Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar
Förutsättningar
Bedömning i den tidigare utvärderingen: I den tidigare utvärderingen framgår följande sammanvägda bedömning av bedömargruppens yttrande:
"Sammantaget finns en adekvat nivå av vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens. Den vetenskapliga kompetensen bland personalen är stark när det gäller antalet disputerade lärare som medverkar i utbildningen. Däremot är den svag när det gäller den specifika inriktningen yrkesutbildning, yrkeskunskap och yrkesdidaktik. Lärosätet är medvetet om detta och kommer att göra satsningar under höstterminen 2020 för att säkerställa kompetensen på längre sikt. Nästan alla undervisande lärare har lärarexamen i botten och högskolepedagogiska kurser är ett krav för att få undervisa. Det är ett relativt litet och engagerat arbetslag med bred kompetens som arbetar med yrkeslärarutbildningen. I relation till antalet studenter är lärarresurserna små, men de bedöms ändå vara tillräckliga.
Det saknas en tydlig vetenskaplig miljö med koppling till yrkeslärarprofessionen vid lärosätet. Däremot finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är adekvat för lärarprofessionen och skolans verksamhet på en mer allmän nivå. Utbildningen saknar en forskningsöverbyggnad med inriktning mot yrkesdidaktik och yrkesutbildning. Inga specifika forskningsprojekt med dessa inriktningar verkar pågå för närvarande som tydligt ger avtryck på yrkeslärarprogrammet. Bedömargruppen anser att det inte heller finns ett tillräckligt nära samband mellan forskning om yrkesutbildning och utbildning. Både lärare och studenter upplever en klyfta mellan teori och praktik på programmet, och för att underlätta för studenterna har en modell för academic literacy införts. Däremot verkar den upplevda klyftan också bero på utbildningens upplägg och innehållsfokus, samt på avsaknaden av forskning om yrkeslärarprofessionen i utbildningsmiljön. Därför behöver lärosätet se över båda delarna.
Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:
- Lärosätet behöver följa upp arbetet med utbildningsmiljön för forskningssatsningar på yrkeslärarprofession, yrkesutbildning, yrkesdidaktik och yrkeskunskap.
- Lärosätet behöver följa upp arbetet med att visa hur man säkrar utbildningens vetenskapliga grund för forskning om yrkeslärarprofessionen och hur den forskningen kommer studenterna på yrkeslärarprogrammet till del.
Uppföljning av bedömningsområdet Förutsättningar
Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten bedöms som tillfredställande och de åtgärder som redovisas i åtgärdsredovisningen bedöms som rimliga och ändamålsenliga. Sammantaget anser bedömarna att de vidtagna åtgärderna ger tillräckliga förutsättningar för att lärosätet ska kunna säkra hög kvalitet i utbildningen.