Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Den sammanlagda vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen överensstämmer väl med utbildningens innehåll och mål. De flesta av lärarna har en god professionell förankring i läraryrket. Även på längre sikt finns god beredskap för såväl kompetenshöjning som rekrytering på grund av pensionsavgångar. Ett viktigt utvecklingsområde är att se till att studenterna får såväl ämnes- som yrkeskunskap i sina undervisningsämnen. Det är angeläget att lärosätet kontinuerligt ser över andelen lektorsundervisning i svenska och matematik, eftersom kompetensen finns, och att lärosätet verkar för att höja den akademiska kompetensen bland adjunkterna. Utbildningsmiljön är stark med tio aktiva forskningsmiljöer med koppling till lärarutbildning, där ett flertal har relevans för inriktningen F-3.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att målet avseende studenternas ämneskunskaper och insikt i forsknings- och utvecklingsarbete inte behandlas tillfredsställande i utbildningen. Brister i de självständiga arbetena uppfattar bedömargruppen som kopplade till det förhållande att studenterna enbart i mindre utsträckning möter forskande lärare. Däremot uppfylls målet avseende vetenskapsteori och metoder. Ett utvecklingsområde är att förstärka studenternas möjligheter att förstå kopplingen mellan vetenskap och profession, alternativ teori och praktik i utbildningen.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att målet som handlar om hur lärosätet möjliggör och säkerställer att studenterna vid examen kritiskt och självständigt kan tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat, inte uppfylls. De självständiga arbetena visar på brister avseende analys och problematiserande. Vad gäller målet som handlar om studenternas förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik samt målet om studenternas förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen visar underlagen på hög måluppfyllelse. Bedömargruppen vill särskilt framhålla upplägget av VFU med en tydlig progression mellan terminerna. Den modell för VFU som finns vid campus Kalmar, med VI-dagar, ser bedömargruppen som mycket positiv.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att utbildningen både möjliggör och säkerställer måluppfyllelsen avseende studenternas förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, även om delmålet hållbar utveckling är något vagt beskriven och bör förtydligas. Ett utvecklingsområde är att lärosätet kan arbeta mer med hur studenternas värderingsförmåga och förhållningssätt gentemot elever och personal följs upp inom VFU-kurserna.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra specifika lärandemål för studenternas förmåga att omsätta ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten, samt att visa att just jämställdhet handlar om mäns och kvinnors lika rättigheter så att detta inte försvinner bland andra likabehandlingsfrågor. Ett gott exempel är hur lärosätet låter studenterna formulera ett kontrakt i vissa kurser som reglerar studiegruppsarbetet, vilket innebär att jämställdhetsperspektivet ska vara aktuellt och levande mellan deltagarna i studiegruppen.

Utbildningen har ett väl fungerande system för systematisk uppföljning av utbildningens genomförande och resultat omsätts i åtgärder i kvalitetsutveckling. En del av kvalitetsarbetet som berör de självständiga arbetena sker i ett nätverkssamarbete med fyra andra lärosäten. Man arbetar där med en peer review-modell och utbytet mellan lärosätena ger möjligheter att inspireras av andras goda erfarenheter. Bedömargruppen ser detta som ett positivt initiativ. Studenterna får ett bra stöd för att fullfölja sina studier.

Bedömningsområdet Studentperspektiv är tillfredsställande. De former som finns för studenters möjligheter att delta, få tillgång till information och kunna framföra kritik är väl utformade och genomtänkta.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. VFU-organisationen är välstrukturerad och genomtänkt och har en klar progression i fyra steg för att successivt föra in studenterna i arbetsliv och yrkesverksamhet, i nära samverkan med handledare ute på arbetsplatserna. Lärosätet har också deltagit i ett nationellt försöksprojekt med övningsskolor där studenterna utöver vanlig VFU vistas två dagar varannan vecka på särskilt utvalda övningsskolor. Projektet sker i nära samarbete mellan universitet och skolhuvudmän.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)