Medieteknik - master Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv
Jämställdhetsperspektiv
Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.
Jämställdhetsperspektivet bedöms generellt tillräckligt väl integrerat i utbildningarna på avancerad nivå inom design av interaktiva medier. Studentgrupperna består oftast av hälften kvinnor och hälften män medan lärare och forskare högre upp i den akademiska karriären inte återspeglar grundnivåernas könsrepresentation. Det finns ett flertal aktiviteter inom ramen för kurser på lärosätet som lyfter jämställdhetsperspektivet. En satsning är att försöka använda sig av enbart kvinnliga gästföreläsare för att kompensera för bristen på jämn representation. Feminism och kritiska perspektiv ingår i flera kurser i masterprogrammet och det finns ett forskningstema kring normkritisk design. Det finns en erforderlig lärarsammansättning samt infrastruktur för att genomföra dessa aktiviteter på plats. Möjligen skulle design ur ett genusperspektiv (som metod) kunna göras tydligare med mer specifika mål på programnivå.