Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-10-01
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Utbildningen säkerställer inte genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har inte nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Den interdisciplinära karaktären hos Nationella forskarskolan i historiska studier är viktig för att träna doktoranderna i att förhålla sig till olika forskningsfrågor, teorier och metoder och att reflektera kring dem och sitt eget arbete, vilket bedömargruppen ser som positivt. I intervjuerna framhålls dock att forskningsetiska perspektiv är ett utvecklingsområde för de fakultetsgemensamma kurserna.

Universitetets uppföljning av doktorandernas egna bedömningar av sitt lärande visar att de bedömer att de utvecklats till intellektuellt självständiga forskare. I intervjuerna framkom emellertid att doktoranderna tar ett oproportionerligt stort eget ansvar för sin lärandesituation, vilket bedömargruppen ser som problematiskt eftersom det inte framgår tydligt var ansvaret för det vetenskapliga innehållet i utbildningen ligger och vilka som säkerställer det.

Det är oklart från underlagen och intervjuerna hur forskarutbildningsansvariga vid institutionen och i ämnet på ett strukturerat sätt säkerställer doktorandernas progression mot att bli självständiga forskare med förmåga att göra forskningsetiska bedömningar och uppvisa vetenskaplig redlighet.

Systematisk uppföljning görs inte av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen.

Det saknas tydliga riktlinjer och rutiner för hur uppföljning och ändringar av individuella studieplaner görs, vilket gör att handledarna kan agera på olika sätt gentemot doktoranderna. I underlagen framgår att uppföljning av den individuella studieplanen inte görs på ett enhetligt sätt för alla doktorander. Detta gör att situationen för enskilda doktorander kan påverkas negativt och att måluppfyllelsen därför kan brista. Detta ser bedömargruppen som en brist och något som behöver åtgärdas.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget inte vara tillfredsställande.

Vad gäller måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse sker den genom kurser, seminarier, internat och doktorandens eget avhandlingsarbete. Av självvärderingen framgår det att examensmålen främst ska nås genom kurser, seminarier och konferenser där den individuella studieplanen används som ett pedagogiskt verktyg. Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga sker genom att doktoranderna har möjlighet att delta i och presentera texter på flera olika seminarier.

Aspekten måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms inte vara tillfredställande. Den nationella forskarskolan och ämnet har formaliserade samarbetsavtal. Dock är ett utvecklingsområde är den oklara ansvarsfördelningen mellan forskarskola och ämne, liksom vad som är forskarutbildningsansvarigs åligganden i relation till enskilda handledare och handledarkollegium i säkerställandet av tillräcklig vetenskaplig kvalitet. En brist som bedömargruppen ser handlar om att forskarutbildningsansvariga vid institutionen och i ämnet inte på ett strukturerat sätt säkerställer doktorandernas progression mot att bli självständiga forskare med förmåga att göra forskningsetiska bedömningar och uppvisa vetenskaplig redlighet.

Bedömningen är att forskarutbildningsämnet har höga ambitioner för utbildningen och dess koppling till institutionens olika forskningsprofiler gör att ämneskompetensen är god i handledningssituationen. Hur dessa ambitioner systematiskt omsätts i praktiken framgår dock inte.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)