Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Läkarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-03
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Läkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Av styrdokumenten (utbildningsplan) och (kursplaner) framgår väl hur läkarutbildningen vid LU är strukturerad och planerad och på en övergripande nivå vad man önskar att studenten skall uppnå under sin utbildning. Hur olika styrdokument fastslås och processer för hur de revideras beskrivs också på ett tydligt sätt.

I ansökan finns som bilagor en övergripande utbildningsplan samt 16 kursplaner för den planerade nya utbildningen.

Kursplanerna är uppställda genomgående enligt rubrikerna: Allmänna uppgifter, Kursens mål (Kunskap och förståelse, Färdiighet och förmåga, Värderingsförmåga och förhållningssätt), Kursens innehåll, Kursens genomförandel, Kursens examination, Betyg och Förkunskapskrav. Vad gäller kursernas innehåll så torde en del justeringar/tillägg kunna bli aktuella i takt med den medicinska utvecklingen och samhällsutvecklingen i stort, jfr den pågående pandemin. Möjligt är också att faktiska VIL-moment kommer att preciseras i olika kursplaner när utbildningen fortgår.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Beslut på olika nivåer inom den medicinska fakulteten syftar till att examensmålen säkras. Genom en omfattande så kallad curriculum mapping och genom användande av det införskaffade QPS-systemet säkerställs att de olika examensmålen återfinns i utbildningen, och på vilka sätt de examineras/kontrolleras. Utbildningsplanen beskriver också en progression från det att en student börjar utbildningen och slutligen kan erhålla en legitimation som läkare. Läkarutbildningen kompletteras också genom ett nationellt samarbete kring Entrusted Professional Activities (EPA). Även EPA-färdigheter kommer att dokumenteras med QPS. Exakt hur EPA kommer att tillämpas inom läkarutbildningen är för närvarande oklart, men sannolikt kommer detta nationella projektet leda till att EPA blir en integrerad och viktig del av Sveriges läkarutbildningar.

Olika examinationsformer kommer att användas i LU:s läkarutbildning. Teoretisk kunskap kommer i stor utsträckning att bestå av MCQ-examinationer (termin 1-9). Programledningen uppger att man genom åren har utvecklat MCQ och man anser att en högre grad av komplexitet har uppnåtts. Beträffande färdigheter och förhållningssätt kommer ett stort antal formativa bedömningar göras som dokumenteras med QPS. En stor utmaning, inte specifikt för LU, är att lärare och handledare som utför dessa examinationer har kännedom om kriterier för formativa bedömningar liksom kursmål och examensmål. Härvidlag kommer ett ständigt informations- och kommunikationsbehov att föreligga från programledningarnas och kursledningarnas sida.

Vidare anger man att "Högre nivåer av professionellt och vetenskapligt förhållningssätt, förmåga att integrera och fördjupa, samt att förklara komplexa skeenden dokumenteras i en kursportfölj som studenten ansvarar för."

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Uppenbara skillnader mellan könen m a p sjukdomar sjuklighet och vård är en naturlig del att belysa inom läkarutbildningen. Student- och lärargruppen uppvisar en sammansättning inom önskade jämställdhetsintervall.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)