Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Ämneslärarexamen, musik i gymnasieskolan

Hög kvalitet
Publicerad: 2020-02-19
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Yrkesexamen
Ämne: Inom bild, dans, idrott och hälsa, matematik, musik, samhällskunskap respektive svenska.
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Förutsättningar vara tillfredsställande.

Den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen bedöms vara god inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK). De flesta lärare är tillsvidareanställda. De flesta av de undervisande lärarna inom utbildningen har genomgått högskolepedagogiska kurser och har ämneslärarexamen. Bedömargruppen finner det som ett viktigt utvecklingsområde för lärosätet att skaffa rutiner för hur alla lärare mer långsiktigt kan garanteras forskning inom sina tjänster för att säkerställa fortsatt kvalitet. Den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen bedöms vara god inom inriktningen musik. Konstnärlig kompetens är däremot ett utvecklingsområde genom att den konstnärliga professionskompetensen är svagt representerad inom lärargruppen. Bedömargruppen vill betona betydelsen av att upprätthålla ett konstnärligt ämnesdjup, inte minst hos musiklärare på gymnasiet. Personalstyrkan framstår däremot som stabil och det finns strategiska planer för kompetensutveckling och framtida rekrytering.

Det finns också en tillfredsställande utbildningsmiljö inom UVK. Många forskningsprojekt inom miljön anknyter innehållsmässigt till relevanta delar av UVK. Av betydelse för lärarutbildning bedrivs forskning inom flera områden och inom flera fält som rör till exempel professionen, ledarskap, betyg och bedömning. Utbildningsmiljön bedöms vara god inom inriktningen musik och det finns en aktiv forskningsmiljö med flera projekt som relateras till professionsfrågor. Den vetenskapliga förankringen och forskningsanknytningen verkar alltså vara stark. Bedömargruppens intryck är att också den fysiska miljön ger goda förutsättningar för att bedriva musiklärarutbildning av hög kvalitet.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat vara tillfredsställande.

Målet om ämneskunskaper för yrkesutövningen, inbegripet aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete uppfylls. Både brett kunnande samt väsentligt fördjupade kunskaper och insikter i forsknings- och utvecklingsarbete säkerställs genom musikämneskursernas examinationer, som alla innefattar konstnärlig gestaltning, musikaliskt hantverk samt kunskaper i att bearbeta teori och litteratur. Däremot förefaller kravnivån ibland vara något låg, samtidigt som ämneskursernas innehåll och examinationer ibland framstår som alltför omfattande i förhållande till den avsatta tiden. Detta är därför utvecklingsområden.

Målet om vetenskapsteori och forskningsmetoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppfylls inte. Målet uppfylls inom UVK men inte inom inriktningen musik där det framför allt saknas tillräcklig fördjupning inom forskningsmetoder. Lärosätet uppvisar dock en målmedveten, sammanhållen utbildning i vetenskaplig metod och ett vetenskapligt förhållningssätt genom hur kunskaps- och vetenskapsteori introduceras i den utbildningsvetenskapliga kärnan. Bedömargruppen finner att systematiken med ”grundläggande”, ”befästande” och ”fördjupande” är ett gott sätt att organisera utbildningen och garantera progression. Både kvalitativa och kvantitativa metoder behandlas och examineras. Fördjupning ska framförallt ske i det självständiga arbetet som skrivs inom ämnet. Det finner bedömargruppen rimligt men vill samtidigt som ett utvecklingsområde peka på att fördjupningar av kunskaper också kan ske tidigare under utbildningen. Målet uppfylls inte inom inriktningen musik. Studenterna förefaller få goda möjligheter att tillägna sig fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och om vetenskaplig grund i relation till beprövad erfarenhet. Däremot är utbildningen inom forskningsmetoder ett utvecklingsområde och det gäller framför allt kvantitativ metod. Bedömargruppen anser att det saknas innehåll där kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder behandlas explicit i utbildningen på fördjupad nivå. Både när det gäller vetenskapsteori och forskningsmetoder verkar det för övrigt saknas en progression genom utbildningen. Också detta är ett utvecklingsområde. Trots att den utbildningsvetenskapliga kärnan bidrar till måluppfyllelse anser bedömargruppen att bristerna inom inriktningen musik är så omfattande att utbildningen i sin helhet inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Målet om att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat uppfylls. Genomgående krävs att studenterna gör kopplingar till relevant litteratur och forskning och måluppfyllelse säkerställs med examinationer såsom skriftlig hemtentamen, salstentamen, dagbok för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU-dagbok) och en skriftlig inlämningsuppgift. Det finns här en tydlig progression mellan ämneskurserna, både vad gäller examinationsformer och kravnivån överlag. Den didaktiska analysen av studentens egna och elevers erfarenheter i musikpedagogiska sammanhang utvecklas stegvis under utbildningens gång. Också kopplingen till yrkesverksamheten framstår således som god.

Målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik uppfylls. Lärosätet ger i UVK flera goda exempel på hur målet vävs in i kurser och examineras på flera olika sätt. Det ges under utbildningen övningar innan och mellan VFU-kurserna, där bland annat rollspel möjliggör för studenterna att öva och visa sin förmåga till didaktiska val och analyser. Det är berömvärt att måluppfyllelse säkerställs på det sättet, eftersom det tränar studenterna i kunskaper som är för professionen relevanta kunskaper. De förväntade studieresultaten för både den verksamhetsförlagda utbildningen och ämneskurserna i musik visar att det bland annat sker en vidareutveckling bland av studenternas metodikkunskaper under utbildningen. Både olika slags tillämpningsövningar och olika examinationsformer ingår i ämneskurserna.

