Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Skogsteknikerexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-02
Lärosäte: Gammelkroppa skogsskola
Ämne: Skogsteknikerexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen anser sammantaget att skogsskolan i dagsläget saknar förutsättningarna i verksamheten för att bedriva utbildning på högskolenivå med nära samband med forskning.

Lärarlaget har god professionsrelaterad kompetens och en adekvat proportion för utbildningens volym. Bedömargruppen anser dock att bristerna vad gäller lärarnas pedagogiska och vetenskapliga kompetens och möjlighet till meritering inte är tillräcklig för att på kort och lång sikt upprätthålla hög kvalitet i utbildningen.

Utbildningen är en traditionell skoglig utbildning och är den enda utbildning som ges vid skogsskolan. Det bedrivs ingen forskning vid högskolan vilket ställer krav på skogsskolan att på annat sätt säkra en för studenterna vetenskaplig miljö och att utbildningen bedrivs med nära samband mellan utbildning och forskning. Bedömargruppens bedömning är att studenternas möjligheter att komma i kontakt med aktuell forskning och en vetenskaplig miljö i dag är otillräcklig. Skogsskolan saknar i dag tillgång till biblioteksresurser och litteraturlistorna visar att utbildningens innehåll inte är förankrat i aktuell forskning.

Utbildningen är professionsinriktad och studenternas kontakter med skogsnäringen är täta, vilket är unikt. Bedömargruppen ser positivt på utbildningens professionsrelaterade förhållningssätt men anser att forskningsanknytningen behöver stärkas och bli tydligare. Skogsskolan har inlett ett förändringsarbete med att förstärka lärarlaget och utbildningsmiljön. Bland annat har en disputerad lärare rekryterats. I nuläget kan bedömargruppen dock inte se tillräckliga effekter av det arbete som är inlett för att landa i en tillfredsställande bedömning av utbildningens förutsättningar.

Bedömargruppen anser att detta bör följas upp:

· Det behöver finnas tillräcklig vetenskaplig kompetens, erfarenhet av forskning och kvalitetsansvar för akademisk utbildning vid skogsskolan.

· Lärarna vid skogsskolan behöver ha möjlighet till högskolepedagogisk meritering.

· Skogsskolan behöver säkerställa studenternas tillgång till adekvat bibliotek och relevanta vetenskapliga databaser.

· Skogsskolan behöver säkerställa att studenternas utbildningsmiljö är tillräckligt vetenskaplig och att utbildningen bedrivs med ett nära samband till forskningen.

Bedömningsområde Utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Utbildningen har kursdokument som är strukturerade och som täcker in adekvata områden för examen. Däremot saknar bedömargruppen, bland annat i litteraturlistorna, kopplingen till disciplinernas vetenskapliga grund och aktuell forskning. De utvärderade examensarbetena visar på att studenterna inte får med sig tillräckliga kunskaper vad gäller bland annat forskningsmetodik och vetenskapsteori. Genom självvärdering och intervjuer är skogsskolan medveten om problematiken och utvecklingsarbete pågår. Den nya läraren med forskarutbildning kommer sannolikt kunna bidra till att utveckla utbildningen inom dessa områden. I nuläget anser bedömargruppen att skogsskolan varken möjliggör eller i tillräcklig mån säkerställer att studenterna när examen utfärdas visar tillräcklig kännedom om områdets vetenskapliga grund och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Av bedömningsunderlagen framgår att utbildningen har en bredd som sträcker sig både inom och mellan olika ämnen. Utbildningens bredd ger enligt bedömargruppen studenterna möjlighet att diskutera frågor ur olika perspektiv och man läser olika discipliner med inriktning mot skog. Bedömargruppen anser de olika perspektiven och disciplinerna i utbildningen ger studenterna möjlighet att diskutera problem och lösningar i dialog. De praktiska momenten i utbildningen säkerställer att studenterna utvecklar färdighet och förmåga att ansvara för verksamheter inom skogsbruket, enligt bedömargruppen.

Studenterna får en bredd i utbildningen som gör att de kan diskutera saker från olika perspektiv. De har den färdighet och förmåga som krävs för att arbeta med och ansvara för verksamheter inom skogsbruket och angränsande områden.

Bedömningsunderlagen visar att utbildningen rymmer ett stort antal grupparbeten som möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga till lagarbete och samverkan, enligt bedömargruppen. Både i självvärderingen och under intervjuerna beskriver skogsskolan hur man säkerställer att studenterna samarbetar i olika konstellationer i utbildningsmoment såväl som vid examinationer.

Självvärderingen visar att ämnen och frågor med kopplingar till jämställdhetsperspektiv behandlas i utbildningen, i övningar och diskussioner. Bedömargruppen anser sammantaget att man beaktar ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Ett utvecklingsområde för skogsskolan att utveckla en mer formaliserad och regelbunden uppföljning av utbildningen. Samtidigt finns redan forum för intressenter med möjligheter att följa upp och påverka innehållet i utbildningen samt att åtgärder genomförs vid behov. Sammantaget anser bedömargruppen att uppföljning av utbildningen och återkoppling till relevanta intressenter sker samt att skogsskolan verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

• Skogsskolan behöver förstärka utbildningens innehåll i forskningsmetodik och vetenskapsteori samt säkerställa det genom examination. Studenterna behöver också få kännedom om områdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Bedömningsområde Studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att det finns både formella och informella kontaktvägar som ger studenterna möjlighet till inflytande över utbildningen. Med studentrepresentanter i styrelsen, månadsmöten med studenter, lärare och ledning samt anonyma kursutvärderingar har studenterna flera formella forum där de kan uttrycka åsikter och önskemål. Viss utvecklingspotential finns i att involvera studenterna i utvecklingsarbetet efter det att kursutvärderingar är sammanställda, för att identifiera vad som kan förbättras. Skogsskolans småskalighet gör att studenterna kan vara med och forma utbildningens genomförande och innehåll även informellt i direkt kontakt med lärare och ledning.

Bedömningsområde Arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömningsunderlagen visar att utbildningen bedrivs i nära samverkan med skogsnäringen och att näringen på flera olika sätt aktivt deltar i undervisningen med gästföreläsare inom de flesta ämnen. Det är tydligt för bedömargruppen att utbildningen bidrar till att studenterna efter examen efterfrågas på arbetsmarknaden. I jämförelse med studenter från andra skogliga utbildningar uppfattar bedömargruppen att de med skogsteknikerexamen från skogsskolan förefaller mer praktiskt orienterade, vilket stärker bilden av en utbildning som är användbar på den relevanta arbetsmarknaden.

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den är användbar på arbetsmarknaden och att relevant samverkan sker med det omgivande samhället, främst skogsnäringen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)