Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, idrott och hälsa i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Det finns tillfredsställande vetenskaplig kompetens och de flesta lärare är tillsvidareanställda inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. De flesta av de undervisande lärarna inom utbildningen har genomgått högskolepedagogiska kurser och har ämneslärarexamen. Bedömargruppen finner det som ett viktigt utvecklingsområde för lärosätet att skaffa rutiner för hur alla lärare mer långsiktigt kan garanteras forskning inom sina tjänster för att säkerställa fortsatt kvalitet. Det samlade underlaget visar att när det gäller personal inom inriktningen idrott och hälsa är antalet lärare och deras sammantagna kompetens adekvat. Lärosätet bedöms ha tillfredsställande möjligheter för kompetensutveckling och en genomtänkt plan för kompetensförsörjning, vilket bedömargruppen ser som en styrka.

Det finns en tillfredsställande utbildningsmiljö. Många forskningsprojekt inom miljön anknyter innehållsmässigt till relevanta delar av UVK. Av betydelse för lärarutbildning bedrivs forskning inom flera områden och inom flera fält som rör till exempel professionen, ledarskap, betyg och bedömning. Det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö inom inriktningen idrott och hälsa, och verksamheten bedrivs på ett sätt som ger möjlighet för ett nära samband mellan forskning och utbildning. Lärarna är forskningsaktiva inom en bredd av områden, vilket bedömargruppen ser som positivt för utbildningen. Bedömargruppen frågar sig däremot hur utbildningen påverkas av den ringa omfattningen av de individuella lärarinsatserna, vilket kan riskera att personalen inte får möjlighet att planera för ämnesutveckling, kvalitetsutveckling och progression i utbildningen som helhet.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls. Självvärderingen visar att ämneskursernas innehåll i stort svarar mot behovet av ämneskunskaper i idrott och hälsa. Den ger också flera konkreta exempel på examination, och de självständiga arbeten som bedömargruppen har tagit del av bekräftar att studenterna får goda förutsättningar att nå målet.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls. Trots svagheterna som finns inom inriktningen idrott och hälsa anser bedömargruppen att lärosätet har visat att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse. Lärosätet uppvisar en målmedveten, sammanhållen utbildning i vetenskaplig metod och ett vetenskapligt förhållningssätt genom sättet på vilket kunskaps- och vetenskapsteori introduceras. Bedömargruppen finner att systematiken med ”grundläggande”, ”befästande” och ”fördjupande” är ett gott sätt att organisera utbildningen och garantera progression. Både kvalitativa och kvantitativa metoder behandlas och examineras. Fördjupning ska framförallt ske i det självständiga arbetet som skrivs inom ämnet. Det finner bedömargruppen rimligt men vill samtidigt som ett utvecklingsområde peka på att fördjupningar av kunskaper också kan ske tidigare under utbildningen. Av självvärderingen framgår att studenterna inom inriktningen idrott och hälsa får goda möjligheter att utveckla kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Däremot visar varken beskrivningen av utbildningens kurser eller de självständiga arbetena att studenterna när examen utfärdas kan visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori. Bedömargruppen anser därför att det är ett prioriterat utvecklingsområde att lärosätet utvecklar innehållet i utbildningen i syfte att möjliggöra för, och säkerställa, att studenterna utvecklar fördjupad kunskap om vetenskapsteori.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Genomgående krävs att studenterna gör kopplingar till relevant litteratur och forskning och måluppfyllelse säkerställs med examinationer såsom skriftlig hemtentamen, salstentamen, dagbok för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU-dagbok) och en skriftlig inlämningsuppgift. Enligt självvärderingen får studenterna öva vetenskapligt skrivande i alla ämneskurser inom inriktningen idrott och hälsa. Bedömargruppen ser detta kursinnehåll som en styrka för studenternas utbildning och möjlighet att utveckla kunnande utifrån målet. Granskningen av självständiga arbeten visar vissa brister i måluppfyllelse. Den omständigheten kan föranleda en översyn av kriterier och bedömningsförfarande för de självständiga arbetena, vilket bedömargruppen rekommenderar.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls eftersom lärosätet ger flera goda exempel på hur målet vävs in i kurser och examineras på flera olika sätt. Det ges under utbildningen övningar innan och mellan VFU-kurserna, där bland annat rollspel möjliggör för studenterna att öva och visa sin förmåga till didaktiska val och analyser. Det är berömvärt att måluppfyllelse säkerställs på det sättet, eftersom det tränar studenterna i kunskaper som är för professionen relevanta kunskaper. Självvärderingen visar att inriktningen idrott och hälsa är utformad och genomförs på ett sådant sätt att studenterna får goda möjligheter att nå detta mål. Studenterna får prova och utveckla olika lärandemiljöer och undervisningsmetoder, samt visa sitt kunnande i ämnesdidaktik och metodik genom relevanta examinationsuppgifter.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls eftersom studenterna tränas i att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning, så att varje elev stimuleras och utvecklas. Det sker genom olika kurser med tillhörande examination. Det finns även en nära integration mellan UVK, VFU, ämnen och ämnesdidaktik. Det samlade underlaget visar att både ämneskurserna och VFU-delarna har ett relevant innehåll samt att examinerande uppgifter ger studenterna goda möjligheter att nå målet.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. På en grundläggande nivå beskriver självvärderingen tydligt hur studenterna får möjlighet att utveckla de förmågor som målet anger. Studenterna får i form av gruppövningar och i skrift resonera om ett case. Bedömargruppen anser att detta sätt att arbeta i viss mån kompenserar för vissa av de svårigheter som det innebär att ha den långa VFU:n så sent i utbildningen, men också att det rustar studenterna väl inför olika undervisningssituationer. Moment relaterat kring hållbar utveckling behöver enligt bedömarna stärkas, så att studenter får större del av dessa kunskaper. Detta utvecklingsområde identifierar även lärosätet i självvärderingen. Utifrån självvärderingen ser bedömargruppen att studenterna får möjlighet att inom inriktningen idrott och hälsa utveckla förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån olika aspekter. Undervisningen möjliggör att studenterna utvecklar sitt kunnande i att möta individer och grupper med olika etnisk bakgrund och tillägna sig verktyg för att motverka diskriminering. Ett hållbarhetsperspektiv beaktas främst inom området friluftsliv.

