Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Den samlade bedömningen av bedömningsområdet Förutsättningar är inte tillfredsställande. Handledarna har god kompetens som forskare, och tillfredställande rutiner finns för att säkerställa deras pedagogiska kompetens för handledning inom forskarutbildningen. En rekryteringsplan behöver dock tas fram för att säkerställa återväxten inom området efter de lärare som har slutat.

Forskarutbildningsmiljön är liten, och doktoranderna är uppdelade i två olika miljöer. Det leder till en subkritisk massa, där doktoranderna inte får tillräckligt med stöd i sin vardagliga verksamhet inom den ena forskningsmiljön. Internationella samarbeten är upprättade, och samverkan med det omgivande samhället är god.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Hela doktorandgruppen bör ha likvärdiga förutsättningar.

· Det bör finnas en tillräckligt stor forskarutbildningsmiljö som stöd för alla doktorander

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

För att säkerställa måluppfyllelsen av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse bör lärosätet revidera den allmänna studieplanen. Bedömargruppen anser att lärosätet bör säkerställa att alla doktorander får en adekvat ämnesbredd i organisk kemi och lista rekommenderade kurser för att uppnå detta. Den allmänna studieplanen bör också synkroniseras med de krav som ställs i praktiken. Vidare bör lärosätet stärka interaktionerna inom ämnet, för att ge doktoranderna regelbundna inslag av kollegial granskning under sin utbildning.

Utbildningen innehåller flera moment för att säkerställa måluppfyllelse i kunskapsformen färdighet och förmåga. Lärosätet erbjuder också flera gemensamma aktiviteter som ger generiska färdigheter, med både obligatoriska och valbara kurser samt workshoppar. Den årliga revisionen av den individuella studieplanen anges som en viktig del för att säkerställa måluppfyllelsen. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av individuella studieplaner som ett utvecklingsområde. Adekvat träning i förmågan att diskutera och presentera sin forskning inom organisk kemi säkerställs inte för hela doktorandgruppen, vilket är ett utvecklingsområde.

Måluppfyllelse i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt säkerställs dels genom lärosätets stora utbud av kurser inom generiska färdigheter, med en obligatorisk etikkurs samt valbara kurser i hållbar utveckling, vetenskapens roll i samhället och forskningsetiska frågor ur ett samhällsperspektiv. En obligatorisk populärvetenskaplig text i avhandlingen kopplas till det övriga samhället, vilket är utmärkt. Doktorandernas förmåga till kritiskt tänkande och intellektuell självständighet övas successivt i utbildningen genom att de deltar i seminarier och journal clubs. Bedömargruppen anser att dessa aktiviteter bör utformas så att hela doktorandgruppen får likvärdiga möjligheter till måluppfyllelse, vilket är ett utvecklingsområde.

Jämställdhetsarbetet bedöms som tillfredsställande. Institutionen deltar i en pilotomgång av lärosätets arbete med jämställdhetsintegrering, och lärosätets stora satsning på jämställdhetsarbete, Genie, har resulterat i att handledarna inom organisk kemi är aktivt involverade i interdisciplinära forskningsprojekt för att undersöka olika jämställdhetsaspekter inom utbildning och forskning. Detta är ett utmärkt initiativ!

Lärosätets centrala kvalitetsarbete bedöms som tillfredsställande, med medarbetarenkäter, interngranskning av forskarskolor och utvärdering av de generiska forskarutbildningskurserna. På institutionsnivå anges systematiska, årliga revisioner av de individuella studieplanerna, kopplat till ett uppföljningsmöte, som ett viktigt verktyg för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Bedömargruppen har dock identifierat hanteringen av de individuella studieplanerna som ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Rutiner bör etableras för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

· Den allmänna studieplanen bör revideras för att överensstämma med de krav som ställs i praktiken

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Det finns goda rutiner för doktorandrepresentation på alla organisatoriska nivåer. Doktoranderna kan genom den individuella studieplanen ha ett visst inflytande på sin utbildning. God arbetsmiljö säkerställs genom en välorganiserad introduktion av nyanställda och årliga uppföljningar. Processer för att hantera handledarbyten finns, och rutinerna för doktorandrekrytering har styrts upp så att flera parter deltar vid intervjuer för att minska risken för felrekryteringar, vilket är utmärkt.

Bedömningsområde Arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Lärosätet har väl utvecklade strategier för att möta detta mål. Utbildningen är nära knuten till samhällsutmaningar och industri, med flera möjligheter till samverkan med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)