Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-05-10
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Utbildningen möjliggör inte genom utformning och genomförande samt säkerställer inte genom examination att doktoranden, när examen utfärdas, kan visa bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Forskningsdelen av doktorandernas forskarutbildning sker på ett traditionellt vis med delprojekt som publiceras i etablerade peer review-tidskrifter och allt sammanställs i en avhandling som försvaras enligt svensk tradition. Bedömargruppen anser att progressionen i detta arbete är lätt att följa och att lärosätet har väl etablerade rutiner för att kontinuerligt följa upp och handleda.

Lärosätet arbetar enligt bedömargruppen med stora handledargrupper runt varje doktorand, där huvudhandledaren tar den största delen av ansvaret. Kompetens i form av biträdande handledare från andra lärosäten och industrin är vanligt. Under intervjun framkom att man är noga med att båda könen är representerade i handledargruppen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

53 högskolepoäng bestäms för doktoranderna i samråd med handledare och individanpassas utifrån forskningsinriktning. I de individuella studieplanerna ser man att många av doktorandernas poäng i forskarutbildningen tas genom små kurser och workshoppar och relativt få poäng i etablerade kurser. Bedömargruppen anser att det ger en flexibilitet och möjlighet att skräddarsy kurser för varje doktorand, samtidigt som det också är en svaghet för att säkerställa nivån och bredden i ämnet organisk kemi. Exempelvis blir lärosätet mycket beroende av kurser vid andra lärosäten. I de individuella studieplanerna ser man också att många av de kurser som tas är mindre omfattande och mer har karaktären av workshoppar.

Doktoranderna genomför ett halvtidsseminarium, och alla doktorander ska innan detta sker ha varit på minst en internationell konferens och presenterat sin forskning. Bedömargruppen anser dock att det är oklart hur lärosätet säkerställer bredden i ämnet organisk kemi. Exempelvis finns ingen obligatorisk avancerad kurs i organisk kemi eller fysikalisk organisk kemi i studieplanen, något som bedömargruppen rekommenderar. I de individuella studieplanerna framgår vidare att två av tre doktorander har planerat att delta i eller genomfört en kurs i avancerad organisk kemi, men en saknar detta helt.

Utformning, genomförande och resultat

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Inte tillfredsställande

Det finns en bra tradition vid lärosätet att utbilda doktorander i organisk kemi med relevanta färdigheter som ger möjligheter till en fortsatt karriär både inom akademien och utanför inom industrisektorn eller statliga verk. Doktoranderna bedriver forskning av hög kvalitet i ett internationellt sammanhang och med ett starkt hållbarhetsperspektiv.

Det finns sedan 2016 en systematik som säkerställer att doktorandens progression inom alla de olika lärandemålen kan följas och ett ambitiöst team av handledare följer doktoranden och borgar för kontinuerlig återkoppling. Dagens tre doktorander har alla samma huvudhandledare och närmiljön inom organisk kemi är mycket beroende av det forskningsprogram och den forskningsprofil som leds av en professor. På sikt behövs nyrekrytering och lärosätet har själva identifierat detta behov.

I självvärderingen framgår att både handledare och doktorander ser ett behov av fler fördjupningskurser inom ämnet vid lärosätet. I dag håller forskningen inom organisk kemi hög kvalitet, men för att säkerställa en bred kunskap inom ämnet är lärosätet beroende av att doktoranderna läser fördjupningskurser inom organisk kemi. Detta är i dag inte obligatoriskt vare sig i den allmänna studieplanen eller i doktorandernas individuella studieplaner.

Styrkorna är tydliga med forskning av hög kvalitet i nationella nätverk, där doktoranderna får goda möjligheter att presentera sin forskning både nationellt och internationellt. Svagheten är att lärosätet i den nuvarande utformningen inte erbjuder tillräckligt med forskarutbildningskurser som säkerställer bred kunskap och förståelse i organisk kemi. Lärosätet erbjuder en ekonomisk resurs via en så kallad doktorandryggsäck, för att doktoranderna ska kunna läsa kurser vid andra lärosäten. Efter intervjuerna och en översyn av de individuella studieplanerna framgår det att man använder resurserna främst till att åka på workshoppar och konferenser för att i samband med dessa ta kortare temabaserade kurser. Ambitionen att säkerställa bredden i organisk kemi bedöms för låg i den nuvarande utformningen, vilket framgår i de individuella studieplanerna där några doktorander läser minst en mer omfattande kurs i organisk kemi eller fysikalisk organisk kemi, men inte samtliga.

Doktorandryggsäcken ger en ekonomisk förutsättning för doktoranderna att resa till andra lärosäten för fördjupningskurser, och de kan åka på konferenser och workshoppar och presentera sina forskningsresultat. Detta är en utmärkt lösning som ett komplement, men bör stärkas med bättre kursutbud vid lärosätet samt en planering av kursinnehållet som säkerställer bredd i ämnet organisk kemi. Att helt förlita sig på andra lärosätens kursutbud gör att lärosätet har svårt att skräddarsy och optimera kurserna och när de ges, för att ge en så god forskarutbildning som möjligt. Det finns också en risk att andra lärosäten inte antar doktoranderna från lärosätet om det är stort tryck på kurserna.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör etablera rutiner bör för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)