Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Medieteknik - master Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Tillfredsställande
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Södertörns högskola - Medieteknik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Huvudområdet

Angiven examen ryms inom examensordningen.

Södertörns högskola ansöker om tillstånd att utfärda masterexamen inom området medieteknik. I ansökan beskrivs en masterutbildning med namnet Interactive Media Design där examen kommer att ha benämningen Master of Science in Media Technology (Two Years) samt filosofie masterexamen i medieteknik. Bedömargruppens uppfattning är att angiven examen ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Den föreslagna utbildningen har som syfte att skapa avancerad kompetens inom medieteknikområdet och har ett utpräglat designorienterat fokus, som interaktions- och upplevelsedesign, design och produktion av interaktiva medier, samt användarforskning. Det finns breda teoretiska inslag i utbildningen som gör att den också kan sägas vara forskningsförberedande. Utbildningen bygger vidare på det i dag existerade magisterprogrammet i medieteknik som har funnits vid Södertörns högskola sedan 2006. Den utbildning som ansökan gäller är avsedd och utformad för att fungera som en påbyggnadsutbildning för studenterna från lärosätets två kandidatprogram inom medieteknik: IT-Medier och Design (180 högskolepoäng), samt Spelprogrammet (180 högskolepoäng). Utbildningen är också anpassad för att studenter från andra utbildningar och lärosäten ska kunna genomgå programmet.

Utbildningen kommer att ges på engelska och riktar sig därmed också till internationella studenter.

Utbildningen bygger på tvärvetenskapliga angreppssätt och ger studenterna generella färdigheter där förståelse för mänskliga praktiker tillämpas i interaktionsdesign och tekniska utvecklingsprojekt. Undervisningsformer och didaktik syftar till en integration av teori och praktik, med studiobaserat lärande som en viktig del, där teoretiska inslag knyts ihop med studenternas egna arbeten.

Området medieteknik är definierat i relation till erkänd vetenskaplig grund och den föreslagna masterutbildningen inom design av interaktiva medier (Interactive Media Design) har en rimlig omfattning och avgränsning. När det gäller utbildningens innehåll och dess omfattning och avgränsning i förhållande till området framgår av ansökan att det finns en tydlig koppling till den idag existerande magisterutbildningen i medieteknik. Detta bekräftades vid intervjuerna med lärosätet.

Bedömargruppen vill framföra en rekommendation att överväga att förändra examensbenämningen medieteknik. Eftersom utbildningens huvudsakliga fokus är design och interaktionsdesign samt att den benämns i ansökan som ett masterprogram i design av interaktiva medier kan Medieteknik med inriktning mot design av interaktiva medier eller enbart Design av interaktiva medier vara en mer adekvat examensbenämning inte minst ur ett arbetslivsperspektiv.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Ur ett regionalt och sannolikt även nationellt perspektiv finns ett allmänt intresse av att lärosätet ska få utfärda aktuell examen. Intresset är motiverat då det finns en stor efterfrågan på studenter med kandidat- eller magisterexamen men även masterexamen på arbetsmarknaden inom regionen och vidare framkom att studenterna har önskemål om möjligheter till vidareutbildning på master- och forskarnivå. Lärosätet har i ansökan analyserat den föreslagna utbildningen i relation till övriga utbildningar inom samma eller närliggande områden i Sverige och slutsatsen är att det finns få program som helt överensstämmer med den föreslagna profilen särskilt i stockholmsregionen och i mellansverige. Bedömarna instämmer i detta och rekommenderar lärosätet att ytterligare arbeta med att profilera sig gentemot andra svenska lärosätens masterutbildningar inom medieteknik (utbildningar vid Malmö universitet, Linnéuniversitetet m.fl.).