Målet om att utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande uppfylls eftersom studenterna tränas i att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin undervisning, så att varje elev stimuleras och utvecklas. Det sker genom olika kurser med tillhörande examination. Det finns även en nära integration mellan UVK, VFU, ämnen och ämnesdidaktik. Bedömargruppen hade dock önskat en tydligare bild av hur progressionen som sker inom UVK och VFU relateras till kurser inom de olika ämnena. Flera av ämneskurserna uppehåller sig vid förmågan att stimulera olikartade elevgruppers lärande och utveckling. De olika ämneskursernas innehåll och examination bidrar tydligt till måluppfyllelsen, och studenterna får många tillfällen att tillämpa sina musikdidaktiska kunskaper. Lärosätet beskriver att examinationer i alla musikämneskurser omfattar kunskaper i konstnärlig gestaltning, musikaliskt hantverk samt kunskaper i att bearbeta teorier och litteratur.

Målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling uppfylls. På en grundläggande nivå beskriver självvärderingen tydligt hur studenterna får möjlighet att utveckla de förmågor som målet om bedömningar utifrån relevanta aspekter och hållbar utveckling anger. Studenterna får i form av gruppövningar och i skrift resonera om ett case. Bedömargruppen anser att detta sätt att arbeta i viss mån kompenserar för vissa av de svårigheter som det innebär att ha den långa VFU: n så sent i utbildningen, men också att det rustar studenterna väl inför olika undervisningssituationer. Moment relaterat kring hållbar utveckling behöver enligt bedömarna stärkas, så att studenter får större del av dessa kunskaper. Detta utvecklingsområde identifierar lärosätet även i självvärderingen.

Bedömargruppen uppfattar att utbildningen i sin helhet behandlar jämställdhet, men noterar samtidigt att beskrivningarna i såväl självvärderingen som intervjuerna inte till fullo klargör hur jämställdhet examineras inom UVK. Därför är den här delen något som skulle kunna utvecklas mer. Bedömargruppen ser positivt på hur jämställdhetsperspektivet uppmärksammas inom inriktningen musik. Jämställdhet ingår som kursinnehåll i ett par av musikämneskurserna och det finns även förväntade studieresultat som är relevanta för jämställdhetsperspektivet. Det finns även en stark miljö för genusforskning vid institutionen, och riktlinjer med jämställdhetsfokus för kurslitteratur har tagits fram.

Lärosätet följer upp utbildningen och resultaten av kursutvärderingarna behandlas och återkopplas. Ett utvecklingsområde är att metoder och enhetliga rutiner behöver stärkas inom samtliga kurser inom UVK för hur studenterna ska få större inflytande över sin utbildning. För inriktningen musik finns det däremot tydliga rutiner för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Skriftliga kursvärderingar har hög svarsfrekvens och nya studenter informeras vid kursstart om resultaten från tidigare års kursvärderingar samt eventuella åtgärder som vidtagits utifrån dem. Resultaten diskuteras även vid lärarlagsmöten, där också lämpliga åtgärder planeras. Även på programnivå genomförs regelbundna uppföljningar av utbildningen och resultat från analyser av genomströmning och avhopp tas upp till diskussion i Lärarhögskolans ledning samt i programrådet för ämneslärarprogrammet. Genomströmning och avhopp analyseras systematiskt två gånger per år via intervjuer med de studenter som har avslutat sin utbildning i förtid. För att stödja studenterna att genomföra studierna inom planerad tid genomfördes under hösten 2018 ett pilotprojekt för att stärka deras skrivande. Projektet fördjupades under 2019. Bedömargruppen ser dock oklarheter i systematiken i de förebyggande insatserna varför detta är ett utvecklingsområde.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Studentperspektiv vara tillfredsställande.

Studentrepresentation finns i samtliga beredande och beslutande organ. Även på programnivå finns studentrepresentation, och dialog förs mellan ansvariga för lärarutbildningen och studentkåren. Informationsmöten hålls och på lärarutbildningens webbplats finns utbildningssidor med information och kontaktvägar. Flera av kontakterna mellan de kursansvariga och studenterna sker genom informella möten. Som ett led i detta är det särskilt viktigt att lärosätet arbetar med lärarnas tillgänglighet och snabb återkoppling till de studerande. Bedömargruppen noterar att tillfredsställande rutiner finns på plats, men kan inte bedöma hur studeranderepresentationen utvecklats över tid eller hur närvaron av studenter ser ut i praktiken. Bedömargruppen anser att studenterna har goda möjligheter att aktivt utveckla utbildningen på både ämnes- och programnivå. Förutsättningarna för både informellt och formellt studentinflytande är goda. Representanter för studenterna deltar även regelbundet i musikavdelningens möten.

Sammanvägt bedöms bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan vara tillfredsställande.

Bedömargruppen anser att de kontakter som studenterna får under sin utbildning med arbetslivet är tillfredsställande. Lärosätet framhåller den långa VFU: n som viktig i förberedelsen för det kommande yrkeslivet. Även bedömargruppen menar att kurserna inom VFU är viktiga för att förbereda studenterna för arbetslivet. Men gruppen ser det som problematiskt om en student befinner sig på samma skola med en handledare som studenten inte kan utvecklas tillsammans med. Målsättningen är att studenterna ska få stifta bekantskap med flera skolor med olika strukturella förutsättningar, men skriver inget om hur detta görs. Detta är därför att betrakta som ett utvecklingsområde. En styrka i utbildningen är enligt bedömargruppen att yrkesverksamma lärare och skolledare medverkar i seminarier. Arbetslivet är representerat i programrådet för ämneslärarprogrammet och det finns även ett regionalt samverkansråd.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)