Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-05-10
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Självvärderingen anger att kunskap och förståelse inom ämnet uppnås genom ämnesspecifika kurser, vetenskaplig litteratur, praktiskt forskningsarbete, diskussioner med handledare, deltagande i konferenser och seminarieverksamhet samt avhandlingsskrivande. Progressionen utvecklas genom att doktoranden tränas i att successivt ta större ansvar för sina projekt, inklusive artikelskrivandet, och följs upp i den årliga revisionen av den individuella studieplanen (ISP). Den vetenskapliga metodiken i avhandlingens kappa granskas av prefekten och examinatorn. Betygsnämnden ombeds att förhandsgranska avhandlingen innan disputationen, vilket är ett ovanligt upplägg eftersom den också examinerar avhandlingen. Deltagande i undervisning på grundnivå och handledning av examensarbeten ger en djupare förståelse för ämnets grunder.

Den allmänna studieplanen anger att kurser om 60–120 högskolepoäng ingår i utbildningen. Endast generiska kurser är obligatoriska, vilket i teorin innebär att två års forskningstid inom organisk kemi ska säkerställa både kunskapsdjup och kunskapsbredd inom ämnet. Självvärderingen anger inte vilka kurser inom ämnet som lärosätet erbjuder, deras periodicitet eller vilka kurser som doktoranderna rekommenderas att följa. De inskickade individuella studieplanerna visar dessutom att kurser som ger bredd inom organisk kemi saknas för flera doktorander.

Examinator fastställer vilka kurser som ska ingå i utbildningen för respektive doktorand. Licenciatexamen är starkt rekommenderad, men inte obligatorisk, enligt den allmänna studieplanen. I det fall en doktorand inte tar en licenciatexamen så genomförs istället ett halvtidsseminarium.

Vid intervjuerna framkom att doktoranderna har stor frihet att välja kurser, men att utbudet av forskarutbildningskurser är begränsat. Kurser på andra lärosäten används som komplement till det egna utbudet. Dessutom kan upp till 30 högskolepoäng tillgodoräknas från tidigare masterexamen. Det framkom även att betygsnämndens förhandsgranskning av avhandlingen är begränsad till det vetenskapliga underlaget, och är inte förhandsbesked om disputationsresultatet.

För att säkerställa måluppfyllelsen i examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet revidera den allmänna studieplanen (ASP). Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att alla doktorander får en adekvat ämnesbredd i organisk kemi, exempelvis genom en obligatorisk breddningskurs i organisk kemi på forskarutbildningsnivå, Rekommenderade kurser för att ge ämnesbredd bör listas. Den allmänna studieplanen bör också synkroniseras med de krav som ställs i praktiken, t.ex. att huvudhandledaren inte får vara examinator och att kursdelen är 60 högskolepoäng. Interaktionerna inom ämnet bör stärkas för att ge doktoranderna regelbundna moment av kollegial granskning under sin utbildning.

Utformning, genomförande och resultat

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

inte tillfredställande.

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet revidera den allmänna studieplanen. Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att alla doktorander får en adekvat ämnesbredd i organisk kemi och lista rekommenderade kurser för att uppnå detta. Den allmänna studieplanen bör också synkroniseras med de krav som ställs i praktiken, som exempelvis kursen i karriärplanering. Interaktionerna inom organisk kemi bör stärkas, för att ge doktoranderna regelbunden kollegial granskning under sin utbildning.

Utbildningen innehåller flera moment för att säkerställa måluppfyllelse i kunskapsformen färdighet och förmåga. Lärosätet erbjuder också flera gemensamma aktiviteter som ger generiska färdigheter, med både obligatoriska och valbara kurser samt workshoppar. Den årliga revisionen av den individuella studieplanen anges som en viktig del för att säkerställa måluppfyllelsen. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av de individuella studieplanerna som ett utvecklingsområde. Adekvat träning i förmågan att diskutera och presentera sin forskning inom ämnet säkerställs inte för hela doktorandgruppen, vilket är ett utvecklingsområde.

Måluppfyllelse i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt säkerställs dels genom lärosätets stora utbud av kurser inom generiska färdigheter, med en obligatorisk etikkurs samt valbara kurser i hållbar utveckling, vetenskapens roll i samhället samt forskningsetiska frågor ur ett samhällsperspektiv. En obligatorisk populärvetenskaplig text i avhandlingen kopplas till övriga samhället, vilket är utmärkt. Doktorandernas förmåga till kritiskt tänkande och intellektuell självständighet övas successivt i utbildningen genom att de deltar i seminarier och journal clubs. Bedömargruppen anser att dessa aktiviteter bör utformas så att hela doktorandgruppen får likvärdiga möjligheter till måluppfyllelse, vilket är ett utvecklingsområde.

Jämställdhetsarbetet bedöms som tillfredsställande. Institutionen deltar i en pilotomgång av arbetet med jämställdhetsintegrering. Lärosätets stora satsning på jämställdhetsarbete, Genie, har också resulterat i att handledarna inom organisk kemi är aktivt involverade i interdisciplinära forskningsprojekt för att undersöka olika jämställdhetsaspekter inom utbildning och forskning. Det är ett utmärkt initiativ!

Lärosätets centrala kvalitetsarbete bedöms som tillfredsställande, med medarbetarenkäter, interngranskning av forskarskolor och utvärdering av de generiska forskarutbildningskurserna vid lärosätet. På institutionsnivå anges systematiska, årliga revisioner av de individuella studieplanerna, kopplat till ett uppföljningsmöte, som ett viktigt verktyg för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av individuella studieplaner som ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Rutiner bör etableras för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

· Den allmänna studieplanen bör revideras för att överensstämma med de krav som ställs i praktiken

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)