Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Psykologi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Miljön är sårbar på grund av det förhållandevis stora antalet handledare som är externa, samt på grund av de fåtaliga doktoranderna av vilka några är likaledes externa. Detta skapar problem när det gäller anordnandet av kurser som är integrerade i forskarutbildningen, vilka skulle kunna medge att doktorander kan läsa kursen i fråga vid en tidpunkt då det är lämpligt med avseende på doktorandens lärande.

Ett av de stora problemen vad gäller forskarutbildningen i psykologi vid Linnéuniversitetet gäller doktoranders och handledares ämnesmässiga bakgrund. Doktorander behöver inte ha någon bakgrund inom psykologiämnet och samtliga handledare har inte heller det - eller har en begränsad sådan exempelvis inom medicinsk psykologi. Detta väcker således frågor kring handledarnas kompetens att handleda doktorander i psykologi, vilket kan utgöra ett problem särskilt med tanke på att det inte erbjuds några fördjupande kurser i psykologisk teori.

Doktorander har tillgång till samma stödfunktioner som den övriga personalen som till exempel bibliotek och IT-stöd, vilket är positivt. Det är däremot en brist att externa doktorander inte har en arbetsplats vid universitetet.

Detta att tre av åtta doktorander inte under dagarna befinner sig vid Linnéuniversitetet och dessutom har externa handledare som själva i begränsad utsträckning är integrerade i forskningsmiljön vid lärosätet väcker frågor om i vilken utsträckning dessa doktorander är delaktiga i verksamheten vid Linnéuniversitetet och huruvida de får en positiv upplevelse av forskarutbildningen. Bedömargruppen ser detta som problematiskt. Fastän vissa ansträngningar har gjorts för att råda bot på problemet med bristande integration vad gäller dessa doktorander, vill bedömargruppen rekommendera lärosätet att ompröva sin policy beträffande att ha externa doktorander med likaledes externa handledare.

Sökande som antas till forskarutbildningen i psykologi behöver enligt den allmänna studieplanen inte ha en grundläggande examen i psykologi. Detta föranleder en problematik så till vida att det endast finns obligatoriska forskarutbildningskurser i metod och vetenskapsteori. Det ges som nämnts inte några fördjupande kurser inom psykologisk teori. Doktoranders måluppfyllelse följs upp bland annat vid halvvägs- och slutseminarier, i samband med presentationer inom ramen för den allmänna seminarieserien och genom internationella konferenser samt publikationer. Inte desto mindre skulle den kontinuerliga uppföljningen kunna förbättras. Fastän den individuella studieplanen av lärosätet betraktas som ett viktigt redskap för uppföljning av måluppfyllelse, så framgår det av insända individuella studieplaner att de inte förefaller användas på det sättet i någon större utsträckning.

Nuvarande doktorander har mestadels en anställning utanför universitetet och Linnéuniversitetet är angeläget om att anställa dem efter disputation. Frågan infinner sig vad lärosätet gör för att förbereda doktoranderna för olikartade, föränderliga karriärer. Av intervjuerna, självvärderingen och insända individuella studieplaner framgår att det inte verkar vidtas några konkreta åtgärder för att förbereda doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesserna. Bedömargruppen ser det som positivt att doktoranderna finns representerade på flera nivåer inom universitetet. Vidare ser bedömargruppen det som positivt att det finns en medvetenhet kring brister i arbetsmiljön, samt att det skett ett arbete med att förbättra arbetsmiljön för doktoranderna.

Det finns en lärosätesövergripande strategi för jämställdhet i verksamheten, men det är för bedömargruppen oklart i vilken utsträckning som denna omsätts i konkret handling på institutionsnivå. Det ges inte några övertygande exempel på egna initiativ för att säkerställa en jämn könsfördelning bland doktorander och handledare eller för att integrera jämställdhetsperspektivet i utbildningens utformning och genomförande.

Det sker en övergripande uppföljning som omfattar ett flertal inslag och procedurer genom handledarkollegiets verksamhet och genom revidering av individuella studieplaner. De externa huvudhandledarna utgör härvidlag en utmaning så till vida att en del av dem i begränsad utsträckning deltar i handledarkollegiets sammankomster och de biträdande handledarna till de externa huvudhandledarnas doktorander är sannolikt inte heller i så hög grad involverade i den fortlöpande handledningen av dem. Det finns förvisso kontrollstationer i form av halvvägs- och slutseminarier samt i form av medverkan i konferenser, seminarier och författande av artiklar, men också fortlöpande stöd och insyn från handledares sida är önskvärd.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)