Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Data och IT, inriktning datavetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat. Bedömargruppen rekommenderar dock Chalmers tekniska högskola att definiera en process för hur specialiseringar läggs ned, förändras eller nybildas. Bedömargruppen rekommenderar också Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet att anpassa de båda allmänna studieplanerna till varandra.

Chalmers tekniska högskola (Chalmers) och Göteborgs universitet bedriver tillsammans forskar-utbildning i datavetenskap inom ramen för en så kallad forskarskola. De två lärosätena samarbetar tätt i utbildning och forskning inom datavetenskap i en sammanhållen miljö. Lärosätena har lämnat in en gemensam självvärdering men formellt handlar det om två oberoende utbildningsanordnare därför bedöms de två utbildningarna i separata yttranden.

Doktoranderna antas vid ett av de två lärosätena och får sin examen från det lärosäte där de är antagna. Vid Chalmers uppgår antalet doktorander till 48, vid Göteborgs universitet är doktoranderna fyra till antalet. Det finns en gemensam institution vars ledning rapporterar till båda lärosätena. Doktorandgrupperna är blandade och i praktiken finns inga större skillnader utifrån de två utbildningarnas perspektiv. Chalmers står för en dominerande andel av de anställda (190 av totalt 260), men Göteborgs universitet ger tydliga och viktiga bidrag som dominerar vissa inriktningar.

I ämnesdefinitionen finns en skillnad mellan lärosätena eftersom de allmänna studieplanerna är olika.

Chalmers har endast en mycket översiktlig definition i den allmänna studieplanen. I självvärderingen finns en adekvat definition; exempel på forskningsfält är programmeringslogik, algoritmer och optimering samt informationssäkerhet. På ett övergripande plan utgör logiskt baserade metoder, programmeringsspråk och praktiska algoritmer grundläggande teman i flertalet forskargruppers verksamhet. I lärosätets självvärdering framgår det emellertid inte vilken process som finns för att kontinuerligt uppdatera definitionen och forskarutbildningsämnet. Bedömargruppen rekommenderar Chalmers att förtydliga ämnet i den allmänna studieplanen och att harmonisera denna med mot-svarande studieplan för Göteborgs universitet.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

Av självvärderingen framgår att antalet aktiva handledarna vid forskarskolan är 44, varav sex är anställda vid Göteborgs universitet, 38 vid Chalmers. Det genomsnittliga antalet doktorander per huvudhandledare, räknat på det totala antalet huvudhandledare vid forskarskolan, är 2.08, maxantalet är 6.

Bedömargruppen menar att samstämmigheten mellan handledarnas kompetens och ämnes-definitionen är mycket god. Detta utläses framför allt av handledarnas vetenskapliga publikationer som på ett betryggande sätt visar att kompetensnivån överlag är mycket hög.

Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder gemensamt möjlighet till kompetensutveckling av handledare. Tre olika typer av handledarutvecklande aktiviteter erbjuds: "Supervisory forum" erbjuder handledare en mötesplats för handledare att kunna träffas och dela med sig av sina erfarenheter, "Coaching supervisor" fokuserar på det akademiska ledarskapet och erbjuder bland annat kommunikationsträning medan "I as a leader" uppmärksammar handledarens egen roll. Göteborgs universitet erbjuder dessutom kurser i doktorandhandledning. Enligt självvärderingen säger några personer som har deltagit i dessa kurser att de lett till att deltagarna har provat nya metoder och arbetssätt i sin vardag. En stor del av forskningen inom ämnet är externfinansierad. Handledarna arbetar kontinuerligt med att söka forskningsanslag och att publicera sig i hård konkurrens.

Av självvärderingen framgår att forskargruppen har omfattande kontakter med det omgivande samhället, inte minst med näringslivet. Volvo Car Corporation är ett exempel på en mycket viktig samarbetspartner. Andra exempel som ges av självvärderingen är att flera handledare arbetar deltid med projekt som gör forskningsresultat kommersiellt gångbara, något som kommer doktoranderna till del. Doktorander och forskare rekryteras internationellt. 70 procent av den sammanlagda handledar- kapaciteten har internationell bakgrund med goda internationella kontakter och nätverk.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, men återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Bedömargruppen rekommenderar att processen för systematisk uppföljning förtydligas i synnerhet i de delar som beskriver hur handledarkompetensen sammanlagt utvecklas vid Chalmers, hur återkoppling inhämtas från berörda som till exempel doktorander, samt vilka åtgärder som kan vidtas och vem som då är ansvarig.

Regler för hur handledarbyte ska ske om behov av detta skulle uppstå regleras i dokumentet Arbetsordningen för forskarutbildning. Doktoranden har rätt att byta såväl huvudhandledare som bihandledare. Doktoranden behöver inte motivera en begäran om byte, men denna ska vara skriftlig och ställas till prefekten. Ett byte av handledare följs av en revidering av den individuella studieplanen.

Enligt självvärderingen följs handledarnas kompetens upp och handledarna utvärderas, utvecklas och förbättras kontinuerligt. Fram till 2014 hade alla handledare deltagit i minst en av dessa kompetens-utvecklande aktiviteter, vilket kontrollerades och följdes upp på central nivå. Sedan 2015 sker kontroll och uppföljning av handledarens närmaste chef.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildningen på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildnings mässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Chalmers har redovisat 48 doktorander, 41 män och 7 kvinnor.

