Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Historia - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande. För aspekten forskarutbildningsmiljö ser dock bedömargruppen ett utvecklingsbehov beträffande doktorandernas möjlighet att genomföra utbildningen på planerad tid. Bedömargruppen ser även svagheter vad gäller doktorandernas närvaro i miljön, deras i vissa fall låga aktivitet och det fåtal doktorander som fullföljer utbildningen.

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden återspeglar handledarnas kompetens. Handledargruppen består av välmeriterade forskare. Doktorander antas efter anställningsprofiler med specifika önskemål om kompetens, för att antagna doktorander ska matcha handledarnas kompetens. Detta har lett till en mycket stor ämnesmässig bredd vilket också framgår i självvärderingen. Bredden kan naturligtvis verka stimulerande men får samtidigt ämnet att framstå som splittrat eftersom varje inriktning företräds av ett fåtal personer. Inriktningen mot i tiden och rummet vitt skilda forskningsfrågor väcker också frågan om hur väl miljön fungerar som helhet.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms inte vara tillfredställande vad gäller forskarutbildningens måluppfyllelse. Ett utvecklingsbehov är den oklara ansvarsfördelningen mellan forskarskola och ämne, liksom vad som är forskarutbildningsansvarigs åligganden i relation till enskilda handledare och handledarkollegium i säkerställandet av tillräcklig vetenskaplig kvalitet. Bedömargruppen ser en brist i hur forskarutbildningsansvariga vid institutionen och i ämnet på ett strukturerat sätt säkerställer doktorandernas progression mot att bli självständiga forskare med förmåga att göra forskningsetiska bedömningar och uppvisa vetenskaplig redlighet.

Jämställdhetsperspektivet, arbetslivets perspektiv och doktoranders perspektiv bedöms vara tillfredsställande. En jämn könsbalans förefaller råda bland handledare, inbjudna gäster och lärare på kurserna. Genusteoretiska kurser erbjuds liksom kurser där olika aspekter av jämställdhetsfrågor diskuteras. Institutionen arbetar genom forskarskolan med arbetsmarknadsfrågor, både inom akademin och utanför. Doktoranderna tar ett aktivt ansvar för sin lärandesituation och är representerade i de beslutande organen.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms inte vara tillfredställande vad gäller systematisk planering, uppföljning, kursutveckling och säkerställande av progressionen i doktorandernas arbete. Bedömargruppen ser en brist i avsaknaden av en tydlig handläggningsordning för etablerande av nya kurser med tydliga steg i processen och en tydlig ansvarsfördelning, liksom av tydliga riktlinjer och rutiner för uppföljning och ändringar av individuella studieplaner. Ytterligare en allvarlig brist är att doktorander deltar i diskussioner och bedömningar av andra doktoranders arbeten i handledarkollegiet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)