Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-05-07
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Skriv inget i denna ruta!

Skriv endast en sammanvägd bedömning av aspektområdet miljö, resurser och område nedan.

Bedömningsgrund: Personal

Skriv inget i denna ruta!

Skriv endast en sammanvägd bedömning av aspektområdet miljö, resurser och område nedan.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Skriv inget i denna ruta!

Skriv endast en sammanvägd bedömning av aspektområdet miljö, resurser och område nedan.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

"Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms inte vara tillfredsställande.

Det är huvudsakligen tre problem som är orsaken till detta omdöme:

Vad gäller aspekterna forskarutbildningsämne bedöms säkerställandet av en gedigen kunskapsbas i psykologi hos samtliga doktorander inte vara tillfredsställande och vad gäller personal är det faktum att samtliga handledare inte har psykologi som forskningsämne likaledes problematiskt. Detta kan ifrågasättas särskilt då den allmänna studieplanen medger att sökande utan tidigare högskolepoäng i ämnet psykologi kan antas. Det förefaller ges god utbildning i metodik, men det finns en avsaknad av bredd inom psykologiämnet rent generellt.

Det finns inte någon "kritisk massa" när det gäller den handledande personalen. Utbildningen började 2011 och är fortfarande i viss mån under uppbyggnad. Inom programmet finns tre professorer och två docenter som säkerställer en grundläggande kompetens för utbildningen. Det förhållandevis stora antalet externa handledare och det faktum att några av handledarna inte är disputerade i psykologi ser bedömargruppen negativt på, även om de aktuella huvudhandledarna att döma av underlaget har doktorsexamen i psykologi eller (i ett fall) den specifika inriktningen medicinsk psykologi. Då lärarkåren är begränsad till antalet och en del har relativt blygsamma forskningsmeriter, kan även en brist på kompetenta handledare och lärare komma att uppstå. Vidare kan det vara svårt att erbjuda bredd och djup i utbudet av forskarutbildningsaktiviteter såsom workshops, seminarier och framför allt kurser. Slutligen kan det vara mycket svårt att åstadkomma eventuella handledarbyten. Det råder oklarhet, såväl i självvärderingen som vid intervjuerna, kring vad som händer om handledarkollegiet inte kan finna adekvat handledningskompetens.

Av de i dagsläget sju aktiva doktoranderna är tre placerade externt. Av självvärderingen framgår att utbildningen strävar efter att hålla en hög nivå och utnyttjar samarbetet med andra aktörer för att delvis säkerställa kvaliteten. Det stora problemet är emellertid de fåtaliga doktoranderna, av vilka nästan hälften inte förefaller ha en nära relation till universitetet. Den relativt låga aktivitetsgraden utgör också en utmaning. Doktoranderna arbetar på annan ort eller vid universitetet och frågan kan då ställas huruvida det egentligen existerar en reell doktorandmiljö.

Sammanfattningsvis utgör utbildningens ringa storlek ett problem och det är den huvudsakliga orsaken till bedömargruppens negativa omdöme vad gäller aspektområdet miljö, resurser och område."

Beskriv lärosätets analys av bristerna i utbildningen i relation till bedömningsområdet och vilka åtgärder lärosätet vidtagit för att avhjälpa bristerna.

Gör en bedömning av om analysen av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten framstår som relevant/genomtänkt och om de vidtagna åtgärderna sammantaget bedöms som rimliga och ändamålsenliga.

Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna ger goda/tillräckliga förutsättningar för att Lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen. / Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna är otillräckliga för att Lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)