industriell ekonomi - masterexamen - master Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
På BTH finns en studentkår som bedriver utbildningsbevakande arbete på högskolenivå, samt utbildningsföreningar som bedriver motsvarande arbete på program- och kursnivå. Det finns i dag en utbildningsförening för studenter som läser Civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi och MBA-programmet. Utbildningsföreningen ansvarar för att tillsätta representanter till programutskottet för respektive program, genom vilket studenterna har möjlighet att komma med idéer och förslag på utveckling av programmet. Under intervjuerna lyfte representanter från BTH exempel på studentförslag vilka lett till förändring i kursutbud och kursinnehåll. Det betonades även att studenterna är delaktiga i beslut som tas, exempelvis om kursplaner och inrättande av kurser. Om masterprogrammet godkänns kommer det att skapas ett programutskott specifikt för denna utbildning. Studenterna kommer även att ges möjlighet att organisera sig, antingen i en existerande utbildningsförening eller i en nyskapad.
Vidare beskrivs i ansökan att kursutvärderingar sker systematiskt och att deltagarfrekvensen för dessa är hög. Detta är viktigt för fungerande studiebevakning. Det beskrivs även en arbetsgång där kursansvarig analyserar svaren och sedan återkopplar. Bedömarna menar att i ansökan framstår studenterna som en tämligen passiv grupp. Under intervjuerna förtydligades dock studenternas roll av representanter från BTH som visade att studenterna spelar en viktig roll även i denna process, vilket bedömarna ser positivt på. Utöver kursutvärderingar har studenterna även möjlighet att tycka till om utbildningen via programutvärderingar som genomförs vartannat år. Det nuvarande utvärderingssystemet verkar fungera tillfredsställande på BTH vilket bedömarna menar talar för att studentinflytandet även kan komma att fungera tillfredsställande för masterprogrammet inom Industriell ekonomi. Bedömarna menar att systemet sammantaget framstår som både demokratiskt och tillfredsställande.