Enligt självvärderingen finns det ett visst utbud av relevanta forskarutbildningskurser att läsa även vid andra institutioner på lärosätet och kurser att läsa vid andra lärosäten. Ett exempel på en kurs som flera institutioner vid Göteborgs universitet har utvecklat tillsammans i syfte att bredda doktorandernas forskarutbildningsmiljö och som nämns i självvärderingen är Transdisciplinary Research Methods. Samarbetet med Göteborgs universitet inom ramen för forskarskolan innebär att forskarmiljön totalt sett blir mycket större jämfört med om forskarutbildningen hade bedrivits enbart vid Chalmers.

Doktoranden placeras i samma forskargrupp som deras huvudhandledare befinner sig. Hela forskargruppen spelar en viktig roll när det gäller att stötta doktoranden i forskningsarbetet på sin väg fram mot licentiatexamen och doktorsexamen. Enligt självvärderingen strävar institutionen efter att öppna upp forskargrupperna, då seniora forskare och doktorander ofta har starka band även till andra forskargrupper.

Många doktorander avlägger en licentiatexamen på sin väg mot doktorsexamen. Efter licentiat-examen uppmuntras doktoranderna att genomföra en längre tids praktik på ett företag i syfte att bygga upp sitt nätverk och att vidare bredda sin förståelse av ämnet och dess metodik. Några exempel på praktikföretag som nämns är Microsoft Research, Google och IBM research. Chalmers tar också emot inkommande doktorander inte minst från andra länder, vilka därmed bidrar till internationaliseringen vid lärosätet och till att doktoranderna kommer i kontakt med forskare från andra länder. Doktoranderna ges även möjligheter att delta i etablerade samarbeten med andra nationella och internationella lärosäten och med olika företag och organisationer, samt att delta i internationella konferenser och i sommar- och vinterskolor.

Forskningsseminarier ges varje vecka. Där diskuteras olika forskningsrelaterade områden och ibland doktorandens egen forskning. Gästforskare besöker institutionen regelbundet och ger presentationer som också är öppna för doktorander.

Chalmers ger tydliga rekommendationer till doktoranderna att, förutom att engagera sig i dialog med vetenskapssamhället, även samverka med det omgivande samhället i mer populärvetenskapliga fora.

Bedömarna menar att miljön som helhet är mycket god och i många specialiseringar internationellt ledande. Detta visas genom publikationslistor, deltagande i samarbetsprojekt, den internationella uppskattningen i form av återkommande förtroendeuppdrag och den höga andelen externfinansiering av forskningen.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Den beskrivning som lärosätet ger visar framför allt hur enskilda doktoranders prestationer följs upp, i mindre utsträckning hur miljön som helhet systematiskt följs upp och utvärderas och var ansvaret för uppföljning och återkoppling ligger. Intervjuerna gav inte heller några klargöranden på denna punkt. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att förtydliga hur miljön som helhet utvärderas och följs upp.

Det sker systematiska uppföljningar av doktorandernas individuella utveckling och forskarutbildning minst en gång per år av en grupp bestående av huvudhandledare, biträdande handledare, examinator och en deltagare från CSE-gruppen. CSE-gruppen består av en vice prefekt för forskarutbildningen och de tre studierektorerna för forskarutbildningen. En sådan uppföljning kan resultera i att disputationen skjuts upp om avhandlingen inte anses vara klar.

Handledarna träffar doktoranderna regelbundet för att diskutera och följa upp deras forskning, deras publiceringsstrategi, karriärplanering och individuella läskurser. I övrigt är den individuella studieplanen det huvudsakliga instrumentet för att systematiskt följa upp doktorandernas progression.

Av självvärderingen framgår att enskilda handledare själva beslutar om vilka forskarutbildningskurser de ska ge. Med undantag av några få centralt bestämda kurser finns inte någon sammantagen kontroll eller förteckning över utbudet av forskarutbildningskurser, vilket gör utbudet svårbedömt och sårbart. En intern självvärdering av hela forskarutbildningen sker dock vart fjärde år, vilken kan leda till exempelvis utveckling av nya kurser.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningsämnet är ganska brett och innefattar ett antal tydliga specialiseringar, vilka framstår som adekvata utifrån en gängse definition av datavetenskap. Chalmers och Göteborgs universitet ger tillsammans forskarutbildning inom området data- och informationsteknik. Bedömargruppen menar att lärosätena bör enas om en allmän studieplan och gemensamma uppföljningsrutiner för att stabilisera samarbetet.

Utbildningen sker inom forskargrupper av hög internationell kvalitet. Tillgången på kompetenta handledare är mycket god. Handledarna deltar också regelbundet i aktiviteter för att utveckla handledarskapet. Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder gemensamt goda möjligheter till kompetensutveckling av handledare. Det finns även tydliga nätverk med både andra lärosäten och det omgivande samhället, där även doktorander medverkar.

Forskningsmiljön är internationellt framgångsrik, vilket visas genom publikationslistor, deltagande i samarbetsprojekt, den internationella uppskattningen i form av återkommande förtroendeuppdrag och den höga andelen externfinansiering av forskningen. Samarbetet med Göteborgs universitet inom ramen för den gemensamma forskarskolan innebär också att forskarutbildningsmiljön totalt sett är mycket större jämfört med om utbildningen hade bedrivits enbart vid Chalmers.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)