Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Det finns en ändamålsenlig variation av lärare med hög vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). En stor andel av lärarna är disputerade, fast anställda och har forskning i tjänsten. Lärarna inom UVK är många och undervisar på relativt låga procentsatser. Att låta lärare undervisa på högre procentandel inom UVK ser därför bedömargruppen som ett utvecklingsområde för lärosätet. Ett gott exempel på hur pedagogisk kompetens utvecklas i utbildningen är det meriteringsprogram lärosätet har för att stärka högskolepedagogisk kompetens. Att låta fler lärare ingå i detta program och att tydliggöra vilka strategier det finns för den övergripande kompetensförsörjningen inom UVK på både kort och lång sikt, ser bedömargruppen som utvecklingsområden. För inriktningen musik anser bedömargruppen att det finns en adekvat vetenskaplig, konstnärlig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetensförsörjning. Den musikpedagogiska kompetensen är hög och många av lärarna har en egen lärarutbildning. Flera av adjunkterna har även anställning i skolan, vilket är positivt för att upprätthålla en aktuell och nära kontakt med yrkesområdet. Det pågår ett arbete för att ytterligare höja den vetenskapliga och konstnärliga kompetensen och för att säkra den på längre sikt. Bedömargruppen anser framför allt att den ämnesdidaktiska kompetensen bland instrumentallärare behöver stärkas, eftersom den bedöms som svag i utbildningen. Att anställa fler disputerade i ämnesdidaktik ser bedömargruppen som ett prioriterat område för lärosätet.

Det finns en stark vetenskaplig miljö inom den utbildningsvetenskapliga kärnan med en rad centrumbildningar och forskargrupper. Den professionsinriktade miljön stärks av forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning där doktorander med tjänst inom skolverksamhet också forskar i ämnen som är av relevans för utbildningen. Att synliggöra den forskning som bedrivs med relevans för utbildningen för studenterna ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde. En styrka i utbildningen är att det finns en tydlig genomgående progression i kurserna. Detta är något lärosätet arbetat mycket med vilket bedömargruppen ser som positivt. Inom inriktningen musik anser bedömargruppen att det finns en stark vetenskaplig, konstnärlig, professionsinriktad utbildningsmiljö. En särskild styrka är den tvärvetenskapliga och tvärkonstnärliga miljö som musiklärarstudenterna ingår i vid Högskolan för scen och musik. Det pågår många forskningsprojekt som har relevans för utbildningen, och som även kommer studenterna till nytta. En styrka i utbildningen är att det finns en egen forskarutbildning i musikpedagogik och att doktorander som är anställda vid forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) bidrar till den vetenskapliga och yrkesinriktade miljön. Att anställa fler disputerade i ämnesdidaktik ser bedömargruppen som ett prioriterat område för att lärosätet ska stärka kompetensen och säkra en god handledning för studenterna framöver.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls. Utbildningen är utformad så att den möter de behov som finns i gymnasieskolan och erbjuder studenterna både det djup och den bredd de behöver. En styrka är den forskningsstrimma som innehåller forskningsförberedande moment. Målet säkerställs genom examination, och de självständiga arbetena visar på hög måluppfyllelse. Att studenterna även framöver får god handledning av disputerade lärare ser bedömargruppen som ett särskilt angeläget område att bevaka för att lärosätet ska kunna upprätthålla en god kvalitet i utbildningen för studenterna.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls. Studenterna får i två kurser i UVK möta vetenskapsteorier och metoder. Kunskapen ska därefter fördjupas i ämnena och de självständiga arbetena. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet berörs i kurser inom UVK och examineras också där. Ett utvecklingsområde är att ännu tydligare knyta samman UVK-kurserna till ämnena. Bedömningen blir att UVK tydligt bidrar till detta mål men att UVK ensamt inte kan tillgodose hela målet då fördjupningen ska ske i ämnena. Det finns ett utvecklingsbehov av att säkerställa att både kvantitativa och kvalitativa metoder behandlas inom inriktningen musik och examineras på fördjupad nivå i utbildningen. Bedömargruppen anser att utbildningen möjliggör och säkerställer målet. Skälet är att det pågår ett utvecklingsarbete i utbildningen och att även de självständiga arbetena visar på mycket hög måluppfyllelse i förhållande till examensmålet. Att studenterna även framöver får god handledning av disputerade lärare ser bedömargruppen som ett särskilt angeläget område att bevaka för att lärosätet ska kunna upprätthålla en god kvalitet i utbildningen för studenterna. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet behandlas på ett ändamålsenligt sätt inom UVK, VFU och i flera ämneskurser.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt över forskningsresultat uppfylls. Bedömargruppen anser att målet nås genom studier i såväl UVK som inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Att progressionen är tydlig ser bedömargruppen som särskilt positivt. Bedömningen blir att UVK tydligt bidrar till detta mål men att UVK ensamt inte kan tillgodose hela målet då fördjupningen ska ske i ämnena. Målet behandlas i flera kurser inom inriktningen musik och i det andra självständiga arbetet ska även studenterna genomföra en självständig undersökning och därmed bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik. De självständiga arbetena som bedömargruppen har granskat visar alla på hög måluppfyllelse och att målet även säkerställs där. Att studenterna även framöver får god handledning av disputerade lärare ser bedömargruppen som ett särskilt angeläget område att bevaka för att lärosätet ska kunna upprätthålla en god kvalitet i utbildningen för studenterna.