Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, idrott och hälsa i gymnasieskolan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Underlagen visar att det inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) finns en tillfredsställande lärarkompetens. Många lärare är involverade i UVK om än på låg procent av heltid. Samtliga fast anställda undervisande lärare har genomgått högskolepedagogisk utbildning. De flesta av lärarna har många års erfarenhet av att undervisa inom högre utbildning, många har lärarexamen och flera av de disputerade lärarna har sin examen inom ett utbildningsvetenskapligt område. Avseende inriktningen idrott och hälsa visar underlagen att den sammanlagda vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen överensstämmer väl med utbildningens innehåll och mål.

Det finns en tillfredsställande utbildningsmiljö. Lärosätet beskriver en omfattande forskningsmiljö som intresserar sig särskilt för förskola, skola och utbildning. Bedömargruppen uppfattar att det finns ett tillfredsställande nära samband mellan forskning och utbildning. Att lärarkollektivet till stora delar finns i en miljö där forskning pågår ser bedömarna som positivt. Olika former av mötesplatser har inrättats för att koppla forskning och utbildning närmare varandra. Utbildningen med inriktning idrott och hälsa är liten till sin volym, vilket kan göra det svårt att upprätthålla en utbildningsmiljö som överskrider de enskilda medarbetarnas kompetens och ett viktigt utvecklingsområde är förstärkning av kompetensen i relation till den fortsatta utbyggnaden av utbildningen.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat inte vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls, men säkerställs inte. Underlagen ger en god och konkret beskrivning av arbetet mot måluppfyllelse som visar hur lärosätet möjliggör att studenterna genom utbildningen får både brett kunnande och fördjupade kunskaper i ämnet. I de ämnesområden där studenterna får möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper finns en konkret beskrivning av innehåll kopplat till progressionen. Undervisningen knyter an till aktuell forskning och pågående utvecklingsarbete. Hur lärosätet säkerställer att studenterna når alla delar av målet har inte gått att bedöma då viktiga underlag för bedömningen saknas.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Måluppfyllnad nås i den del som avser UVK. Kvalitativ och kvantitativ metod möter studenterna i flera kurser. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, behandlas enligt bedömargruppen främst inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Bedömargruppen uppfattar lärosätets ansträngningar med att få till en integration mellan utbildningens olika delar samt att få till en fördjupning som lovvärda. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen identifierar är behovet av förstärkning av kompetens bland de undervisande lärarna i kvantitativ teori och metod. Avseende inriktningen idrott och hälsa bedöms målet inte uppfyllas. Avseende vetenskapsteori och forskningsmetoder finns det en tydlig progression genom kurserna fram till det självständiga arbetet och förutsättningar för att nå dessa delar av målet bedöms som goda. Avsaknaden av underlag i form av självständiga arbeten men också av lärandemål och bedömningskriterier gör det dock svårt att bedöma om den fördjupade nivån prövas i utbildningen. Hur studenterna ska få kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet framgår endast delvis. Exempel på lärandemål, lärandeaktiviteter, examinationer och bedömningskriterier avseende denna del av examensmålet saknas helt. Sammantaget är bedömningen att målet inte uppfylls.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls inte. Inom UVK uppfylls målet och då främst inom de ämnesdidaktiska kurserna som läses i termin 1 - 3. Beskrivningen av måluppfyllelsen i de ämnesdidaktiska kurserna visar enligt bedömargruppen hur lärosätet möjliggör för studenterna att utveckla kunskap i relation till målet. Här finns, enligt bedömargruppen, en tydligt framskriven progression i utbildningen och lärosätet kopplar också detta mål starkt till examensarbetet.

