsarbete, och i den skriftliga, vetenskapligt grundade utvecklingsplan som studenterna ska arbeta fram under VFU utifrån sina praktikerfarenheter. Målet säkerställs inom inriktningen musikfrämst när det gäller kvalitativa metoder och vetenskapsteori. Majoriteten av de självständiga arbetena visar även på god måluppfyllelse. Möjligheter för studenterna att kunna använda kvantitativa metoder behöver däremot stärkas i utbildningen, eftersom det görs i mindre utsträckning. När det gäller relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen erbjuds studenterna att reflektera över detta kontinuerligt i utbildningen, till exempel genom analyser av videoinspelad musikpedagogisk praktik. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Underlagen ger flera belägg för att UVK och VFU systematiskt och på olika sätt bidrar till att utveckla och pröva studenternas förmåga att kritiskt och självständigt väga erfarenheter mot forskningsrön. Målet uppfylls inom inriktningen musik eftersom studenterna kontinuerligt och på ett varierat sätt uppmuntras till att reflektera över både egna och andras erfarenheter kopplade till yrkesrollen. Den samverkan som sker mellan utbildningens olika delar ger även goda förutsättningar för att studenterna ska få öva, införliva och visa nämnda förmågor på ett genomtänkt sätt genom hela utbildningen. De självständiga arbetena visar även god måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Bedömargruppen ser det huvudsakligen som positivt att ämneslärarutbildningen framstår som tydligt ämnesdidaktiskt inriktad och ser det som befogat att målet i första hand knyts till VFU. Lärosätet visar på ett i sin helhet övertygande sätt hur VFU och UVK bidrar till måluppfyllelse. Men det är önskvärt att lärosätet starkare förankrar och utvecklar UVK:s didaktiska och metodiska bidrag i utbildningen, samt tydliggör progressionen inom UVK och stärker samordningen mellan UVK, VFU och ämnen. Studenten med inriktning musik får på ett genomtänkt sätt möjlighet att genomföra praktik i varierade skolformer och på flera utbildningsnivåer. Utbildningen erbjuder studenterna VFU runt om i landet, vilket bedömargruppen ser som positivt. Ett viktigt utvecklingsområde är samtidigt att garantera att handledare inom VFU har genomgått handledarutbildning, vilket nu inte alltid är fallet. Det är något bedömargruppen rekommenderar lärosätet att åtgärda. Trots svagheterna som finns inom den utbildningsvetenskapliga kärnan anser bedömargruppen att lärosätet har visat att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet på ett huvudsakligen adekvat sätt argumenterar för hur den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) bidrar till att utveckla planering, genomförande och utvärdering av undervisningen, i relation till VFU. Lärosätet redogör för hur specialpedagogik behandlas inom UVK, och visar på ett övertygande sätt hur detta examineras kopplat till olika specialpedagogiska perspektiv. Intervjuerna ger däremot blandade vittnesmål om hur väl UVK i dessa två tappningar har förankrat detta målområde, särskilt gäller det för Karlstad som del av en kritik av hur UVK bedrivits och samordnats. Bedömargruppen betonar därför vikten av att det revideringsarbete som inletts för att tydliggöra progressionen inom UVK samt fullfölja och utvärdera samordningen med övriga delar i utbildningen. Utifrån självvärderingen och intervjuerna understryker bedömargruppen betydelsen av att inom UVK också ge utrymme åt de mer generella aspekterna av läraruppdraget, till exempel mentorskap, föräldrakontakt, ordningsfrågor och andra frågor relaterade till ”den pedagogiska verksamheten i övrigt”. För att införliva de specialpedagogiska och allmänpedagogiska kompetenserna i utbildningen samarbetar kollegiet vid musikhögskolan Ingesund med personal vid Karlstad universitet, vilket bedömargruppen ser som positivt. Ett utvecklingsområde som bedömarna vill föreslå är att införliva en ännu mer medveten syn när det gäller ett relationellt perspektiv på musikpedagogisk interaktion.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. Lärosätet visar övertygande hur studenternas förmåga att göra etiska och andra bedömningar utvecklas löpande inom UVK, och prövas både i VFU och i olika UVK-kurser.

Jämställdhetsperspektivet beaktas inom utbildningen. Lärosätet redogör för ett omfattande, övergripande jämställdhetsarbete där lärarutbildningen och UVK prioriterats. Detta arbete innefattar både lärarutbildningens upplägg och personella aspekter. Vissa svagheter kan noteras när det gäller formuleringar av jämställdhetsmål i kurser, lärarhandledares kompetens att bedöma jämställdhetsaspekter samt en ojämn könsfördelning i lärarkåren.

Arbetet bedrivs på flera nivåer inom inriktningen musik och ur flera perspektiv genomgående i kollegiet. Särskilt positivt är det arbete som genomförs i utbildningen om att problematisera och utmana könsnormer i musikvärlden. Ett utvecklingsområde är att aktualisera musikpedagogisk genusforskning på bred front.

Lärosätet har ett fungerande system för utvärdering, återkoppling och åtgärdsprogram. Utbildningen följs upp systematiskt och det har lett till ett omfattande revideringsarbete av UVK som går i riktning mot att förbättra samordningen inom UVK och i relation till utbildningens övriga delar. Man har också ett utförligt program för att understödja studenternas studier, men samtidigt är avhoppsfrekvensen ganska hög. Att verka för att studenterna i högre grad svarar på kursenkäter är ett utvecklingsområde, liksom att se över hur studenter i små studentgrupper kan svara på enkäter utan att det framgår vem som har svarat vad.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Lärosätet har bland annat infört behörighetsspärrar, som innebär att studenterna bara kan ha resttentamina från två terminer bakåt i tiden. Ett positivt exempel som bedömarna vill lyfta är att lärare och studenter tidigt kontaktas om någon verkar ligga i riskzonen för att inte vara behörig för nästa kurs. Ett utvecklingsområde som bedömarna har identifierat är att lärosätet ännu tydligare bör klargöra för studenterna vilka former av särskilt stöd som finns och hur de får tillgång till det.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentperspektivet beaktas på ett tillfredsställande vis, främst genom olika formella kanaler, alltifrån möjlighet att delta och fatta beslut i programråd och lärarutbildningsnämnd till att framföra synpunkter i anslutning till enskilda kurser. Studenternas kritiska synpunkter på UVK framträder som en tungt vägande grund för den revidering av UVK som inletts.

Ett gott exempel är att programledaren möter studenterna minst en gång per termin där de kan ta upp styrkor och utmaningar med upplägg och innehåll i utbildningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Arbetslivsperspektivet i ett samtida och framtida perspektiv beaktas främst i VFU men också i UVK. Utbildningen bedrivs genom organiserad samverkan med skolor i regionen och olika regionala nätverk. Flera exempel finns på hur utbildningen i UVK och ämneskurser samt i samspel med aktiva lärare och VFU tar upp aspekter av detta, exempelvis hur digitaliseringen kan komma att påverka skolan. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att stärka detta område inom UVK, som del av det mer generella perspektiv på läraryrket som UVK ska bidra till, och som ger studenterna redskap att konstruktivt hantera framtida skolreformer. Kurserna inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) täcker in alla skolformer, inklusive musik-och kulturskola, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Särskilt positivt är att det finns goda kontakter med det omgivande samhället, kulturliv och aktuella skolformer. Ett utvecklingsområde är se till att de aktiva musiklärarnas insatser tydligare kommer in i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)