Bedömningsgrund: Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Lärosätet ger för närvarande ett magisterprogram i medieteknik och i ansökan beskrivs hur detta program utvecklas till ett tvåårigt mastersprogram. De flesta lärarresurser finns med andra ord redan på plats för den ansökta utbildningen, vilket framgår av ansökan och den där bifogade lärartabellen. Detta bekräftades vid intervjuerna med lärosätet. Mediateknikområdet har en professor, fem docenter samt sex tillsvidareanställda lektorer. Dessutom finns elva adjunkter samt fem adjungerade lärare. Hälften av lärarna har erfarenhet av doktorandhandledning. Många av adjunkterna och lektorerna på medieteknikämnet har lång erfarenhet av arbete i näringslivet, framförallt inom olika medierelaterade områden som TV, film, grafisk formgivning, ljud, fotografi m.m. Antalet lärare och deras sammantagna kompetens bedöms vara adekvat och beräknas motsvara de behov som masterutbildningen i design av interaktiva medier behöver för att säkerställa nödvändig omfattning, innehåll, storlek och genomförande. Det framkom under intervjuerna med lärosätet att sedan ansökan inlämnades har en ny lektor rekryterats och ytterligare en lektorsrekrytering är planlagd, vilket ytterligare bekräftar att det finns en adekvat lärarresurs. Bedömarna noterar att professorn inom ämnesområdet inte är planerad att vara i huvudsak engagerad i utbildningen. Lärosätet bör överväga ett tydligare engagemang för denne i den utbildning som ansökan gäller.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö och det finns en forskningsmiljö vid högskolan, där det bedrivs forskarutbildning.

Utbildningsmiljön i medieteknik vid lärosätet kännetecknas idag av en relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö uppbyggd kring två kandidatutbildningar inom medieteknik: IT Medier och Design, Spelprogrammet samt en magisterutbildning inom medieteknik.

Det finns vid lärosätet forskningsmeriterade lärare som är engagerade i olika forskningsprojekt av relevans till det sökta området. Under de senaste fem åren har lärare/forskare verksamma inom kollegiet publicerat ett åttiotal vetenskapliga artiklar. Examensrättighet för att bedriva forskarutbildning inom medieteknik saknas. Lärosätet har dock ett tillstånd och därmed erfarenhet av att bedriva utbildning på forskarnivå i egen regi inom andra områden. Forskarutbildning inom medieteknik (med inriktning mot interaktionsdesign) bedrivs idag vid lärosätet i samarbete med andra lärosäten. Ämnet har en doktorand anställd (inskriven på Stockholms universitet) samt en doktorand (inskriven vid Umeå universitet). En adjunkt är också tjänstledig för pågående doktorandstudier vid Lunds universitet. En rekommendation är att lärosätet på längre sikt arbetar för att ansöka om eget tillstånd för forskarutbildning inom det aktuella området för att åstadkomma en komplett forskningsmiljö.

Masterutbildningen ges inte i nära anknytning till utbildning på forskarnivå i relevanta ämnen.

Masterutbildningen planeras att, liknande den existerande magisterutbildningen, ges i nära samarbete med forskare inom ramen för forskningsprojekt. Konkret sker detta genom projektkurser och examensarbeten vilka genomförs som en forskningsstudie där målet är att presentera en forskningsartikel på en internationell konferens eller i form av en publikation i en tidskrift. Kopplingen mellan magisterutbildning och forskarutbildning på lärosätet bedöms vara svag även om studenterna skriver vetenskapliga publikationer snarare än traditionella examensarbeten. Lärosätet bör därför förstärka denna koppling i samband med uppstart av masterutbildningen exempelvis genom att inom ramen för masterutbildningen erbjuda valbara kurser på forskarnivå.

Utbildningens innehåll och utformning ger studenterna tillräckliga förkunskaper för att kunna söka till utbildning på forskarnivå.

Utbildningen är tänkt att utformas så att studenterna kan välja att ta ut en magisterexamen efter ett år eller att läsa år två och ta ut en masterexamen. Studenterna kan därefter söka sig till doktorandstudier. Den föreslagna utbildningen bedöms ge studenterna goda förkunskaper för forskarutbildning inom design av interaktiva medier. Det bekräftades vid intervjun att ett antal av de tidigare studenterna från magisterutbildningen inom medieteknik numera är antagna till forskarutbildning enligt redovisningen ovan.

Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Studenternas möjligheter att utveckla en god förståelse för samverkan samt att samverka med det omgivande samhället bedöms vara goda då både kandidat- och magisterutbildningarna idag har en upparbetad god koppling till företag och organisationer via projektkurser och examensarbeten. Ett nybildat programråd finns för kandidatutbildningen IT Medier och Design. Lärosätet bör överväga att utöka detta så att det även innefattar masterprogrammet, eller att inrätta ett separat programråd för masterprogrammet.

