Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Förutsättningar

Bedömningsområdet Förutsättningar

Bedömning i den tidigare utvärderingen: I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Inte tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar bedöms vara bristande när det gäller lärarutbildarnas vetenskapliga kompetens. Yrkeslärarutbildningen har ingen disputerad lärare med yrkeslärarbakgrund eller forskningsfokus mot yrkesutbildning. De disputerade lärare som tjänstgör i utbildningen undervisar dessutom i låg grad. Lärosätets styrka är att det finns tillräcklig professionskompetens, främst genom två adjunkter med hög grad av undervisning. Sammantaget innebär detta att den totala kompetensen inte stämmer väl överens med utbildningen innehåll, mål och genomförande på kort eller lång sikt. Bedömargruppen understryker behovet av att få en balans mellan lärarnas sammantagna vetenskapliga och professionsrelaterade kompetens. Ett tydligt utvecklingsområde är också att öka de nuvarande disputerade lärarnas andel av undervisningen.

Bedömningsområdet utbildningsmiljö bedöms inte heller som tillfredsställande eftersom lärosätet helt saknar en forskningsmiljö som fokuserar på yrkesutbildning och som därigenom kan berika yrkeslärarprogrammets vetenskapliga innehåll och profil. Enligt självvärderingen har lärosätet fått examenstillstånd för forskarutbildning i utbildningsvetenskap, vilket är positivt. Bedömargruppen vill dock peka på att lärosätet inom forskarutbildningen behöver prioritera forskning som är relevant för yrkesutbildning och yrkeslärarprogrammet.

Bristerna gör att det inte går att säga att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö när det gäller yrkesutbildning och yrkeskunnande. En styrka är dock att lärosätet varje år satsar medel på kvalitetshöjande projekt i olika utbildningar, och 2020 avsattes medel till yrkeslärarprogrammet för kvalitetsutvecklande insatser, enligt självvärderingen.

Bedömargruppen anser att följande delar bör följas upp:

  • Vetenskaplig kompetens inom yrkeslärande i lärarkåren
  • Andel lärare med adekvat professionskompetens (yrkeslärarbakgrund)
  • Forskning om frågor som berör yrkesutbildning för att stärka den vetenskapliga och professionsinriktade miljön
Uppföljning av bedömningsområdet Förutsättningar

BEDÖMNINGSPROTOKOLL FÖR BEDÖMARE ATT FYLLA I

BESVARA FRÅGORNA UTIFRÅN ÅTGÄRDSREDOVISNINGEN (inklusive ev. bifogade dokument)

Fråga 1: Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten är tillfredsställande

JA (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering:

1. Lärosätet instämmer i bakgrunden till den ifrågasatta kvaliteten vad gäller vetenskaplig kompetens inom yrkeslärande samt den miljö som programmet finns inom. Lärosätets tolkning vad gäller professionskompetens är rimlig – programmet har haft sådan kompetens, men den har varit sårbar då den varit samlad hos ett fåtal adjunkter med omfattande uppdrag i programmet.

2. X

3. X

Fråga 2: Lärosätets åtgärder är rimliga och ändamålsenliga

NEJ (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering (relatera till ovanstående motivering av lärosätets analys):

1. Lärosätet har vidtagit åtgärder som är rimliga och ändamålsenliga, främst rekrytering av en lektor samt inrättande av en forskarskola i samverkan med två andra lärosäten, inklusive de "bieffekter" en sådan forskarskola förväntas ge genom att stärka miljön genom att involverade handledare ska ha en forskningsinriktning mot yrkesutbildning. Dessa åtgärder är dock ännu inte slutförda. Inrättandet av en masterutbildning i samverkan med samma två lärosäten med start hösten 2022 är också en åtgärd för att stärka kompetens och miljö på längre sikt.

2. X

3. X

Om NEJ på fråga 1 eller 2: Lärosätets åtgärdsredovisning behöver kompletteras.

Vilka uppgifter eller vilken dokumentation:

Vi är medvetna om att åtgärder av det slag som vidtagits tar tid att genomföra, som att rekrytera lärare och att starta en forskarskola. Vi förväntar oss inte att alla dessa åtgärder ska vara genomförda fullt ut inom ramen för denna granskning, men vi vill ytterligare och i så stor utsträckning som möjligt försäkra oss om att åtgärderna kommer att genomföras. Vi vill därför följa upp rekryteringen av en lektor, där sakkunniggranskning och rekrytering anges kommer att slutföras under tidig vår, för att kunna bedöma att rekryteringen har eller kommer att kunna genomföras på ett sätt som bidrar till stärkt vetenskaplig och professionsinriktad kompetens på det sätt som anges i åtgärdsredovisningen. Likaså vill vi följa upp hur långt arbetet med en forskarskola, och de bidrag som denna anges kunna ge till miljön, har kommit.

BESVARA EFTER KOMPLETTERING

Har kompletteringen besvarat de efterfrågade uppgifterna och oklarheterna?

JA/ (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering:

Lärosätets kompletteringar klargör rekryteringsläget och att rekryteringen av en lektor med lämplig kompetens med stor sannolikhet kommer att kunna slutföras under höstterminen. Lärosätet har strävat efter att fullfölja sin planerade rekrytering och en av de sakkunniga har inkommit med sitt underlag som pekar på ett positivt utfall när det gäller bedömningen av sökande. Den andra av de sakkunniga har inte inkommit med underlag och lärosätet har avbrutit och utsett ny sakkunnig från vilken underlag ska inkomma vecka 26. Därmed har lärosätet gjort vad som är möjligt för att denna rekrytering ska kunna slutföras så snart som möjligt. Lärosätet redovisar också mer detaljerat hur sambandet mellan utbildning och forskning kommer att stärkas, bland annat genom att handledarna för doktoranden i den nya forskarskolan kommer att arbeta inom yrkeslärarutbildningen.

Om NEJ: Lärosätets åtgärdsredovisning och inkommen komplettering behöver komplettera med intervjuer.

Vilka uppgifter behöver förtydligas:

SKRIV YTTRANDE EFTER INTERVJU

Har intervjun besvarat de efterfrågade uppgifterna och oklarheterna?

JA/NEJ (stryk det som ej gäller)

Sammantagen bedömning med motivering om lärosätets analys och åtgärder:

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)