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls och förmågan är främst förlagd till VFU och ämnena. I UVK-kurserna är fokus i första hand på hur studenterna ska utveckla kunskap om didaktik och ämnesdidaktik och inte på hur de ska utveckla förmågan att tillämpa den. Inom inriktningen musik uppfylls målet framför allt i de fyra VFU-kurserna som enligt bedömargruppen ges i tydlig progression, men även i andra ämneskurser. Målet säkerställs bland annat genom lektionsobservation, trepartssamtal och en inlämnad VFU-rapport. Praxisseminarier genomförs efter varje VFU-kurs, där studenterna diskuterar och reflekterar över praktiken tillsammans, vilket bedömargruppen ser som positivt. Ett utvecklingsområde är att få fler VFU-handledare att genomgå handledarutbildning, eftersom det i nuläget är relativt få som har gjort det.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls. Målet uppfylls dels inom VFU-kurserna som alla är förlagda till ämnena, dels inom UVK där målet behandlas i kurser inom specialpedagogik och bedömning och betygsättning. Målet säkerställs genom examination. Att även säkerställa att VFU-handledaren har tillräckliga förutsättningar för att genomföra sitt uppdrag, framför allt för att handleda studenten och ha tillräckligt goda kunskaper i bedömning av studentens prestationer under VFU för att studenten ska få ett rättvist omdöme, är ytterligare ett område som bedömargruppen anser behöver utvecklas i utbildningen. Inom inriktningen musik uppfylls målet framför allt i de fyra VFU-kurserna som enligt bedömargruppen ges i tydlig progression. Även i flera andra ämneskurser tillgodoses målet genom att studenterna både självständigt och tillsammans med andra planerar undervisningen och undervisningsupplägget i autentiska undervisningssammanhang. Ett specialpedagogiskt perspektiv på lärarens yrkesetik ges inom UVK. Ett utvecklingsområde är att tydligare integrera moment där studenter i praktiken får lära sig att planera undervisning för elever med olika behov, så som vuxna elever, elever med inlärningssvårigheter eller de med särskild begåvning. Detta är därför ett utvecklingsområde i utbildningen. En styrka i utbildningen är enligt bedömargruppen att lärosätet arbetar med att förstärka kopplingen mellan de ämnesdidaktiska delarna av utbildningen samt de teoretiska och forskningsbaserade delarna.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter samt hållbar utveckling uppfylls. Målet behandlas I kurser inom UVK och VFU och säkerställs genom examination. Det finns en tydlig progression och särskilt positivt är den satsning lärosätet gjort inom området hållbar utveckling. Bedömargruppen anser sammantaget att utbildningen i sin helhet möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Ett jämställdhetsperspektiv finns väl integrerat i utbildningen och behandlas i kurser, kurslitteratur och som perspektiv för analys i en hemtentamen. Litteraturlistor granskas utifrån könsfördelning och lärosätet har god uppsikt över hur könsfördelningen ser ut. En styrka i utbildningen är att lärosätet arbetar med att få studenterna medvetna om hur elever kan behandlas olika beroende på kön, för att sedan kunna uppmärksamma och motverka detta i sitt eget framtida yrkesliv. Inom inriktningen musik har flera aktiviteter genomförts för att beakta och kommunicera ett jämställdhetsperspektiv. Ett jämställdhetsperspektiv har till exempel införts som ett kurskrav i studenternas VFU-rapporter och det finns även kursmoment där jämställdhet ingår. Ett utvecklingsområde är att tydligare lyfta in studenternas förmåga att beakta ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten i utbildningen.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms som tillfredsställande och det finns formaliserade strukturer och tillvägagångssätt för att följa upp och utveckla utbildningens innehåll, utformning och genomförande, liksom examination. Kursvärderingar görs, men ett utvecklingsområde är att tydligare återkoppla vilka förändringar som görs till följd av dessa till studenterna. Ett annat utvecklingsområde är att fortsätta arbeta för att fler besvarar de kursvärderingar som görs då svarsfrekvensen är låg. Det pågår ett arbete för att ytterligare följa upp VFU i samverkan med skolhuvudmännen, vilket bedömargruppen ser som positivt för att utveckla och stärka uppföljningen av utbildningen. Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid. Analyser av kvarvaro görs och lärosätet har arbetat med att minska avhoppen, vilket bedömargruppen ser som positivt. Det finns även olika stödåtgärder för de studenter som behöver det. Musikämnets studenter har en hög genomströmningsgrad och bedömargruppen anser att lärosätet har goda rutiner för att studenterna ska kunna genomföra utbildningen inom planerad studietid. Att stärka stödet till studenterna när de skriver självständiga arbeten ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde, eftersom genomströmningen är något lägre där än i andra kurser.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande och finns representerade i formella påverkans- och beslutsorgan. Studenterna bjuds även in till olika råd och träffar och deras åsikter från kursvärderingar tas omhand. Motivationsintervjuer ska testas under hösten 2019 för att stärka och motivera studenterna, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med att på olika sätt öka studentinflytandet. Att utveckla de mer informella möjligheterna till påverkan, till exempel genom att kontakta lärare efter undervisning, ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde. Musikämnets studenter har egna möten där de utvärderar utbildningen och formulerar förslag som de skickar till den ämnesansvariga. Det finns en konstruktiv och kontinuerlig dialog med studenterna om utbildningens innehåll och genomförande som bedömargruppen ser som en styrka.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Utbildningen är användbar och ger studenten verktyg för att möta förändringar i arbetslivet. Ett gott exempel på detta är den planerade kursen om språk- och kunskapsutvecklande arbete som riktar sig mot andraspråksinlärning. Lärosätet ger exempel på samverkan med olika företrädare för VFU vilket bedömargruppen ser som goda exempel på samverkan med det omgivande samhället. Ett ytterligare gott exempel är en kurs om hållbar utveckling, vilken utformats i samarbete mellan olika aktörer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)