Bedömningsgrund: Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Då ett magisterprogram i medieteknik är etablerat vid lärosätet, vilket kommer att ha stor likhet med det första året på den tvååriga masterutbildningen, är mycket av den nödvändiga infrastrukturen redan på plats vid lärosätet. Detta avser lokaler för laborationer, tillgång till datasalar, tillgång till 3D printer m.m. Bedömargruppen anser dock att det är viktigt att över tid sträva efter att etablera egna arbetsplatser för masterstudenterna, samt plats för workshops, i nära anslutning till den laborativa miljön. Detta för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för de projektarbeten av kreativ och praktisk natur som studenterna genomför, samt för att bidra till att skapa en god sammanhållning för studentgruppen.

De tillgängliga resurserna utnyttjas inte effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten

Bedömningen är att dagens 400-500 helårsprestationer inom området som helhet ger en god tillgång av resurser för att utveckla mastersprogrammet. Den nuvarande magisterutbildningen har dock en relativt hög andel studenter som avbryter utbildningen, vilket framkom under intervjuerna. Bedömargruppen noterar att av de 47 förstahandssökande till magisterprogrammet så påbörjar cirka 20 studenter studierna medan enbart 10-12 av dessa finns kvar den andra terminen på programmet. I ansökan samt vid intervjuerna förklaras detta med att många studenter erbjuds jobb under studietiden och då istället väljer detta alternativ, istället för att avsluta studierna. Dessa siffror kan medföra problem anser bedömarna då en liknande avhoppsfrekvens inför termin 3 och 4 på det föreslagna mastersprogrammet skulle innebära att enbart ett fåtal studenter kommer att genomgå hela utbildningen och ta ut en masterexamen. Vid intervjuerna framfördes argumentet att studier på masternivå är ett större åtagande från studenternas sida, vilket har som följd en tydligare inriktning och intresse att fullföra studier på avancerad nivå. Det framfördes av lärosätet att magisterprogrammet uppfattas sakna den tyngd som motiverar studenterna att slutföra utbildningen. Detta resonemang har enligt bedömarna giltighet inte minst i ljuset av att ettåriga utbildningar på avancerad nivå, både nationellt och internationellt, ersättas med tvååriga dito. Bedömarna uppmanar lärosätet att göra en djupare analys av vad som är orsakerna till det höga antal avhopp från dagens magisterutbildning för att säkerställa en realistisk bedömning av förutsättningarna för det nya masterprogrammet, inklusive förberedelser för rekrytering av studenter.

Miljö, resurser och område

Bedömargruppens uppfattning är att angiven examen ryms inom examensordningen. När det gäller utbildningens innehåll och dess omfattning och avgränsning i förhållande till området finns en tydlig koppling till den redan existerande magisterutbildningen i medieteknik. Området medieteknik är definierat i relation till erkänd vetenskaplig grund och den föreslagna masterutbildningen inom design av interaktiva medier (Interactive Media Design) har en rimlig omfattning och avgränsning. Bedömargruppen menar också att ur ett regionalt, och sannolikt även nationellt, perspektiv finns ett allmänt intresse för att lärosätet skall få utfärda en masterexamen inom design av interaktiva medier.

När det gäller lärarresurser så är bedömargruppens slutsats att kraven på lärarkompetens och lärarkapacitet för det sökta masterprogrammet är uppfyllda. Utbildningsmiljön i medieteknik vid Södertörns Högskola kännetecknas idag av en relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö. En rekommendation är att lärosätet på längre sikt arbetar för att ansöka om eget tillstånd för forskarutbildning inom det aktuella området för att åstadkomma en komplett forskningsmiljö samt förstärka kopplingen mellan masternivån och forskarnivån exempelvis genom att inom ramen för masterutbildningen erbjuda valbara kurser på forskarnivå.

Lärosätet uppmanas att göra en djupare analys av vad som är orsakerna till avhoppen för att säkerställa en realistisk bedömning av förutsättningarna för det nya masterprogrammet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)