Bedömargruppen uppfattar att utbildningen i sin helhet behandlar jämställdhet, men noterar samtidigt att beskrivningarna i såväl självvärderingen som intervjuerna inte till fullo klargör hur jämställdhet examineras inom UVK. Detta skulle kunna utvecklas mer. Självvärderingen visar däremot att flera aspekter av jämställdhet beaktas i ämneskurserna och i VFU-kurserna. Det samlade underlaget visar även att ämnesstudierna på ett tillfredsställande sätt förbereder studenterna att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten.

Lärosätet följer upp utbildningen och resultaten av kursvärderingarna behandlas och återkopplas. Ett utvecklingsområde är att metoder och enhetliga rutiner behöver stärkas inom samtliga kurser för hur studenterna ska få större inflytande över sin utbildning. Genomströmning och avhopp analyseras systematiskt två gånger per år via intervjuer med de studenter som har avslutat sin utbildning i förtid. För att stödja studenterna att genomföra studierna inom planerad tid genomfördes under hösten 2018 ett pilotprojekt för att stärka deras skrivande. Projektet fördjupades under 2019. Bedömargruppen ser dock oklarheter i systematiken i de förebyggande insatserna.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentrepresentation finns i samtliga beredande och beslutande organ. Även på programnivå finns studentrepresentation, och dialog förs mellan ansvariga för lärarutbildningen och studentkåren. Informationsmöten hålls och på lärarutbildningens webbplats finns utbildningssidor med information och kontaktvägar. Flera av kontakterna mellan de kursansvariga och studenterna sker genom informella möten. Som ett led i detta är det särskilt viktigt att lärosätet arbetar med lärarnas tillgänglighet och snabb återkoppling till de studerande. Bedömargruppen noterar att tillfredsställande rutiner finns på plats, men kan inte bedöma hur studeranderepresentationen utvecklats över tid eller hur närvaron av studenter ser ut i praktiken.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Bedömargruppen finner att de kontakter som studenterna får under sin utbildning med arbetslivet är tillfredsställande. Lärosätet framhåller den långa VFU:n som viktig i förberedelsen för det kommande yrkeslivet vilket bedömargruppen håller med om. Bedömargruppen ser det dock som problematiskt om en student befinner sig på samma skola med en handledare som studenten inte kan utvecklas tillsammans med. Målsättningen är att studenterna ska få stifta bekantskap med flera skolor med olika strukturella förutsättningar, men skriver inget om hur detta görs. Detta är därför att betrakta som ett utvecklingsområde. En styrka i utbildningen är enligt bedömargruppen att yrkesverksamma lärare och skolledare medverkar i seminarier. När det gäller inriktningen idrott och hälsa visar lärosätet att studenterna i ämneskurserna får möjlighet att delta i undervisningsprojekt tillsammans med verksamma lärare, något som bedömargruppen vill framhålla som ett gott exempel. Genom den verksamhetsförlagda utbildningen får studenterna ta del av verksamheten på olika skolor samt möjlighet att genomföra verksamhetsförlagd utbildning i båda de ämnen som ingår i examen. Självvärderingen ger exempel på konkret samverkan både med skolväsendet och idrottsrörelsen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)