Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara inte tillfredsställande.

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym och innehåll vad gäller UVK. I lärargruppen finns både vetenskapligt meriterad personal och personal med professionserfarenheter i form av egen lärarutbildning. Bedömargruppen menar vidare att kompetensförsörjningen är god med hänvis¬ning till den forskarskola med 8 doktorander som startar 2019. Den samlade kompetensen hos personalen inom inriktningen musik bedöms däremot som inte tillfredsställande på kort och lång sikt. Den vetenskapliga kompetensen behöver förstärkas med fler disputerade lärare och en professor på vetenskaplig grund inom musikpedagogik. Den yrkesrelaterade, pedagogiska och konstnärliga kompetensen bedöms vara adekvat. Flera lärare är anställda på konstnärlig grund och många har en lärarutbildning, vilket stärker den professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen.

Det finns en vetenskaplig miljö som är relevant för utbildningens UVK-del. Den professionsinriktade miljön är svagare. Bedömargruppen anser ändå att lärosätet uppfyller en grundnivå, men att den kan utvecklas. Samma sak gäller för sambandet mellan forskning och utbildning. För inriktningen musik finns det dock flera brister och bedömargruppen anser inte att utbildningsmiljön är tillfredställande. Den vetenskapliga miljön bedöms som bristande eftersom det inte bedrivs forskning med relevans för musiklärarutbildningen. Även kopplingen mellan forskning och utbildning blir därmed otydlig. För närvarande finns inte några planer på att utveckla den musikpedagogiska forskningsmiljön, utan fokus ligger på pedagogik och musikalisk gestaltning. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att stärka den vetenskapliga utbildningsmiljön, i synnerhet inom det musikpedagogiska området. Den konstnärliga och professionsinriktade miljön bedöms däremot som tillfredsställande med många samarbeten mellan olika inriktningar, kulturutövare och med välfungerande lokaler för musikutövning.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara inte tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls inte. Musiklärarutbildningen erbjuder en stor bredd i praktiskt kunnande, men det saknas enligt bedömargruppen en fördjupning av teoretiska ämneskunskaper samt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. De självständiga arbeten som har granskats antyder även att vissa studenter har svårigheter med att anknyta till aktuell forskning och att kunna omsätta sina ämneskunskaper i ett forskningsarbete. Att utveckla och förstärka forskningsförankringen i utbildningen är ett viktigt utvecklingsområde menar bedömargruppen, vilket även hänger samman med ett behov av att stärka den vetenskapliga kompetensen.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Målet uppfylls inom UVK där progressionen i kurserna, länkat till frågan om examinationsformer och examinationskrav framgår på ett tydligt sätt. Framför allt gäller detta hur vetenskap och beprövad erfarenhet kan länkas till varandra ur ett professionsperspektiv, men arbetet med kvalitativa och kvantitativa metoder kan bli tydligare. Målet uppfylls däremot inte inom inriktningen musik. Eftersom målet bara hanteras inom UVK och i det självständiga arbetet finns det inte en tillräckligt tydlig anknytning mellan vetenskapsteori och forskningsmetodik å ena sidan och ämnes- och ämnesdidaktiska studier å den andra. Med detta upplägg menar bedömargruppen att utbildningen inte kan möjliggöra och säkerställa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, eller möjliggöra och säkerställa att studenterna har tillräckliga kunskaper inom vetenskapsteori och forskningsmetoder med koppling till musikämnet när examen utfärdas. Ett utvecklingsområde är att införa moment som berör ovanstående områden i inriktningen musik. De självständiga arbetena indikerar även att vissa studenter har svårigheter med att använda teori. Trots att den utbildningsvetenskapliga kärnan bidrar till måluppfyllelse anser bedömargruppen att bristerna inom inriktningen musik är så omfattande att utbildningen i sin helhet inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Målet behandlas framför allt i det avslutande självständiga arbetet om 30 högskolepoäng och i VFU-kurserna. Lärosätet ger exempel på kurser och moment där målet behandlas i progression och målet säkerställs även genom examination. Kreativa seminarieformer där studenter agerar så kallade kritiska vänner och ”skuggar” varandra under övningsundervisning, ser bedömargruppen som en styrka i utbildningen. Ett utvecklingsområde är att utveckla fler moment som behandlar relevant forskning. De självständiga arbetena ger även signaler om att studenterna behöver mer stöd i att knyta egna forskningsresultat till tidigare forskning.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Didaktik och ämnesdidaktik återkommer som teman i de flesta av de kurser som ges inom UVK. Lärosätet erbjuder UVK-kurser som behandlar och examinerar frågor om elevers lärande, behov och förutsättningar samt allmändidaktiska frågor. En del av säkerställandet av målet sker i de specifika ämnena och färdigheter och förmågor utvecklas inom VFU och inom ämneskurser. Målet examineras dels inom VFU och de trepartssamtal, seminarier och skriftliga inlämningar som sker där, dels genom muntliga övningar och i praktisk ensembleform i musikämneskurser. Hur musikämneskurser, VFU-kurser och UVK-kurser kopplas ihop behöver förtydligas för studenterna för att de ska förstå utbildningen som en helhet. Detta ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet för att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Lärosätet behandlar och examinerar detta mål i tre VFU-kurser med tillhörande examinationsuppgifter. Kurserna länkas till utbildningsvetenskapliga kärnkurser och ämnesstudier. Lärosätet genomför examination genom så kallade treparts¬samtal och skriftliga redovisningsuppgifter. Bedömargruppen menar att det finns en progression i VFU-kurserna som går mot ökad självständighet i planering, genomförande och utvärdering samt även i att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet. Lärosätet ger exempel på musikämneskurser där förmågan tränas och det finns även en tydlig progression i kurserna där studenterna mer och mer självständigt får planera, genomföra och utvärdera undervisning. Ett utvecklingsområde är att stärka hur studenterna får möjlighet att utveckla förmågan att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling i musiklärarutbildningen.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. Flera UVK-kurser lyfter fram frågor om etik, likabehandling, konflikthante¬ring, specialpedagogik samt, på ett mer övergripande plan frågor om demokrati och hållbarhet. I den vetenskapsteoretiska kursen får studenterna utrymme att diskutera frågorna på ett mer kunskaps¬filosofiskt plan. Hållbar utveckling exemplifieras utifrån naturvetenskapliga utgångspunkter. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Lärosätet redovisar tydligt hur jämställdhetsarbetet säkerställs. Lärare i UVK-kurser deltar och engagerar sig i det universitetsövergripande jämställdhetsarbetet. Jämställdhetsperspektivet på ämnesnivå och i kurser beskrivs i självvärderingen, och där konstateras att det finns skillnader mellan ämnen. Därför har ett utvecklingsarbete inletts under 2019 för att öka medvetenheten om jämställdhetsfrågorna inom samtliga ämnen i ämneslärar¬utbild¬ningen. Lärosätet flera exempel på hur jämställdhet berörs i ämneskurser. I beskrivningen av det utvecklingsarbete som ska inledas under 2019 framgår det att musikämnet ska införa examinerande moment kopplade till jämställdhet. Bedömargruppen ser det som ett sätt att ytterligare stärka området i utbildningen.

