Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Den allmänna vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen är överlag god, sett till antalet adjunkter och lektorer, och står i proportion till utbildningens innehåll, volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen vill dock påtala att lärosätet behöver fortsätta det strategiska arbetet för att öka andelen fast anställda lärare med vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens inom yrkesutbildning och yrkesdidaktik. Lärosätet bör även se över hur lärarresurserna fördelas i utbildningen eftersom de lärare som enligt lärartabellen undervisar mest inte har professionskompetens. Ett annat angeläget utvecklingsområde är att säkerställa handledarkompetensen genom att utbilda handledare inom VFU.

Utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Bedömargruppen uppmärksammar att de forskningsmiljöer som är kopplade till utbildningen är en styrka eftersom det är ett sätt att nyttja hela lärosätets kompetenser. Bedömargruppen ser också positivt på lärosätets strategiska satsning på den yrkesdidaktiska forskningsmiljön vid lärosätet och ser den som en förutsättning för att långsiktigt säkerställa den vetenskapliga kompetensen inom yrkesutbildningsområdet.

:Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Sammantaget bedöms utbildningens utformning, genomförande och resultat göra det möjligt för studenterna att till stor del utveckla den kunskap och förståelse som anges i examensmålen. Dock bedöms inte utbildningen säkerställa att studenterna får kännedom om vuxnas lärande. Det saknas kursmål och läroplan för vuxenutbildning samt examinerande uppgifter med koppling till ett examensmål. Detta behöver åtgärdas. I övrigt uppnår utbildningen målet inom kunskapsområdet kunskap och förståelse rörande didaktik, ämnesdidaktik och metodik. Bedömargruppen menar dock att didaktiken, ämnesdidaktiken och metodiken bör bli mer synlig i utbildningens kursplaner och att progressionen bör ses över och stärkas. Ett utvecklingsområde för lärosätet är att tydliggöra vilka lärandemål som är kopplade till VFU i kursplanerna.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga uppnås examensmålet genom att studenterna i ett kursutvecklingsprojekt reflekterar över hur undervisning kan planeras, genomföras, utvärderas och utvecklas. Inom ramen för VFU sker en återkommande och framåtsyftande reflektion om studentens förmågor med koppling till examensmålet. Studenterna tränas även i att utveckla den pedagogiska verksamheten genom ett utvecklingsprojekt som syftar till att inventera och ge exempel på hur ett specifikt område kan utvecklas. Det som inte framgår tydligt av självvärderingen eller intervjuerna är hur lärosätet säkerställer studenternas förmåga att stimulera varje barns lärande och utveckling. Bedömargruppen vill lyfta att det inte framgår en tydlig progression av examensmålet i kursplanerna, vilket bör ses över.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås genom att studenterna genom hela utbildningen ges tillfälle att reflektera över både sina tidigare kunskaper och sitt lärande till lärare. I detta ingår att studenterna reflekterar över vilka kompetenser de behöver utveckla i sin undervisning. Detta inslag examineras i den avslutande VFU-kursen genom kursmålet "definiera ytterligare behov av kunskap och att vidareutveckla sin kompetens". I VFU-kursen ska studenterna skriva en VFU-invärdering för att själva kunna identifiera sina behov. Vidare säkerställs målet genom en rad olika examinationer, bland annat seminarier, kursutvecklingsprojekt och ett enskilt arbete. Bedömargruppen menar att lärosätet säkerställer att studenterna uppfyller den förmåga som examensmålet definierar.

Jämställdhetsperspektivet bedöms vara närvarande i utbildningen, och lärosätet arbetar ambitiöst med jämställdhetsfrågor på olika nivåer. Jämställdhetsfrågor finns invävda i lärandemålen och studenterna får möjlighet att reflektera över hur de kan arbeta normkritiskt. Lärosätet arbetar också aktivt med jämställdhetsfrågor, och det finns riktlinjer för exempelvis forskningsmedelsfördelning samt lokala regelverk för utbildningsplaner och litteraturlistor.

Lärosätet arbetar aktivt med att utveckla verksamheten och yrkeslärarprogrammet har en väl utarbetad organisation som följer upp och åtgärdar identifierade brister. Lärarna har möjlighet att medverka på möten där kvalitetsfrågor beaktas och nämnden för lärarutbildning skjuter till medel för kvalitetshöjande åtgärder. Lärosätet redovisar också ett ambitiöst arbete för att stödja studenterna.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Studentrepresentanter medverkar och har inflytande i lärosätets beredande och beslutande organ. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram lärosätets initiativ att utse studentrepresentanter för varje årskull, för fokusgruppsamtal med ledamöter från programrådet, som ett sätt för studenterna att påverka utbildningen. Studenterna får också möjlighet till visst informellt inflytande där även utbildningens mentorsystem underlättar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Enligt självvärderingen säkerställer lärosätet att studenterna har beredskap för att hantera förändringar i arbetslivet genom kursinnehåll om bland annat digitalisering och det mångkulturella klassrummet. Man har relevant samverkan med det omgivande samhället, framför allt genom det regionala utvecklingscentrumet. Lärosätet samverkar även på ett relevant sätt med VFU-skolor och handledare för att säkerställa utbildningens professions- och arbetslivsanknytning. Bedömargruppen vill särskilt lyfta initiativet att öka möjligheterna för studenterna att göra VFU utomlands.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)