Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, matematik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

I den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) finns en ändamålsenlig variation av lärare med vetenskaplig, professionell och pedagogisk kompetens, och en stor andel av lärarna är även fast anställda. Ett utvecklingsområde är att låta en större andel av professorer och docenter medverka inom UVK, vilket skulle stärka kvaliteten ytterligare. Inom inriktningen matematik visar underlagen att ämne och ämnesdidaktik är tillfredsställande, genom att lärosätet har en stabil lärarkår med god ämnes- och professionskompetens. Lärosätet har flera professorer inom matematik och matematisk statistik, och inom matematikdidaktik och matematik har utbildningen ett antal lektorer, varav flera docenter, samt adjunkter.

Det finns inom den utbildningsvetenskapliga kärnan en livaktig forskningsmiljö med en rad centrumbildningar och forskargrupper, vilket bland annat borgar för goda kopplingar mellan vetenskap och profession. Ett utvecklingsområde är att ytterligare tydliggöra kopplingarna mellan utbildningens olika delar. Inom inriktningen matematik präglar den goda kompetensen även utbildningsmiljön. Forskande lärare undervisar på utbildningen och studenterna möter pågående forskning i didaktikkurserna. Lärosätet arrangerar också seminarier om bland annat forskning, som studenterna bjuds in till, och studenterna får återkommande arbeta med forskningslitteratur såsom doktorsavhandlingar.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, uppfylls eftersom lärosätet bedriver forskning som är relevant för utbildningen och som studenterna får ta del av. Ämneskurserna i matematik har en klar koppling till det centrala innehållet i gymnasieskolans matematikkurser och ger den ämnesbredd och det ämnesdjup som en gymnasielärare behöver.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Bedömargruppen framhåller vikten av att det bör finnas tydliga kopplingar mellan vetenskapsteori och forskningsmetodik inom ämnesstudier och UVK, eftersom målet examineras och behandlas inom båda dessa områden. Ett gott exempel på hur kvantitativa metoder behandlas är den enkätundersökning som studenterna utför Det finns en progression genom utbildningen för både ämnesstudier och vetenskapsteori. Studenterna får också ta del av forskningslitteratur i olika aktiviteter som på ett rimligt sätt förbereder dem på att skriva självständiga arbeten. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt över forskningsresultat uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Målet nås genom studier i UVK, inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och i ämnen/ämnesdidaktik. Ett tydligt exempel på hur lärosätet säkerställer måluppfyllelsen inom UVK är den skriftliga examinationsuppgift som berör utvärdering och effekter av kvalitets- och resultatmätning. Underlagen visar att lärosätet har utmaningar med att organisera utbildningen så att studenterna upplever att dess olika delar ömsesidigt befruktar varandra. Därför uppmuntrar bedömargruppen till fortsatta aktiva insatser av Nämnden för lärarutbildning och programrådet, där arbete redan bedrivs. Inom didaktikkurserna och inom själva matematiken ska studenterna reflektera över andras lösningar och problem. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. Som ett positivt exempel på hur lärosätet arbetar med målet vill bedömargruppen lyfta fram projektet med de verksamhetsintegrerade dagarna (VI-dagarna) i Kalmar. Här arbetar lärosätet med att tydliggöra professionsanknytningen i utbildningens olika delar, vilket stärker studentens färdighet och förmåga. Studenterna studerar matematik och matematikdidaktik separerat, men de olika delarna kopplas samman på olika sätt med fokus på relevansen för det kommande yrket. Matematikinnehållet är relevant för det som studenterna kommer att undervisa i som lärare, men det saknas delar om programmering, vilket lärosätet arbetar med. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och inom inriktningen matematik. I förhållande till målet ser bedömargruppen positivt på att lärosätet visar att det finns både en bred syn på varje elevs lärande och utveckling samt en mer specifik syn på elever i behov av särskilt stöd. Studenterna arbetar bland annat med att anpassa matematikuppgifter till elevers olika förutsättningar. Moment som rör detta mål ingår också i kursplanerna för VFU och UVK. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppfylls. Bedömargruppen ser särskilt positivt på att forskning och utbildning bedrivs i en miljö som präglas av ett hållbarhetsperspektiv.

Ett jämställdhetsperspektiv genomsyrar utformningen av utbildningen såväl som dess innehåll och genomförande. Jämställdhet beaktas till exempel i rekrytering av lärare och marknadsföring av utbildningen samt i strategier för rekrytering, forskningsmedelsfördelning och sakkunniggranskningar. Lärandemål som berör jämställdhet tas upp i flera kurser inom UVK, och olika beteenden som är förknippade med traditionella könsmönster uppmärksammas och problematiseras. Jämställdhet berörs även i examinationsuppgifter där flickors och pojkars situation i skolan fokuseras ur ett jämställdhetsperspektiv. Inom inriktningen matematik tas jämställdhetsperspektivet upp i vissa kurser, även om en del av det arbetet inte syns explicit. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden jämställdhet behandlas tillfredsställande.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms som tillfredsställande inom UVK, och bedömargruppen ser positivt på de åtgärder som lärosätet har gjort till följd av resultaten av kursvärderingar, enkäter, alumnundersökningar och programuppföljningar. Ett exempel är vidareutvecklingen av VFU-kurser med avseende på deras koppling till den campusförlagda delen av utbildningen. Utvecklingsinsatser har även gjorts för studenters akademiska skrivande. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid bland annat genom att regelbundet analysera kvarvarostatistik och genom att erbjuda extra stöd, som handledning via Studieverkstaden, om studenterna har problem med akademiskt skrivande. Vid lärosätet finns organisationer för kvalitetsarbete för ämneslärarexamen på programnivå och för ämneskurserna på institutionsnivå. Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden om uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas tillfredsställande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentperspektivet bedöms som tillfredsställande inom UVK. Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Vid lärosätet finns övergripande rutiner och fora, för att möjliggöra både formellt och informellt studentinflytande. Det finns möjligheter till studentrepresentation i styrelser, nämnder och råd samt vid prefektens beslutsmöten. Som en särskild styrka vill bedömargruppen nämna de fokusgruppssamtal som fungerar som en ytterligare kvalitativ dimension till de skriftliga kursvärderingarna.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredställande.

Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande inom UVK. Lärosätet ger exempel på många väl fungerande aktiviteter för att stärka samverkan mellan utbildning och arbetsliv. Ett särskilt gott exempel är den verksamhetsintegrering av utbildningen som sker i Kalmar. Att ytterligare förstärka professionsanknytningen genom verksamhetsintegrering för alla studenter i utbildningen är något som lärosätet kan utveckla vidare. Bedömargruppen uppmuntrar den fortsätta utvecklingen av interkulturell och digital kompetens i utbildningen, och ser en ytterligare förstärkning av samverkan med det omgivande samhället utanför skolan som ett utvecklingsområde. Inom inriktningen matematik finns olika arrangemang, i samverkan med det omgivande samhället, för elever och allmänheten såsom exempelvis mattefredag där studenterna fungerar som mentorer. Lärosätet har även nätverksträffar mellan verksamma lärare och universitetslärare, där temat flera gånger varit digitalisering och programmering.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)