Bedömargruppen anser att en systematisk uppföljning sker av utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Lärosätet redovisar en infrastruktur för uppföljning, utvärdering och utvecklingsarbete, en övergripande plan för hela universitetet när det gäller studenternas utveckling och lärande samt flera olika formella och informella forum för återkoppling. Lärosätet ger exempel på förändringar som har genomförts som en följd av det arbetet. Kursutvärderingar och andra former av återkoppling har lett till att utbildningen har utvecklats och att förändringar skett i olika kurser. Det exemplifieras med de självständiga arbetena och en satsning på progression mellan kurserna gällande generiska förmågor såsom självständighet, vetenskapligt förhållningssätt, självkännedom, kreativitet, digital kompetens, kommunikationsförmåga, etiskt förhållningssätt och förmåga till samverkan.

Lärosätet arbetar för att hjälpa studenterna att genomföra utbildningen inom planerad studietid genom en modell med en ”självständighetstrappa” med tre steg: professionell student, deltagande aktör och självständig aktör. Trappan gestaltar en ambition av progression i processen att få studenten att ta eget ansvar för sin utbildning. Dessutom finns stöd i form av bibliotek och skrivstöd. Lärosätet genomför även analyser av genomströmning och kvarvaro.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Bedömargruppen anser att studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Kurserna avslutas med kursutvärderingar och några kurser har även en utvärdering som genomförs under pågående kurs. Studenterna deltar i programråd och även i mer informella möten mellan lärare och studenter som medför att förbättringar i utbildningen kan genomföras snabbt. Lärosätet genomför även alumnenkäter.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara inte tillfredsställande.

Bedömargruppen anser att utbildningen är användbar, men att den inte i tillräckligt hög grad utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det framkom varken i intervjuerna eller självvärderingen hur lärosätet arbetar med detta i utbildningen, och bedömargruppen ser därför detta som ett viktigt utvecklingsområde. Lärosätet redovisar ett brett urval samarbetspartners, men beskriver inte på ett övertygande sätt hur dessa kontakter kan bidra till att göra studenterna förberedda på förändringar i arbetslivet. De exempel på samverkan med det omgivande samhället som lärosätet ger i självvärderingen och intervjuerna berör bara till liten del inriktningen musik. Att skapa en ömsesidigt värdefull samverkan med det omgivande samhället ser bedömargruppen därför som ett viktigt utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)