Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Skogsteknikerexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-06-26
Lärosäte: Gammelkroppa skogsskola
Ämne: Skogsteknikerexamen (21/22)
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att studenten, när examen utfärdas visar kännedom om områdets vetenskapliga grund och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Självvärderingen visar att skogsskolan ser studenternas kunskaper om forskningsmetodik, analysmetoder och referenshantering som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen instämmer i skogsskolans bild och anser att intervjuerna bekräftat och ytterligare förstärkt den bedömningen. Vid intervjuerna framkom att vetenskapliga rapporter inte används i undervisningen (däremot används kortare sammanfattningar av vetenskapliga resultat, till exempel Skogforsks kunskapsbank). De examensarbeten som ingått i utvärderingen visar på brister i kunskap om vetenskaplig metodik, enligt bedömargruppen. Här saknas relevant vetenskaplig litteratur i referenslistorna och adekvata analyser av uppnådda resultat. Detta kan vara en konsekvens av att de lärare som handleder och examinerar de självständiga arbetena inte är vetenskapligt meriterade. Vid intervjuerna framkom att skogsskolan instämde i bilden att vissa examensarbeten varit bristfälliga och att man därför påbörjat att vidta åtgärder för att stärka inslagen kopplade till vetenskaplig metodik. Bedömargruppen menar att skogsskolans åtgärder inte är tillräckliga för att önskade effekter av utvecklingsarbetet ska uppnås i dagsläget. Skogsskolan visar inte att man möjliggör och säkerställer måluppfyllelse av detta examensmål.

Skogsskolan uppger under intervjuerna att vissa åtgärder för att stärka studenternas kännedom om utbildningens vetenskapliga grund redan har initierats, till exempel rekrytering av en disputerad lärare. Det är rimligt att anta att en sådan förstärkning av lärarresursen på sikt kommer få positiva effekter för säkerställandet av studenternas kännedom om utbildningens vetenskapliga grund. Skogsskolan uppger också, vid intervjuerna, att tillgången till vetenskaplig litteratur ska förbättras och att man ska arbeta för att få tillgång till adekvata biblioteks- och databasresurser. Det utvecklingsarbetet är nödvändigt för att nå en tillfredsställande bedömning.

Sammantaget anser bedömargruppen att det finns brister i studenternas kännedom om områdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Bedömargruppen får intrycket av att skogsskolan har som ambition att fortsätta ett redan påbörjat positivt och nödvändigt utvecklingsarbete för att åtgärda bristerna.

Utformning, genomförande och resultat

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Utbildningen har kursdokument som är strukturerade och som täcker in adekvata områden för examen. Däremot saknar bedömargruppen, bland annat i litteraturlistorna, kopplingen till disciplinernas vetenskapliga grund och aktuell forskning. De utvärderade examensarbetena visar på att studenterna inte får med sig tillräckliga kunskaper vad gäller bland annat forskningsmetodik och vetenskapsteori. Genom självvärdering och intervjuer är skogsskolan medveten om problematiken och utvecklingsarbete pågår. Den nya läraren med forskarutbildning kommer sannolikt kunna bidra till att utveckla utbildningen inom dessa områden. I nuläget anser bedömargruppen att skogsskolan varken möjliggör eller i tillräcklig mån säkerställer att studenterna när examen utfärdas visar tillräcklig kännedom om områdets vetenskapliga grund och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Av bedömningsunderlagen framgår att utbildningen har en bredd som sträcker sig både inom och mellan olika ämnen. Utbildningens bredd ger enligt bedömargruppen studenterna möjlighet att diskutera frågor ur olika perspektiv och man läser olika discipliner med inriktning mot skog. Bedömargruppen anser de olika perspektiven och disciplinerna i utbildningen ger studenterna möjlighet att diskutera problem och lösningar i dialog. De praktiska momenten i utbildningen säkerställer att studenterna utvecklar färdighet och förmåga att ansvara för verksamheter inom skogsbruket, enligt bedömargruppen.

Studenterna får en bredd i utbildningen som gör att de kan diskutera saker från olika perspektiv. De har den färdighet och förmåga som krävs för att arbeta med och ansvara för verksamheter inom skogsbruket och angränsande områden.

Bedömningsunderlagen visar att utbildningen rymmer ett stort antal grupparbeten som möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga till lagarbete och samverkan, enligt bedömargruppen. Både i självvärderingen och under intervjuerna beskriver skogsskolan hur man säkerställer att studenterna samarbetar i olika konstellationer i utbildningsmoment såväl som vid examinationer.

Självvärderingen visar att ämnen och frågor med kopplingar till jämställdhetsperspektiv behandlas i utbildningen, i övningar och diskussioner. Bedömargruppen anser sammantaget att man beaktar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Ett utvecklingsområde för skogsskolan att utveckla en mer formaliserad och regelbunden uppföljning av utbildningen. Samtidigt finns redan forum för intressenter med möjligheter att följa upp och påverka innehållet i utbildningen samt att åtgärder genomförs vid behov. Sammantaget anser bedömargruppen att uppföljning av utbildningen och återkoppling till relevanta intressenter sker samt att skogsskolan verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

• Skogsskolan behöver förstärka utbildningens innehåll i forskningsmetodik och vetenskapsteori samt säkerställa det genom examination. Studenterna behöver också få kännedom om områdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)