Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-05-10
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Utformning, genomförande och resultat

Utformning, genomförande och resultat

Bedömning i den tidigare utvärderingen: I den tidigare utvärderingen framgår följande sammanvägda bedömning av bedömargruppens yttrande:

"Bedömargruppen anser att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör samt genom examination säkerställer att studenterna, när examen utfärdas, visar sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser. Lärosätet arbetar aktivt med svagheter och utvecklar adekvata aktiviteter för att stärka områdena ovan. Bedömargruppen anser dock att det i utbildningen ingår alltför få aktiviteter och examinationer som är riktade mot området kännedom om vuxnas lärande. Den delen av examensmålet som rör vuxnas lärande anser bedömargruppen är en brist, och bedömer därför att måluppfyllelsen brister och varken är säkerställd i utformning, genomförande eller resultat.

Bedömargruppen anser också att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör samt genom examination säkerställer att studenterna, när examen utfärdas, visar förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och till viss del även den pedagogiska verksamheten i övrigt. Däremot är syftet att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling något svagare uppfyllt, eftersom den aspekten inte är lika tydliggjord i de lärandemål, aktiviteter, examinationer och bedömningskriterier som redovisas. Däremot finns det aktiviteter som ingår i flera moment.

Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör, samt genom examination säkerställer, att studenten, när examen utfärdas, visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet. Det finns planer på flera relevanta utvecklingsprojekt som ytterligare kan stärka det här målet, men de redovisas relativt oprecist. Därför rekommenderar bedömargruppen att dessa utvecklingsarbeten framöver får en fortsättning och ett tydligt fokus.

När det gäller jämställdhet anser bedömargruppen att det utifrån vad som framkommer i självvärderingen är säkerställt att studenterna uppnår målet: visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. Däremot anser bedömargruppen att det för lärosätet är ett utvecklingsarbete att än tydligare formulera vad som faktiskt görs relaterat till jämställdhet i olika kurser, även om självvärderingen ger ett antal konkreta exempel.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp på ett adekvat sätt, att resultaten av uppföljningen vid behov omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling samt att återkoppling sker till relevanta intressenter. Det finns på lärosätet många konkreta exempel på hur utbildningen har förbättrats. Lärosätet verkar också för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid genom att stödja dem i t.ex. det akademiska skrivandet. Stödet till studenterna för att de ska klara utbildningen finns, men bedömargruppen vill också uppmärksamma lärosätet på att en låg kravnivå inte är acceptabelt. Lärosätet behöver därför fortsatt uppmärksamma eventuella tecken på att utbildningen har för lågt ställda krav och genomföra relevanta åtgärder.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande.

- Hur lärosätet säkerställer att studenten visar sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik som krävs för undervisning"

Uppföljning av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat

Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten bedöms som tillfredställande och de åtgärder som redovisas i åtgärdsredovisningen bedöms som rimliga och ändamålsenliga. Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna ger tillräckliga förutsättningar för att lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)