Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredsställande

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens nuvarande volym, innehåll och genomförande på kort sikt. Det finns en osäkerhet i hur lärosätet säkerställer handledning med rätt förutsättningar på lång sikt. För att behålla nuvarande kvalitet och omfattning på längre sikt bör man säkerställa fler handledare med ambitionen att handleda doktorander i organisk kemi och utveckla ett eget oberoende forskningsprogram.

Forskningen som bedrivs är av mycket hög kvalitet och forskningsprogrammet ingår i vissa delar i internationella nätverk. Doktoranderna interagerar också med industrin och bedömningen är att de har relevant samverkan med forskningssamhället både nationellt och internationellt.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

• Lärosätet bör ha en tydligare och mer konkret plan för att rekrytera minst en biträdande lektor i organisk kemi i närtid. Detta är av stor betydelse för att säkerställa kompetensen i ämnet på lång sikt.

Bedömningsområde Utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Det finns en bra tradition vid lärosätet att utbilda doktorander i organisk kemi med relevanta färdigheter som ger möjligheter till en fortsatt karriär både inom akademien och utanför inom industrisektorn eller statliga verk. Man bedriver forskning av hög kvalitet i ett internationellt sammanhang och med ett starkt hållbarhetsperspektiv.

Det finns sedan 2016 en systematik som säkerställer att doktorandernas progression inom de olika lärandemålen kan följas och ett ambitiöst team av handledare följer doktoranderna och borgar för kontinuerlig återkoppling. På sikt behövs nyrekrytering och lärosätet har själva identifierat detta behov.

I dag håller forskningen inom organisk kemi hög kvalitet, men för att säkerställa en bred kunskap inom ämnet är lärosätet beroende av att doktoranderna läser fördjupningskurser inom organisk kemi. Detta är i dag inte obligatoriskt vare sig i den allmänna studieplanen eller i doktorandernas individuella studieplaner.

Styrkorna är tydliga med forskning av hög kvalitet i nationella nätverk där doktoranderna får bra möjligheter att presentera sin forskning både nationellt och internationellt. Svagheten är att lärosätet med den nuvarande utformningen inte har tillräckligt med forskarutbildningskurser som säkerställer bred kunskap och förståelse i organisk kemi. Ambitionen att säkerställa bredden i organisk kemi bedöms för låg i den nuvarande utformningen.

Doktorandryggsäcken ger en ekonomisk förutsättning för doktoranderna att resa till andra lärosäten för fördjupningskurser. Detta är en utmärkt lösning som ett komplement, men bör stärkas med bättre kursutbud vid lärosätet och en planering av kursinnehåll som säkerställer bredd i ämnet organisk kemi.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

• Lärosätet bör etablera rutiner bör för att säkerställa att samtliga doktorander når tillräcklig kunskapsbredd inom organisk kemi

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktorandperspektivet beaktas vid lärosätet, vilket börjar redan med en seriös rekryteringsprocess där kandidaten för forskarutbildningen informeras om det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med individuella studieplaner som revideras varje år. Doktoranderna är organiserade och har bra representation i relevanta råd. Doktorandbarometern som genomförs vart tredje år ger en bild över tid och eventuella brister följs upp med aktiviteter.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Forskarutbildningen ger genom sin utformning ger bra interaktioner med det omgivande samhället. Forskningen har inslag av tillämpning där partner inom industrin ingår. Projekten drivs med internationella partner och nätverk, vilket ger utmärkta möjligheter för doktoranderna att vitaliseras och bidra med vetenskapliga presentationer och framåtsyftande diskussioner. Lärosätet har identifierat att tidigare alumner kan vara en tillgång för att stärka doktorandernas nätverkande och se alternativa karriärmöjligheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)