Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen visar att lärosätets ambition är att ge studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i utvecklingsarbetet. Lärosätet beskriver i självvärderingen både formella och informella arenor för studentinflytande. I självvärderingen och i studentintervjun framkommer dock problem med kursvärderingarna, där det verkar vara omöjligt för studenterna att ge fritextsvar. Det är också svårt att se om studenterna har en aktiv roll i exempelvis arbetet med att hitta åtgärder för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen. I självvärderingen skriver lärosätet att man i många fall gör kompletterande insamlingar, men det framgår inte hur eller hur ofta dessa sker. Det framgår inte heller hur studenternas informella synpunkter tas tillvara.

Utifrån självvärderingen och intervjun med lärosätets ledningsgrupp framstår det som om studenterna inte är representerade i alla beredande och beslutande organ enligt högskoleförordningens krav.

Bedömargruppen vill särskilt uppmärksamma den grupp som beskrivs i självvärderingen och som syftar till att styra de olika utbildningarna på ett ändamålsenligt sätt. Bedömargruppen förutsätter att

lärosätet åtgärdar denna brist och ger studenterna möjlighet till representation snarast.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Detta sker genom både formella och informella forum. Bedömargruppen vill dock peka på vikten av att lärosätet möjliggör för studenterna att lämna fritextsvar i kursvärderingarna.

Vidare behöver lärosätet systematisera de informella kanalerna för studentinflytande. Bedömargruppen vill också understryka att studenterna ska ha möjlighet till representation i alla beslutande och beredande organ.

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)