Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-05-10
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

.

Förutsättningar

Bedömning i den tidigare utvärderingen: I den tidigare utvärderingen framgår följande sammanvägda bedömning av bedömargruppens yttrande:

"Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Sammantaget finns en acceptabel nivå av adekvat kompetens, där främst den pedagogiska kompetensen framstår som god. Däremot är den vetenskapliga kompetensen främst i det centrala arbetslaget inte så hög, med relativt få disputerade, och den professionsinriktade lärarkompetensen med erfarenhet av att arbeta som yrkeslärare är begränsad och behöver stärkas. Samtidigt har den mer generella professionsinriktade lärarkompetensen med erfarenhet av att undervisa på yrkesprogram en hög nivå (dock inte i yrkesämnen i så stor utsträckning). Lärosätet har en strategi för kompetensförsörjning på kort och lång sikt.

Utbildningen finns i en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är god för lärarutbildning generellt, med en verksamhet som har samband mellan forskning och utbildning. Dock är inte heller här professionsinriktningen specifikt mot yrkeslärare så tydlig, utan utgår mer från lärarprofessionen generellt. Det bedrivs viss forskning som är relevant för yrkesutbildning, men inte främst för yrkeslärarens arbete i yrkesämnesutbildningen. Lärosätets profil med arbetsintegrerat lärande bidrar till att stärka professionsinriktningen i den verksamhetsförlagda utbildningen i samverkan med yrkesutbildningen snarare än i miljön på högskolan.

Förutsättningarna framstår alltså som relativt goda, men med vissa brister. Det finns en vetenskaplig och lärarprofessionsinriktad miljö, men yrkeslärarprofessionsinriktningen i miljön är svag. Profilen arbetsintegrerat lärande kan dock förväntas kompensera för det sistnämnda i själva utbildningen. Den vetenskapliga kompetensen i det centrala arbetslaget är inte så hög, och sammantaget är det knappt hälften av alla lärare som har disputerat, men det finns en generell inriktning på forskningsanknytning av utbildningen som är tydlig.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Den vetenskapligt professionsinriktade miljön specifikt för yrkeslärarutbildning och framför allt yrkeslärares arbete i yrkesämnen."

Uppföljning av bedömningsområdet Förutsättningar

Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten bedöms som tillfredställande och de åtgärder som redovisas i åtgärdsredovisningen bedöms som rimliga och ändamålsenliga. Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna ger tillräckliga förutsättningar för att lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)