Målet anses inte uppfyllt i inriktningen idrott och hälsa. Förutsättningarna för att nå delar av examensmålet bedöms som goda. Aktiviteter och examinationer framstår som varierade och relevanta för att främja egen reflektion och ett kritiskt förhållningssätt. Lärosätet beskriver måluppfyllelsen främst som relevant i relation till fördjupad förmåga att självständigt tillvarata och systematiskt reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten. I underlagen hänvisas till att fokus på att utveckla förmågan kommer att ligga i examensarbeteskursen, men det saknas en beskrivning av hur den kursen kommer att utformas. Mer konkreta exempel på lärandemål, examinationer och bedömningskriterier hade behövts för att kunna bedöma att utbildningen säkerställer detta mål. Sammantaget är bedömningen att målet inte uppfylls.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls inte. Måluppfyllnad nås i den del som avser UVK. I självvärderingen framhålls att den senare hälften av UVK som är integrerad med VFU, avgör studentens utveckling av den didaktiska kompetensens måluppfyllelse. De kurser som beskrivs ska bygga vidare på och förena elev- respektive lärar- och ledarskapsperspektivet som sätts in i ett större socialt sammanhang. Till följd av den betydelse som läggs på VFU-kurserna vill bedömargruppen poängtera vikten av att se över hur alla studenters VFU-placeringar hanteras så att alla studenter får det stöd de behöver. Målet uppfylls inte i inriktningen idrott och hälsa. I självvärderingen redogör lärosätet för relationen mellan examensmålets olika delar och lärandeaktiviteter, men tar också upp problematiken med olika synsätt på relationen mellan ämneskunskap och ämnesdidaktik. Underlagen visar att studenterna får ordentligt stöd i att utveckla ämneskunskaper kopplade till olika aktiviteter integrerat med kunskap om ämnesdidaktik . Lärosätet ger flera exempel på hur ämneskunskaper prövas, men i mindre grad exempel på hur förmågan att tillämpa ämnesdidaktik inklusive metodik prövas. Det som till stor del saknas är exempel på hur studenterna får möjlighet att utveckla förmåga att tillämpa didaktik, ämnesdidaktik och metodik och hur denna förmåga examineras. Exempel kopplade till metodik saknas helt i underlagen. Bedömargruppen vill framhålla värdet av att med tydlig systematik göra en översyn av lärandemål kopplade till innehåll, examinationer och bedömningskriterier kopplade till examensmålets olika delar.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Utbildningen inom UVK, genom utarbetandet av nyckelkompetenser, erbjuder en god systematik för progression och måluppfyllnad. Likaså förtjänar VFU med dess fokus på trepartssamtal och analyser av praktiska moment att lyftas som en styrka. De avslutande kurserna inom UVK säkerställer studenternas förmåga att utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt. Avseende inriktningen idrott och hälsa visar lärosätet i underlagen att studenterna får möjlighet att utveckla kunskap om och förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning både med kurskamrater och skolbarn, men att det saknas exempel på hur förmågan examineras. I intervjuerna framkom att utbildningen förbereder studenterna för att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling då det ingår i många didaktiska uppgifter att planera, genomföra och utvärdera undervisning där elevers olikheter ska beaktas. Det framgick också att studenterna möter en bredd av elever under sin VFU. Bedömargruppen ser dock allvarligt på att lärosätet inte redogör för hur måluppfyllnad säkerställs.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppnås. Utifrån de exempel som lärosätet ger anser bedömargruppen att målet löper som en ”röd tråd” genom utbildningen med en tydlig tanke om progression som är kopplad till utbildningens nyckelkompetenser. Ett utvecklingsområde som bedömarna identifierar i relation till detta mål är att på ett tydligare sätt säkerställa hur dessa moment bedöms och dokumenteras.

Lärosätet beskriver hur utbildningen kopplar begreppet jämställdhet till maktbegreppet och hur dessa begrepp tas upp och behandlas i flera UVK-kurser. Vetenskapliga begrepp som genus, etnicitet och klass berörs samt genusperspektiv i skolan. I självvärderingen betonas att lärosätet har ett bredare perspektiv på jämställdhet än bara jämställdhet mellan kvinnor och män. Bedömarna uppfattar således att lärosätet behöver förtydliga jämställdhetsaspekter med avseende på kön i utbildningen.

Underlagen visar att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Jämställdhetsperspektivet framstår som väl förankrat i utbildningens innehåll och utformning men i mindre omfattning i genomförandet.

Arbetet med uppföljning, åtgärder och återkoppling sker på flera nivåer och på ett ändamålsenligt sätt enligt bedömargruppen. Kurs- och programutvärderingar sker löpande och resultaten tas om hand och kommuniceras till de som berörs. Åtgärder som gjorts för att motverka andelen avhopp är att redan från början förtydliga att utbildningen förutsätter heltidsstudier. Detta anser bedömargruppen är en viktig åtgärd för att ge studenterna tillräcklig information om vad högre studier ställer för krav. Under hösten 2018 pågår en uppföljning och genomlysning av programmets avhopp med hjälp från utbildnings- och forskningskansliet vid lärosätet, vilket bedömargruppen ser som ett prioriterat arbete. Det mer systematiska kvalitetsarbetet inom ämneskurserna är av mer informell karaktär. Bedömargruppen ser positivt på införandet av halvtidsavstämningar, kursråd och kursarbetslag med studentrepresentanter inom ramen för ämnesstudierna.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studenterna ges goda möjligheter att aktivt medverka i utbildningen. I kurserna finns ”kurslag”, vilket innebär att studentrepresentanter träffar den kursansvariga läraren i mitten av kursen. Undervisande lärare finns även tillgängliga i samband med undervisningen via nätet. Bedömargruppen ser detta som särskilt angeläget eftersom distansutbildning ställer särskilda krav på tillgänglighet och synlighet av undervisande lärare. Bedömargruppen anser även att det studentinflytande som finns i programmets kurser även bör finnas på programnivå, vilket nu är under utveckling. Ett viktigt utvecklingsområde är därför att lärosätet noga följer upp om studentrepresentationen i de olika organen stärkts och säkerställs med de förändringar som nu genomförs.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Lärosätet ger många goda exempel på hur arbetsliv och samverkan kommer in i utbildningen och bedömargruppen finner de många samarbeten som lärosätet har byggt upp som såväl relevanta som kvalitetshöjande för utbildningen. VFU är viktig för att göra utbildningen användbar och förbereda studenterna inför ett kommande yrkesliv och det finns en nära samverkan med skolhuvudmännen i Dalaregionen som bidrar till detta. Avseende inriktningen idrott och hälsa bedöms lärosätet ha en relevant samverkan med det omgivande samhället och arbetslivet genom bland annat de nätverk som finns där lärare och forskare från lärosätet möter företrädare från yrkesverksamheten. Projektet med hälsocoacher är ett bra exempel på hur studenterna får samverka med verksamma lärare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)