Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Läkarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-03
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Läkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Ansökan avser läkarexamen 360 högskolepoäng enligt den av regeringen beslutade examensordningen för en sexårig läkarutbildning med tre år på grundnivå och tre år på avancerad nivå. Ansökan anför att UKÄ bedömt att antalet utbildade läkare i Sverige behöver ökas fram till 2035 och framhåller dessutom att utbildning i Örebro ökar den regionala balansen i läkarförsörjningen. Ansökan avser en utbildningsvolym om 64 studenter per termin från och med höstterminen 2021. Dock beskrivs att man på sikt önskar en utbyggnad till 80 studenter per termin. Någon redovisning om huruvida denna extra utökning till 80 studenter per termin kan genomföras med bibehållen kvalitet inom de former som anges i ansökan finns dock ej. Någon prövning av detta har ej heller genomförts vid denna bedömning.

Av ansökan framgår att de studerande avses genomgå en enhetlig utbildning utan särskilda inriktningar förutom den valfria placeringen under termin 12 samt de självständiga arbeten som genomföres termin 6 (15 högskolepoäng) och termin 10 (30 högskolepoäng). Utbildningen är organisatoriskt indelad i 13 kurser uppdelade på 4 stadier. I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvården i alla stadier, med en proportionellt ökande andel ju längre utbildningen fortskrider. Upplägget av den föreslagna utbildningen följer således väl de tankar som framförts i utredningen "För framtidens hälsa – en ny läkarutbildning i Sverige" (SOU 2013:15).

Läkarutbildningen vid Örebro Universitet har sedan starten haft en genomtänkt och konsekvent genomförd pedagogisk modell i form av problembaserat lärande. En central komponent är basgruppsarbete med utgångspunkt från verklighetsbaserade fall. Arbetet i basgruppen genomförs enligt en strukturerad form för probleminventering. Basgruppen består av cirka 8 studenter och med 2 handledare representerande olika kunskapsområden. Gruppens arbete är formativt med syfte att skapa en "kollegial grupp". Denna struktur avses behållas i den nya utbildningen.

Utbildningen har byggts upp på basen av teman och kunskapsområden på ett internationellt vedertaget sätt. Dessa är blandade genom de 6 åren med kunskapsområdet biomedicin som tyngdpunkt under inledningen för att alltmer övergå i kunskapsområde klinisk medicin. Kunskapsområde professionell utveckling sker under 6 strimmor förlagda så att de täcker utbildningen. De olika temata (Respiration och cirkulation, Neuro och rörelse, Metabolism och elimination, Försvar, Reproduktion och utveckling, Sinne och psyke) roterar och upprepas cykliskt under utbildningen. Varje tema leds av två temaansvariga lärare, en vardera från kunskapsområde biomedicin och klinisk medicin. Varje kunskapsområde har en ansvarig lärare.

Utbildningen är organisatoriskt samlad inom en institution och leds under prefekten av en programansvarig som till sitt stöd har en programledningsgrupp där kunskapsområdesansvariga och representanter för kursansvariga, studenter samt för verksamhetsförlagd utbildning ingår. Pedagogiken inom utbildningen stöttas av ett pedagogiskt råd där förutom program- och kunskapsområdes-ansvariga förutom studentrepresentant även två universitetslektorer med särskilt uppdrag inom högskolepedagogik ingår.

I utbildningen ingår sammanlagt 84 veckors verksamhetsförlagd utbildning där de studerande är placerade inom hälso- och sjukvården. Av dessa är 14 veckor placering inom primärvård, inriktningen är att studenten under den första halvan av utbildningen skall återkomma till samma vårdcentral. Under termin 1-2 sker detta via dagslånga besök för att senare innehålla allt längre perioder. För varje period av placering finns det definierat vad studenten förväntas göra och det finns definierat hur examination skall ske (ex mini-CEX, OSCE). I ansökan finns en redogörelse för att man avser använda de nationellt framtgana entrustable professional activities (EPA) i genomförandet av utbildningen.

Modellen för upplägg av utbildningen är prövad för det nuvarande examenstillståndet som gäller läkarexamen 330 hp. De studenter som genomgått utbildningen i Örebro och gått vidare till allmäntjänstgöring uppges i ansökan alla ha godkänts på de ingående examinationerna.

I ansökan beskrivs omfattning och innehåll stadievis men till ansökan är bifogat utbildningsplan och kursplaner. Examensmål har definierats tidigt på kursnivå och progression säkerställs genom att dessa utvecklas successivt. Till ansökan är bilagt en matris där för examensmål finns redogjort för hur målet avses uppnås. Målen är formulerade på basen av SOLO-taxonomin vad gäller kunskap och förståelse och på basen av Millers pyramid vad gäller färdighet och förmåga.

Under stadium 1 studeras den friska människokroppens struktur och funktion. Tonvikten är lagd på biomedicinska vetenskaper. Grundläggande laborativa metoder och farmakologi introduceras. Verksamhetsförlagd utbildning genomföres på vårdcentral. Kommunikationsteori och gruppdynamik introduceras och färdighetstränas vid simulation och VFU.

