Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Lärosätets personal verksamma inom UVK utgörs av fem lärare, varav fyra har forskarutbildning vilket säkerställer den vetenskapliga kompetensen. Av de fem är en professor och två universitetslektorer. Vidare är en av lärarna intermittent och disputerad utanför musikrelaterade ämnen. Personalen kompletteras med specialpedagogisk kompetens från Malmö universitet. Den professionsinriktade kompetensen tillgodoses av det stora antalet lärare med lärarexamen och av att lärargruppen har erfarenhet från olika skolformer. Den pedagogiska kompetensen stärks av att lärarna i hög utsträckning har egen lärarexamen och av att merparten av lärarna har genomgått högskolepedagogisk utbildning. 70 medarbetare är verksamma inom ämnet musik (eller ämnesdidaktik), inklusive 4 professorer, 20 lektorer samt ett stort antal adjunkter och andra lärare. Utbildningens placering vid en musikhögskola ger tillgång till ett stort antal instrumentlärare och garanterar även en hög konstnärlig kompetens. Den professionsinriktade kompetensen tillgodoses av det stora antalet lärare med lärarexamen och av att lärargruppen har erfarenhet från olika skolformer. Den pedagogiska kompetensen stärks av att lärarna i hög utsträckning har egen lärarexamen och av att merparten av lärarna har genomgått högskolepedagogisk utbildning.

Det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som inkluderar både forskarutbildning i både musik och musikpedagogik, musikerutbildning och ämneslärarutbildning. Den professionsinriktade miljön förstärks av det stora antalet lärare med lärarexamen. Alla delar av ämneslärarutbildningen i musik organiseras av lärosätet, vilket gör att utbildningens olika delar kan interagera på ett för studenterna gynnsamt vis.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet ett aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls i utbildningen. Lärosätet visar ett genomtänkt upplägg och en medvetenhet om hur utbildningens olika delar bidrar till utveckling av yrkeskompetens. Studenten erbjuds både djup och bredd i utbildningen genom att bland annat kunna välja bland flera valbara kurser, samt möjligheten att även välja musik som andraämne. Hur studenter får insikt i forsknings- och utvecklingsarbete är ett utvecklingsområde.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Det finns kurser som berör vetenskapsteori och forskningsmetoder och lärosätet ger även exempel på aktiviteter som berör detta. Även efter intervjuerna hade bedömargruppen svårigheter att se hur fördjupad kunskap konkret uppnås i förhållande till målet och ett utvecklingsområde är därför att utveckla progressionen i förhållande till målet ytterligare, i synnerhet vad gäller analysmetoder. I bedömningen av de självständiga arbetena har majoriteten fått omdömet ”bristande måluppfyllelse”, vilket innebär att det finns betydande problem med hur studenterna förmår visa en fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Då det finns vetenskapsteoretiskt innehåll i undervisningen menar bedömargruppen att det kan finnas problem i hur handledningen har organiserats. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet noga analyserar glappet mellan den vetenskapliga kompetens som finns i ämnet och problemen med vetenskaplighet i de självständiga arbetena, och vidtar de åtgärder som behövs. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet befästs bland annat i samarbetet mellan lärosätet och VFU-skolorna. Trots att den utbildningsvetenskapliga kärnan bidrar till måluppfyllelse anser bedömargruppen att bristerna inom inriktningen är så omfattande att utbildningen i sin helhet inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Studenterna ges kontinuerligt möjlighet att reflektera över upplevelser och erfarenheter från VFU och de många givna exemplen övertygar bedömargruppen om att detta görs på ett tillfredsställande sätt. Studenterna tränar även sin förmåga att tillvarata, systematisera och reflektera över forskning i kurser inom UVK. Bedömningen av de självständiga arbetena visar dock att det finns problem med hur förmågan realiseras i en forskningskontext. Bedömargruppen anser att målet uppfylls men rekommenderar lärosätet att analysera de problem som framkommit angående hur studenterna använder och reflekterar över relevant forskning i sina självständiga arbeten och därefter åtgärda dem.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls då utbildningens olika delar tillsammans bidrar till att studenterna har möjlighet att nå avsedda förmågor och kompetens. Didaktisk teori kring lärande, kommunikation, ledarskap och elevers delaktighet förekommer i de ämnesdidaktiska och ämnesmetodiska kurserna och det sker även en koppling mellan dessa kurser och arbete i praktiska situationer, så som inom VFU. Detta ser bedömargruppen som positivt och som något som skapar sammanhållning och kunskapsöverföring mellan kurserna. Didaktisk teori förekommer i kurser och det sker även en koppling mellan ämnesdidaktiska och ämnesmetodiska kurser, till arbete i praktiska situationer, så som inom VFU. Detta ser bedömargruppen som positivt och som något som skapar sammanhållning och kunskapsöverföring mellan kurserna.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. I UVK-kurserna ingår många relevanta exempel på hur utbildningen möjliggör måluppfyllelse genom sin utformning och sitt genomförande samt säkerställer den genom examination. Progressionen som sker inom VFU är central för måluppfyllelsen och i UVK-kurserna ingår många relevanta exempel på hur utbildningen möjliggör måluppfyllelse genom sin utformning och sitt genomförande samt säkerställer den genom examination.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppfylls. Redovisat kursinnehåll från UVK inkluderar många relevanta exempel som övertygar bedömargruppen om att utbildningen möjliggör måluppfyllelse genom sin utformning och sitt genomförande samt säkerställer den genom examination.

Jämställdhet uppmärksammas och involveras i utbildningen tydligt, på bred front och ur flera perspektiv. Ett gott exempel på jämställdhetsarbete finner bedömargruppen i lärosätets projekt Feedback & Feedforward som syftar till att ge studenter bättre förutsättningar för att arbeta med frågor om köns- och andra maktordningar.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling sker på ett väl genomtänkt sätt med hjälp av ett tredelat utvärderingssystem som inkluderar formativa och summativa utvärderingar för kurser, offentliggjorda resultat från kursvärderingarna samt en årligen återkommande utbildningsutvärdering. Att följa upp och säkerställa kvaliteten på de självständiga arbetena ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde för lärosätet. Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande på ett genomtänkt sätt. Studentinflytandet som sker inom ramen för kurser har formaliserats genom att studenter som kursambassadörer tillsammans med kursansvariga har planerat både kursinnehåll och former för undervisning.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Detta sker genomtänkt, på flera nivåer och i varierade former. Studenterna erbjuds att bli involverade i såväl skolverksamhet, kulturskoleverksamhet, konsertverksamhet, som specialpedagogisk verksamhet av olika slag med relevans för yrkesområdet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)