Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens när det gäller pedagogisk och professionsrelaterad kompetens är adekvat i relation till utbildningens storlek, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det finns dock omfattande svagheter i den vetenskapliga kompetensen, och lärosätet har utvecklat lösningar för detta som förefaller rimliga även om arbete återstår. Detta är ett utvecklingsområde för lärosätet, vilket hör ihop med brister som framträder under bedömningsområdet utbildningsmiljö. Det är positivt att volymen på personalen möter behovet kopplat till utbildningen volym, och det är en förhållandevis liten utbildning sett till antalet studenter. Lärarnas pedagogiska kompetens är god och engagemanget i lärargruppen är hög.

Bedömargruppen anser att lärosätet har genomfört flera åtgärder och visar en klar medvetenhet om att den vetenskapliga miljön behöver utvecklas och stärkas. Trots det anser bedömargruppen att området ändå visar brister och är ett fortsatt ett utvecklingsområde för lärosätet. Den forskning som finns på lärosätet är nuläget inte tillräckligt omfattande för att studenter och personal ska få möjlighet att verka i en vetenskaplig miljö med tillräcklig inriktning mot just yrkeslärandet. Inom det här området behöver lärosätet alltså framöver göra ytterligare medvetna och mer omfattande satsningar för att bygga upp en forskningsmiljö samt stärka sambandet mellan utbildning och forskning genom att konkret koppla pågående forskningsprojekt till och in i utbildningsmiljön.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet behöver följa upp den vetenskapligt professionsinriktade miljön specifikt för yrkeslärarutbildning och framför allt yrkeslärares arbete i yrkesämnen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör samt genom examination säkerställer att studenterna, när examen utfärdas, visar sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser. Lärosätet arbetar aktivt med svagheter och utvecklar adekvata aktiviteter för att stärka områdena ovan. Bedömargruppen anser dock att det i utbildningen ingår alltför få aktiviteter och examinationer som är riktade mot området kännedom om vuxnas lärande. Den delen av examensmålet som rör vuxnas lärande anser bedömargruppen är en brist, och bedömer därför att måluppfyllelsen brister och varken är säkerställd i utformning, genomförande eller resultat.

Bedömargruppen anser också att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör samt genom examination säkerställer att studenterna, när examen utfärdas, visar förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och till viss del även den pedagogiska verksamheten i övrigt. Däremot är syftet att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling något svagare uppfyllt, eftersom den aspekten inte är lika tydliggjord i de lärandemål, aktiviteter, examinationer och bedömningskriterier som redovisas. Däremot finns det aktiviteter som ingår i flera moment.

Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att utbildningen genom utformning och genomförande möjliggör, samt genom examination säkerställer, att studenten, när examen utfärdas, visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens både i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet. Det finns planer på flera relevanta utvecklingsprojekt som ytterligare kan stärka det här målet, men de redovisas relativt oprecist. Därför rekommenderar bedömargruppen att dessa utvecklingsarbeten framöver får en fortsättning och ett tydligt fokus.

När det gäller jämställdhet anser bedömargruppen att det utifrån vad som framkommer i självvärderingen är säkerställt att studenterna uppnår målet: visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. Däremot anser bedömargruppen att det för lärosätet är ett utvecklingsarbete att än tydligare formulera vad som faktiskt görs relaterat till jämställdhet i olika kurser, även om självvärderingen ger ett antal konkreta exempel.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp på ett adekvat sätt, att resultaten av uppföljningen vid behov omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling samt att återkoppling sker till relevanta intressenter. Det finns på lärosätet många konkreta exempel på hur utbildningen har förbättrats. Lärosätet verkar också för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid genom att stödja dem i t.ex. det akademiska skrivandet. Stödet till studenterna för att de ska klara utbildningen finns, men bedömargruppen vill också uppmärksamma lärosätet på att en låg kravnivå inte är acceptabelt. Lärosätet behöver därför fortsatt uppmärksamma eventuella tecken på att utbildningen har för lågt ställda krav och genomföra relevanta åtgärder.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande.

· Hur lärosätet säkerställer att studenten visar sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik som krävs för undervisning

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna på lärosätet får goda möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Flera exempel ges på detta i både självvärderingen och under intervjuerna. Bedömargruppen anser att lärosätet arbetar aktivt och föredömligt med att utveckla former för studentinflytande. Både formella och informella dialoger finns och används i arbetet för att ta tillvara studenternas perspektiv.

Det finns på lärosätet också en närhet mellan studenter och personal som bedömargruppen ser som positiv och viktig för den fortsatta utvecklingen. Ett utvecklingsområde för lärosätet är dock att finna en systematik i arbetet med kursvärderingar, så att det inte blir alltför stora skillnader mellan kurser. Ytterligare ett utvecklingsområde är att kvalitetssäkra dokumentation även från mer informella dialoger.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det framgår att relevant och gedigen samverkan sker med det omgivande samhället, och bedömargruppen vill uppmuntra till en fortsatt sådan utveckling.

Ett utvecklingsområde är att mer intensivt och specifikt stärka och utveckla de forskningsinriktade och professionsinriktade aktiviteterna med avseende på yrkeslärande och yrkeslärarutbildning, eftersom de säkerligen också kan stödja den vetenskapliga miljöns utveckling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)