Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Psykoterapeutexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2022-06-28
Lärosäte: Skandinaviens akademi för psykoterapiutveckling
Ämne: Psykoterapeutexamen (21/22)
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som inte tillfredsställande. Föreläsare, handledare och övrig personal bedöms ha adekvat kompetens för sina uppdrag men lärosätet bör engagera lärare på längre uppdragskontrakt och i större utsträckning involvera dem i utveckling och uppföljning av utbildningen. Lärosätet bör också etablera samarbete med större lärosäten där studenter ges möjlighet att skriva uppsatser i pågående forskningsprojekt

Lärosätet bör även skapa möjligheter för personalen att kunna bli forskningsaktiva.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande. Den professionsinriktade miljön är tillfredsställande och handledare har hög kompetens och långa anställningskontrakt. Bedömningen är att det finns det en god grund för studenterna att uppfylla målen avseende färdigheter och förmågor. SAPU bör förbättra möjligheterna för studenter att nå kunskap och förståelse för områdets vetenskapliga grund. Undervisning i forskningsmetodik och forskningsetik bör stärkas så att studenterna i större utsträckning lär sig att kritiskt granska och bedöma relevant information samt lär sig förstå olika etiska aspekter av forskning. Examinationerna inom kunskap och förståelse bör stärkas t ex med salstentor.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som inte tillfredsställande. SAPU har flera goda exempel på hur ett studentperspektiv tas hänsyn till inom utbildningens innehåll och genomförande. Bland annat så framstår användningen av värderingar som brett applicerat både över tid och över olika moment, det är till exempel positivt med möjlighet för informationsutbyte vid varje enskilt utbildningstillfälle vilket skapar en bra möjlighet till löpande anpassning. Studenterna bör ges yttrande- och rösträtt i beslutande forum så som ledningsgruppen och styrelsen. Lärosätet bör arbeta för ökad svarsfrekvens på skriftliga utvärderingar genom att t ex genomföra utvärderingarna på plats i samband med undervisning. Lärosätet bör skapa ytterligare möjligheter för studenterna att se utveckling och förändring av utbildningen över tid via läroplattformen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som inte tillfredsställande. Den sammanvägda bedömning av SAPU inom bedömningsområdet arbetsliv och samverkan är att SAPU har skapat goda förutsättningar rent allmänt för en utbildning som fokuserar på ett integrativt perspektiv, och där man lär ut två metoder. Många aspekter tas i beaktande och kvaliteten är god till mycket god inom flera områden såsom lärares och handledares kliniska kompetens och erfarenhet. Bedömargruppen anser att följande bör följas upp: Lärosätet bör föra en självständig dialog med arbetslivet i form av t ex en yrkeslivsrepresentant i ledningsgruppen. Lärosätet bör utvärdera utbildningens upplägg i förhållande till arbetsmarknadens villkor och krav på kompetens

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)