Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Lärosätet har tillräckliga förutsättningar när det gäller personal och miljö att bedriva ämneslärarutbildning inklusive den del som utgör den utbildningsvetenskapliga kärnan. Personalens sammantagna kompetens ger goda förutsättningar för att bedriva utbildningen i sin helhet och tillräckliga förutsättningar för att genomföra den utbildningsvetenskapliga kärnans kurser. Men det vore önskvärt med fler allmändidaktiska och allmänpedagogiska forskare inom UVK, och det pågående förstärkningsarbetet bör därför överväga den här typen av vetenskaplig förstärkning, menar bedömargruppen.

Den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen bedöms vara god inom inriktningen musik. Det finns två professorer och sex lektorer inom det musikvetenskapliga och musikpedagogiska fältet som är tillsvidareanställda, samt ett antal lektorer och adjunkter som är anställda på konstnärlig grund. Lärarkollegiet bjuds in till ett högre seminarium, där bland annat musikpedagogisk forskning behandlas, och till ett återkommande pedagogiskt forum, där forskningsanknuten högskolepedagogik står i fokus. Doktorander har också institutionstjänstgöring, vilket bedömargruppen ser positivt på. Att fortsätta följa upp hur timlärare som undervisar i utbildningen får möjlighet att vara delaktiga i utvecklingen av utbildningen, samt att de också får möjligheter att kompetensutveckla sig, är något bedömargruppen ser som angeläget i utbildningen.

Lärosätet har en stark konstnärlig miljö med genomtänkta strukturer och en professionsinriktad miljö med lång tradition av kvalitetsdrivande arbete inom UVK. En breddad mer vetenskaplig musikpedagogisk miljö, som stärker sambandet mellan forskning och utbildning har börjat etableras, och lärosätet rekommenderas att aktivt stödja vetenskapliga aktiviteter som är relevanta för musiklärarutbildningen, och därmed att utveckla utbildningen som en resurs för att överbrygga motsättningar mellan tradition och förnyelse, specialisering och bredd.

Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön framstår som god inom inriktningen musik. Särskilt den konstnärliga miljön framstår som stark och välfungerande. På senare tid har lärosätet etablerat en breddad och mer vetenskapligt förankrad musikpedagogisk miljö, vilket stärker sambandet mellan forskning och utbildning. Den fysiska utbildningsmiljön bedöms som välfungerande med många konsertsalar, studior och övningslokaler. Ett utvecklingsområde är att ytterligare stärka den allmändidaktiska och pedagogiska forskningen för att på så vis ytterligare stärka den professionsinriktade och vetenskapliga miljön. Att även fortsättningsvis arbeta för att lärarutbildningen blir en konstruktiv brygga mellan gammalt och nytt vid lärosätet ser bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsarbete.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls. De konstnärliga kvaliteterna i utbildningen är framträdande och det finns en progression både i kursupplägg och i examinerande moment. De väsentligt fördjupade kunskaperna inom ämnesområdet nås bland annat genom att studenter kan välja mellan olika inriktningar i utbildningen och genom att lärosätet samplanerar gemensamma lektioner i huvudinstrumentet med kandidatstudenterna vid institutionen för klassisk musik. En god spetskompetens bland lärarna möjliggör även att undervisningen kan anpassas efter studentens olika konstnärliga kompetenser. Studenternas insikter i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete framstår som ett utvecklingsområde. Granskningen av de självständiga arbetena visar att de flesta uppnår målet och målet även säkerställs där.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inom UVK men säkerställs inte inom inriktningen musik. I det nuvarande upplägget av utbildningen menar bedömargruppen att studenterna får grundläggande kunskaper om forskningsmetoder och vetenskapsteori, men att möjligheten att nå de fördjupa kunskaperna ännu inte erbjuds de studenter som läser musik tillsammans med ett annat ämne. Ett stort utvecklingsarbete pågår i utbildningen i anknytning till målet vilket enligt bedömargruppen gör det troligt att lärosätet både kommer möjliggöra och säkerställa måluppfyllelsen längre fram. Då de självständiga arbetena i nuläget visar på brister i förhållandet till examensmålet gör bedömargruppen bedömningen att målet ännu inte säkerställs genom examination. Bedömargruppens rekommendation är att lärosätet prioriterar arbetet med att implementera den beskrivna nya strukturen för de studenter som läser musik och ett ytterligare ämne och därefter följer upp resultatet av förändringsarbetet i anslutning till de självständiga arbetena. Ett ytterligare utvecklingsområde är att tydligare behandla relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskapligt tänkande i utbildningen. Inom UVK får studenterna på ett strukturerat sätt arbeta med att utveckla självständigt grundade kunskaper om teori i relation till praktik och beprövad erfarenhet. Fördjupade kunskaper i kvantitativ metodik har dock varit eftersatt, och har ännu inte riktigt funnit sina former trots att man inlett ett utvecklingsarbete och genomfört personalförstärkning. Bedömargruppen anser att det är viktigt att lärosätet fullföljer förändringsarbetet som pågår samt att forskning och forskningsmetodik inklusive kvalitativa och kvantitativa metoder genomgående hanteras som något lärarrelevant. Då det sammantaget finns brister i fråga om att säkerställa målet genom examination på fördjupad nivå anser bedömargruppen att utbildningen i sin helhet möjliggör måluppfyllelse men att den inte säkerställs.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Det finns enligt bedömargruppen en medveten ambition att stegvis stärka studenternas självständiga hantering av forskning och erfarenheter i relation till musiklärarprofessionen och skolpraktiken. Ett utvecklingsarbete pågår för detta mål, bland annat när det gäller att stärka progressionen. Den fördel som finns med en integrerad UVK får inte utesluta en övergripande ansats, eftersom musikläraren ingår i ett vidare skolsammanhang Lärosätet har en praktiknära verksamhet som utvecklar studenternas reflektioner om läraruppdraget och dess utmaningar. Som ett gott exempel vill bedömargruppen framhålla att det finns en tydlig koppling i utbildningen till musikterapi samt till musik och hälsa. Detta är inte minst utifrån ett arbetslivsperspektiv viktiga frågor och det här inslaget i utbildningen representerar ett tydligt bidrag till utvecklingen av yrkesverksamheten. Trots att instrumentallärarna inte ägnar sin undervisningstid åt att lära studenterna metoder som är anpassade för elever på gymnasiet (och på så sätt gör ämnesdidaktiken till ett utvecklingsområde), så är det bedömargruppens uppfattning att måluppfyllelsen av examensmålet överlag kan säkerställas.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Lärosätet visar övertygande hur målet om didaktisk och metodisk tillämpning uppfylls genom utbildningen. Det sker genom uppbyggnaden av de tre VFU-kurserna kopplade till i första hand ämnesdidaktiska men också UVK-kurser, inräknat en strävan att ge alla studenter erfarenhet av undervisning både i grund- och gymnasieskolan. Lärosätet bör däremot genom målskrivningar och kursupplägg tydliggöra UVK-kursernas bidrag för att förbereda och bearbeta VFU-kurserna i det här avseendet. Bedömargruppen understryker även vikten av att lärosätet tillgodoser ambitionen att VFU genomförs både inom grund- och gymnasieskolan. Utbildningen är tydligt inriktad på att utveckla och följa upp studenternas förmåga att förbereda, genomföra och utveckla musikundervisning främst i gymnasieskolan. Strukturen hos den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) förefaller vara välfungerande och den professionsutvecklingsmatris som finns för att stödja trepartssamtalen inom VFU: n framstår som genomarbetad och välgrundad. Bedömargruppen ser också positivt på att utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) inte är en avgränsad del av utbildningen, utan är nära integrerad med ämnesspecifika kurser och VFU: n. Ett utvecklingsområde är att utöka stödet till studenter när det gäller att arbeta didaktiskt på sina instrument i ämneskurserna.

