Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Utformning, genomförande och resultat

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat

Bedömning i den tidigare utvärderingen:I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Inte tillfredsställande

Måluppfyllelsen för examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse bedöms vara god när det gäller kunskapsområdet didaktik, ämnesdidaktik och metodik. Utbildningens utformning, genomförande och resultat säkerställer att studenterna vid examen har nödvändiga kunskaper inom didaktik, ämnesdidaktik och metodik. Enligt självvärderingen finns en progression genom att komplexiteten i lärandemålen ökar. Samtidigt noterar bedömargruppen att lärosätet behöver se över hur progressionen kommer till uttryck i kursplanerna. I självvärderingen finns flera exempel på tillfällen för studenterna att nå examensmålet, och då framför allt under VFU där de didaktiska och metodiska kunskaperna examineras i tre av fyra kurser. Ett exempel från VFU är att studenterna tränas i att göra en lektionsplanering utifrån ett ämne som studenterna själva har behörighet i. Den examineras sedan. Däremot uppnår lärosätet inte den del av examensmålet som handlar om studenternas kännedom om vuxnas lärande eftersom det saknas kursmål, litteratur och examinationsuppgifter med koppling till kunskapsområdet vuxnas lärande. Detta är ett utvecklingsområde som bedömargruppen menar behöver åtgärdas.

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen Färdighet och förmåga. Bland annat tränas studenternas förmåga när studenterna i ett utvecklingsprojekt tränas i att planera och iscensätta ett identifierat utvecklingsområde i verksamheten. Därmed får studenterna träna på sådan verksamhetsutveckling som kommer vara en del av deras kommande yrkesliv. Ett annat exempel är att studenterna får reflektera över hur deras undervisning påverkar undervisning och lärande. Kurserna inom VFU har även en tydlig progression vad gäller självständighet och att beakta egna och andras erfarenheter.

Examensmålet för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms vara uppfyllt. Studenterna får flera möjligheter att reflektera över sin förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens i yrkesämnet och i det pedagogiska arbetet. Det gäller främst under VFU då studenterna återkommande examineras på denna förmåga och detta förhållningssätt.

Jämställdhetsperspektivet bedöms vara närvarande i utbildningen. UVK-kurserna ger en vetenskaplig bas för att studenterna ska kunna förstå strukturer och förutsättningar när det gäller jämställdhet. Dock anser bedömargruppen att lärosätet bör säkerställa att alla studenter har förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. I nuläget är fokus på jämställdhet inget krav under VFU, utan studenterna kan i stället välja andra aspekter med koppling till skolans värdegrund.

Utbildningens innehåll följs upp systematiskt i syfte att säkra måluppfyllelsen. Uppföljningens resultat omsätts sedan i åtgärder för kvalitetsutveckling, och relevanta intressenter får återkoppling. Lärosätet har ett väl utbyggt system för program- och kursvärderingar. Bedömargruppen ser en styrka i att lärosätet även genomför studentdialoger som ett komplement till skriftliga värderingar.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden och det finns olika stödfunktioner på både lärosätesnivå och institutionsnivå.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande.
Uppföljning av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat

BEDÖMNINGSPROTOKOLL FÖR BEDÖMARE ATT FYLLA I

BESVARA FRÅGORNA UTIFRÅN ÅTGÄRDSREDOVISNINGEN (inklusive ev. bifogade dokument)

Fråga 1: Lärosätets analys av orsakerna till den ifrågasatta kvaliteten är tillfredsställande

JA (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering:

1. Lärosätet gör en rimlig analys vad gäller att kunskap vad gäller vuxnas lärande behöver tydliggöras både i utbildningens innehåll och i examination.

2. X

3. X

Fråga 2: Lärosätets åtgärder är rimliga och ändamålsenliga

JA (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering (relatera till ovanstående motivering av lärosätets analys):

1. Kännedom om vuxnas lärande har tydliggjorts i utbildningen, bland annat genom en ny delkurs med denna inriktning, där man sätter fokus på vuxnas lärande både i innehåll och examination.

2. X

3. X

Om NEJ på fråga 1 eller 2: Lärosätets åtgärdsredovisning behöver kompletteras.

Vilka uppgifter eller vilken dokumentation:

BESVARA EFTER KOMPLETTERING

Har kompletteringen besvarat de efterfrågade uppgifterna och oklarheterna?

JA/NEJ (stryk det som ej gäller)

Kortfattad motivering:

Om NEJ: Lärosätets åtgärdsredovisning och inkommen komplettering behöver komplettera med intervjuer.

Vilka uppgifter behöver förtydligas:

SKRIV YTTRANDE EFTER INTERVJU

Har intervjun besvarat de efterfrågade uppgifterna och oklarheterna?

JA/NEJ (stryk det som ej gäller)

Sammantagen bedömning med motivering om lärosätets analys och åtgärder:

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)