Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialpedagogexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-05
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Karlstads universitet - Specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Både som studerande och senare som yrkesverksam som specialpedagog sker möten med både flickor och pojkar, kvinnor och män, vilket innebär att det är positivt om både lärare som utbildar specialpedagoger och yrkeskåren består av båda könen. Den stora andelen kvinnliga studenter vid specialpedagogprogrammen, vilket senare avspeglas i yrkeskåren, kan anses utgöra en angelägenhet för alla lärosäten.

I ansökan framgår att lärosätet arbetar strategiskt med att försöka attrahera fler män att söka till specialpedagogutbildningen. Strategin för att locka män till utbildningen beskrevs vid intervjuerna framför allt som ett arbete med att på mässor ha ett särskilt fokus på tänkbara manliga studenter. Vid lärosätesintervjuerna framgick vidare att det finns en medvetenhet kring könsförhållanden i utbildningen och vid rekryteringen av personal. Utnyttjande av personliga nätverk bland befintlig personal angavs som ett exempel på att försöka få fler män att söka lärartjänster när sådana utlyses. Det framkom vidare att utbildningen genom innehåll och utformning lägger an ett genusperspektiv på elever i behov av särskilt stöd. Sammantaget har lärosätet tagit frågan kring jämställdhet i utbildningen i beaktande i sin ansökan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)