Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-05-10
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Utformning, genomförande och resultat

Utformning, genomförande och resultat

Bedömning i den tidigare utvärderingen: I den tidigare utvärderingen framgår följande sammanvägda bedömning av bedömargruppens yttrande:

"Sammantaget bedöms utbildningens utformning, genomförande och resultat göra det möjligt för studenterna att till stor del utveckla den kunskap och förståelse som anges i examensmålen. Dock bedöms inte utbildningen säkerställa att studenterna får kännedom om vuxnas lärande. Det saknas kursmål och läroplan för vuxenutbildning samt examinerande uppgifter med koppling till ett examensmål. Detta behöver åtgärdas. I övrigt uppnår utbildningen målet inom kunskapsområdet kunskap och förståelse rörande didaktik, ämnesdidaktik och metodik. Bedömargruppen menar dock att didaktiken, ämnesdidaktiken och metodiken bör bli mer synlig i utbildningens kursplaner och att progressionen bör ses över och stärkas. Ett utvecklingsområde för lärosätet är att tydliggöra vilka lärandemål som är kopplade till VFU i kursplanerna.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga uppnås examensmålet genom att studenterna i ett kursutvecklingsprojekt reflekterar över hur undervisning kan planeras, genomföras, utvärderas och utvecklas. Inom ramen för VFU sker en återkommande och framåtsyftande reflektion om studentens förmågor med koppling till examensmålet. Studenterna tränas även i att utveckla den pedagogiska verksamheten genom ett utvecklingsprojekt som syftar till att inventera och ge exempel på hur ett specifikt område kan utvecklas. Det som inte framgår tydligt av självvärderingen eller intervjuerna är hur lärosätet säkerställer studenternas förmåga att stimulera varje barns lärande och utveckling. Bedömargruppen vill lyfta att det inte framgår en tydlig progression av examensmålet i kursplanerna, vilket bör ses över.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås genom att studenterna genom hela utbildningen ges tillfälle att reflektera över både sina tidigare kunskaper och sitt lärande till lärare. I detta ingår att studenterna reflekterar över vilka kompetenser de behöver utveckla i sin undervisning. Detta inslag examineras i den avslutande VFU-kursen genom kursmålet "definiera ytterligare behov av kunskap och att vidareutveckla sin kompetens". I VFU-kursen ska studenterna skriva en VFU-invärdering för att själva kunna identifiera sina behov. Vidare säkerställs målet genom en rad olika examinationer, bland annat seminarier, kursutvecklingsprojekt och ett enskilt arbete. Bedömargruppen menar att lärosätet säkerställer att studenterna uppfyller den förmåga som examensmålet definierar.

Jämställdhetsperspektivet bedöms vara närvarande i utbildningen, och lärosätet arbetar ambitiöst med jämställdhetsfrågor på olika nivåer. Jämställdhetsfrågor finns invävda i lärandemålen och studenterna får möjlighet att reflektera över hur de kan arbeta normkritiskt. Lärosätet arbetar också aktivt med jämställdhetsfrågor, och det finns riktlinjer för exempelvis forskningsmedelsfördelning samt lokala regelverk för utbildningsplaner och litteraturlistor.

Lärosätet arbetar aktivt med att utveckla verksamheten och yrkeslärarprogrammet har en väl utarbetad organisation som följer upp och åtgärdar identifierade brister. Lärarna har möjlighet att medverka på möten där kvalitetsfrågor beaktas och nämnden för lärarutbildning skjuter till medel för kvalitetshöjande åtgärder. Lärosätet redovisar också ett ambitiöst arbete för att stödja studenterna.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande.

Uppföljning av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat

Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten bedöms som tillfredställande och de åtgärder som redovisas i åtgärdsredovisningen bedöms som rimliga och ändamålsenliga. Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna ger tillräckliga förutsättningar för att lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)