Under stadium 2 är fokus på patogenes och patofysiologi för olika sjukdomstillstånd. Samtidigt fördjupas studiet av den normala kroppens funktioner i början och slutet på livet. Under stadiet bedriver studenter sammanlagt 13 veckors verksamhetsförlagd utbildning där generiska icke-specialitets-anknutna färdigheter tränas. Stadiet avslutas med ett självständigt vetenskapligt arbete om 15 högskolepoäng.

Stadium 3 (diagnostik, behandling och prevention) omfattar huvudsakligen klinisk medicin. Epidemiologi, symptomatologi och differentialdiagnostik samt behandling utgör viktiga inslag. Färdighetsträning i utredning och behandling sker, särskilt med hänsyn till akuta livshotande tillstånd. Den verksamhetsförlagda utbildningen är huvudsakligen temarelaterad.

Stadium 4 (medicinsk fördjupning) inleds med ett självständigt vetenskapligt arbete om 30 högskolepoäng. Under det följande avslutande året integreras kunskaper och färdigheter från samtliga teman och studenterna möter patienter i första linjens sjukvård, primärvård och nära vård i akutsituationer.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Utbildningen är universitetsmässigt sammanhållen i en institution med 23 professorer, 2 biträdande professorer, 27 lektorer, 6 biträdande lektorer, 1 universitetsadjunkt samt 14 forskare, forskningsassistenter eller postdoktorer. Därutöver finns 6 adjungerade professorer, 30 adjungerade lektorer samt 10 adjungerade universitetsadjunkter med huvudanställning inom Region Örebro Län. Därtill kommer ca 120 personer inom Region Örebro län som har ett 5% pedagogiskt uppdrag inom läkarprogrammet vilka huvudsakligen används som basgruppshandledare eller handledare för vetenskapliga arbeten.

Örebro Universitet i samarbete med regionerna har inför det utvidgade programmet utökat handledarutbildningen, bland annat ges alla ST-läkare utbildning i handledning av grundutbildningsstudenter. De olika regionerna har ett likartat upplägg vad avser ledning av grundutbldningsstudenter med studierektorer kompletterade med temahandledare på de olika klinikerna. Regionerna upplever att gemensamma studierektorer underlättar interprofessionelt lärande (IPL). Man har i sin konsekvensanalys identifierat att ett stort utbildningsbehov finns för att underlätta införandet av EPA inom undervisningen.

Utbildningsmiljön

Fakultetens organisation och forskningsinriktningar inom fyra större forskningsmiljöer finns beskrivna (DEM-diabetes, endokrinologi och metabolism; CVRC-hjärta-kärlsystemet; iRiSC-inflammation; NGBI-magtarmkanalens sjukdomar). Dessutom finns 23 specialiteter inom klinisk medicin där forskning bedrivs uppräknade. Plan för hur forskningen skall utvärderas och redovisning av senare års utveckling finns, om än kortfattad. Som framgår nedan av resurser så är forskningsmiljöerna och undervisningsmiljöerna lokalmässigt närliggande (vg se 1.4) och det finns en tydlig koppling mellan forskningsaktivitet och undervisningsaktivitet med att lärarna är aktiva i bägge.

Resurser

I ansökan beskrives Campus USÖ som ett nav byggt för läkarprogrammets behov med undantaget av att vissa laborativa moment utföres vid universitetets huvud-campus. En stor del av den teoretiska utbildningen är förlagd till det sjukhusnära Campus USÖ. Ansökan beskriver vilka verksamheter som är finns på detta campus (basgruppsrum, seminarierum, föreläsningssalar, lokaler för färdighetsträning och utrymmen för självstudier). Dessutom finns utrymmen för studentföreningar, lunchutrymmen samt cafeteria med lunchservering. Studenterna har omklädningsutrymmen och campus har kulvertförbindelse med universitetssjukhuset. Här är även Region Örebros kliniska forskningscenter beläget samt ett medicinskt bibliotek där de studerande har tillgång till referens och låneexemplar för rekommenderad litteratur samt ett stort utbud av fördjupningslitteratur. De studerande har tillgång till biblioteket 0700-2300 alla dagar. Intrycket av att läkarutbildningen i Örebro besitter sammanhållna och utmärkta lokaler för verksamhetens genomförande förstärks under intervjuerna.

I ansökan har ingen diskussion förts om utbyggnaden kan ske inom nuvarande medelstilldelning eller om det krävs att läkarutbildningen får ytterligare resurstillskott. Bedömargruppens mening är att ytterligare studerande kräver att ytterligare lärarresurser finns tillgängliga. Någon tydlig diskussion om hur detta kan uppnås finns ej heller i ansökan. Vid intervjuerna framhåller företrädare för Universitetet att de förväntar sig samma tilldelning som övriga lärosäten men att möjlighet till omfördelning inom universitet/fakultet finns.

Förutsättningar

Vi finner att Örebro Universitet har de förutsättningar som krävs för att bedriva en 6-årig läkarutbildning i enlighet med examensordningen.

A

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)