Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykoterapeutexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-10-18
Lärosäte: Skandinaviens akademi för psykoterapiutveckling
Ämne: Psykoterapeutexamen (21/22)
Typ av granskning: Uppföljning av utbildningsutvärdering

Utformning, genomförande och resultat

I den tidigare utvärderingen framgår följande av bedömargruppens yttrande:

Inte tillfredsställande

Bedömargruppen ser brister när det gäller måluppfyllelse inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Studenternas kännedom om områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning bedöms vara ett utvecklingsområde. Brister när det gäller sådan kännedom framträder i de uppsatser som bedömargruppen har granskat. Bedömargruppen anser dessutom att utbildningens utformning där studenterna läser både KBT och AFT samt integrativa perspektiv kan göra det splittrat för studenterna och påverka möjligheten att lära sig de olika metodernas vetenskapliga grund vilka inbegriper stora forskningsområden. Hemtentamina och gruppexaminationer som huvudsakliga examinationsformer för måluppfyllelse inom kunskap och förståelse uppfattar bedömargruppen som ett bristfälligt sätt att examinera kunskap och förståelse.

Den professionsinriktade miljön är tillfredsställande och handledarna har hög kompetens och långa anställningskontrakt. Bedömargruppen anser att det finns goda förutsättningar för studenterna att nå måluppfyllelse avseende kunskapsformen färdighet och förmåga, även om upplägget med både KBT och AFT samt integrativa perspektiv kan göra det splittrat. Det handledda klientarbetet följs upp kontinuerligt och studentens färdigheter bedöms utifrån film och skattningsverktyg, vilket bedömargruppen anser vara förtjänstfullt.

Case-metodik som används återkommande är enligt bedömargruppen en tillgång när det gäller studenternas möjligheter till måluppfyllelse med avseende på färdighet och förmåga. Studenterna tränas i att förstå och använda relevant information kring olika fall som speglar verkliga klienter, samt skriftligt rapportera kring resultaten. I de uppsatser som bedömargruppen har granskat finns däremot brister vad gäller förmågan att använda data på ett adekvat sätt, vilket tyder på att studenternas kunskaper och färdigheter i forskningsmetodik är otillfredsställande.

Studenterna får vid upprepade tillfällen möjlighet att utveckla sin självkännedom och empatiska förmåga i form av gruppövningar, rollspel och målmedveten träning och de ska även lämna in en reflektionsuppgift. Härmed anser bedömargruppen att utformning och genomförande för att studenterna ska nå måluppfyllelse vad avser självkännedom och empatisk förmåga är mycket tillfredsställande. När det gäller forskningsetik, så uppvisar flera av de granskade uppsatserna vissa brister framförallt beträffande förmågan att resonera kring vad som är etiskt problematiskt i olika studier. Detta anser bedömargruppen bör åtgärdas av lärosätet på så sätt att det för uppsatserna finns krav på att studenten för ett resonemang kring etiska perspektiv på den egna undersökningen.

Lärosätet visar insikt i betydelsen av jämställdhet och beaktandet av jämställdhetsperspektivet i utbildningen anser bedömargruppen vara tillfredsställande. En enkät kring diskriminering har genomförts och resultatet ska följas upp, vilket är ett sätt på vilket lärosätet arbetar med uppföljning vad avser jämställdhet. Nyligen har innehållet på psykoterapeutprogrammet förändrats efter en sammantagen utvärdering av tidigare upplägg, vilket visar att lärosätet följer upp resultat och vidtar åtgärder. Vid intervjuerna framkom att det finns en kontinuerlig dialog mellan handledare och ledning, vilken också kan leda till olika åtgärder vid behov.

Den sammanvägda bedömningen av området utformning, genomförande och resultat är Inte tillfredsställande. Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätet bör stärka undervisning och examination kring områdets vetenskapliga grund för att möjliggöra för studenterna att nå målet kunskap och förståelse för områdets vetenskapliga grund.

· Undervisning och examination i forskningsmetodik och forskningsetik bör stärkas, så att studenterna i större utsträckning lär sig att kritiskt granska och bedöma relevant information samt lär sig förstå olika etiska aspekter av forskning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)