Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Medieteknik - master Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Södertörns högskola - Medieteknik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan och kursplaner för den föreslagna masterutbildningen i design av interaktiva medier finns i ansökan. Utbildningsplanen innehåller behörighetskrav samt förutom nationella examensmål också programspecifika mål. Vidare finns de såväl obligatoriska som valbara kurser listade. I utbildningsplanen finns ett skrivfel angående förkunskapskrav till utbildningen som ska åtgärdas. Utbildningen ska ges på engelska, vilket gör att kunskaper engelska ska ingå i behörighetskraven. Kursplanerna är utformade enligt kraven i förordningstexten. Examinationsformerna är varierande och utformade relevanta i relation till kursinnehållet och undervisningens upplägg.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Utbildningens utformning, genomförande och examination har grundläggande förutsättningar för att säkerställa att studenterna når målen i examensordningen. Lärosätet redogör för hur den föreslagna utbildningen syftar till att uppfylla de nationella examensmålen för masterutbildningar. Detta görs genom att samtliga nationella examensmål gås igenom och de huvudsakliga inslag i utbildningen som är länkade till respektive mål beskrivs inklusive progressionen i utbildningen. En rekommendation från bedömarna är att samtliga nivåer av måluppfyllelse, det vill säga nationella mål, mål för utbildningen och mål för kurser och moment tydligare knyts samman under utvecklingen av utbildningen, så att de förmågor som målen avser uttrycks i tydliga förståelsenivåer (se exempelvis Biggs så kallade SOLO-taxonomi - Structure of the Observed Learning Outcome). Vidare bör strävan då vara att konstruktivt sammankoppla dessa mål med aktiviteter och examination (se Biggs och Tang kring Constructive Alignment).

Vad gäller säkerställande av examensmålen som berör metodfärdigheter saknar bedömargruppen dock en grundläggande kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik i det föreslagna programmet. Det framkom vid intervjun att kandidatprogrammen IT Medier och Design och Spelprogrammet innehåller dessa inslag. Eftersom rekryteringen till masterprogrammet kommer att vara bred, vilket innebär att studenterna förväntas också komma från andra lärosäten än det egna, innebär detta att nödvändiga kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetod kan komma att saknas bland vissa av studenterna som antas till utbildningen. Lärosätet har i sitt svar på delningen av yttrandet angett att en prövnings huruvida den sökande uppvisar meriter motsvarande en svensk kandidatexamen i mediateknik görs inklusive att den sökande har kunskaper om tillämpliga metoder inom området, Bedömargruppen anser att lärosätets behörighetsprövning för den föreslagna utbildningen på mastersnivå i medieteknik i ännu tydligare grad behöver säkerställa att de antagna har förkunskaper motsvarande lärosätets kandidatexamen i medieteknik, inklusive grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik i motsvarande omfattning (vad gäller högskolepoäng/ECTS). Detta bör då nämnas under behörighetskrav för den föreslagna utbildningen. Bedömargruppen vill ändå rekommendera lärosätet att på sikt införa en grundläggande kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik under den föreslagna utbildningens första termin (vilken kan ersättas med en alternativ kurs för de som har dessa grundläggande kunskaper). Detta skulle, förutom att bidra till att studenternas metodkunskaper säkras ytterligare, även vara användbart för att bredda och därmed utöka gruppen sökande till utbildningen genom att behörighetskraven då inte behöver inkludera grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Utformning, genomförande och resultat

Utbildningsplan och kursplaner med innehåll enligt kraven i bedömningsgrunderna finns för den föreslagna masterutbildningen i design av interaktiva medier. Lärosätet redogör för hur den föreslagna utbildningen syftar till att uppfylla de nationella examensmålen för masterutbildningar. En rekommendation är att lärosätet fortsätter arbeta med att tydliggöra kopplingen mellan nationella mål, mål för utbildningen och mål för kurser och moment.

En sammanvägd bedömning av aspektområdet utformning, genomförande och resultat ger vid handen att delar av aspektområdet är tillfredsställande. Bedömargruppen anser dock att lärosätets behörighetsprövning för den föreslagna utbildningen på mastersnivå i medieteknik behöver säkerställa att de antagna har förkunskaper motsvarande lärosätets kandidatexamen i medieteknik, inklusive grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik i motsvarande omfattning (med angivande av högskolepoäng/ECTS). Kunskaper i engelska ska vara ett behörighetskrav.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)