Målet om att utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten för att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Flera föredömliga, konkreta exempel ges på hur studenterna enskilt och i grupp får utveckla förmågan att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin musikundervisning både riktad mot större och mindre elevgrupper. Lärosätet påpekar i självvärderingen att utbildningen i första hand är inriktad mot gymnasieskolan och därmed underförstått inte beaktar grundskolans musikundervisning, trots att programmet i sin nuvarande form ger behörighet även för grundskolan. Lärosätet rekommenderas att genom UVK tydligare förankra ett mer övergripande perspektiv på undervisningens varierande villkor och på olika elevers skilda förutsättningar i grundskolan och gymnasieskolan, inklusive mer fördjupning av bedömning och betygsättning. Beskrivningarna av examinationen i samband med VFU är övertygande, och i den professionsutvecklingsmatris som används ingår kriterier som fokuserar på elevers skiftande förmågor och behov. Ett gott exempel på inslag inom inriktningen musik som bidrar till måluppfyllelsen är den övningsundervisning som genomförs och som innebär att studenten bland annat får utvärdera sin egen undervisning i verkliga undervisningssituationer.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga att göra pedagogiska bedömningar som är vetenskapligt, samhälleligt och etiskt grundade och som beaktar mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Lärosätet rekommenderas att stärka den vetenskapliga förankringen innehållsmässigt inom UVK genom att genomgående låta studenterna ta del av och kritiskt granska relevant, allsidig forskning relaterad till målområdet.

Jämställdhetsperspektivet beaktas inom utbildningen. Det förankras i utbildningen inom lärosätet, genom personalfördelning, kursinnehåll och olika mer övergripande jämställdhetsinsatser. För flera av de ingående kurserna finns lärandemål som tydligt tar upp jämställdhet, och återkommande kollegiedagar med genustema anordnas. Studenterna får inom utbildningen tillfälle att reflektera över normer och könsstereotyper i musikvärlden.

Lärosätet har ett fungerande system för utvärdering, återkoppling och åtgärdsprogram. Det har lett till påbörjade förbättringsåtgärder, däribland en tydligare kursprogression inom UVK och en starkare vetenskaplig förankring. Lärosätet bör följa upp det reviderade systemet för kursutvärdering och stämma av det mot ämneslärarutbildningens examensförordning.

Den kontinuerliga studentåterkopplingen har resulterat i konkreta förändringar av utbildningen. Bedömargruppen betonar vikten av att lärosätet följer upp resultatet av den pågående revideringen av den stärkta integreringen mellan utbildningens delar och den stärkta vetenskapliga förankringen inom inriktningen musik. Lärosätet ger stöd vid behov och fångar upp de studenter som har problem med studierna genom samtal med studievägledaren och möjliggör vid behov en anpassad studiegång.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentperspektivet beaktas på flera plan. Studenterna är representerade på ledningsnivå och är med i beslutsprocesserna för utbildningsplaner och kursplaner. De har goda möjligheter att påverka kursernas utformning och innehåll, och har varit involverade i det pågående revideringsarbetet. Närheten mellan studenter och lärare ger goda förutsättningar för studenterna att påverka, även om sådana informella kontakter också kan innebära att enskilda personer får väl stort inflytande över utbildningen. Bedömargruppen anser att studenterna har goda möjligheter att aktivt utveckla utbildningen på både ämnes- och programnivå.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Arbetslivsperspektivet i ett samtida och framtida perspektiv beaktas av lärosätet. Utbildningen bedrivs genom organiserad samverkan med skolor i regionen och olika regionala nätverk. Utbildningen har goda förutsättningar att förbereda studenterna inför det kommande arbetslivet och verkar för att förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv, inklusive de utmaningar som följer med förändringar knutna till ungas musikvanor och framväxten av digital teknik. Lärosätet och dess musiklärarutbildning har ett etablerat samarbete inom Stockholmsregionen med skolor och andra lärarutbildande lärosäten och med andra miljöer inom det egna lärosätet, samt för VFU utomlands genom internationella kontakter. Det finns möjligheter för studenter att genomföra VFU på en skola i Sydafrika och det sker ett lärar- och studentutbyte med ett sydafrikanskt lärosäte. Detta internationella samarbete bidrar till studenternas mångkulturella kunskaper, som är värdefulla inför inträdet i ett föränderligt och mångskiftande arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)