Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Inledning Ämneslärarexamen 7-9 modersmål: arabiska

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-04-29
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Ämne: Ämneslärarexamen ht
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Uppdraget

Högskolan Dalarna har den 16 oktober 2017 ansökt hos Universitetskanslersämbetet (UKÄ) om tillstånd att ut?fär?da ämneslärarexamen inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 i undervisningsämnet modersmål: arabiska. Vi, professor Tetz Rooke, Göteborgs universitet, docent Anita Norlund, Högskolan i Borås, arbetslivsrepresentant Odet Klaff, modersmålslärare Linköping och studentrepresentant Julia Norman Göteborgs universitet, har fått i uppdrag av UKÄ att granska ansökan.

Bedömning

Vår bedömning har gjorts utifrån de krav som ställs i högskolelagen och högskole?förordningen samt utifrån de krav som finns sammanställda i Vägledning för ansökan om tillstånd att utfärda examen. |Uppdraget ligger inom ramen för det nationella systemet för kvalitetssäkring av högre utbildning (Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning. Redovisning av ett regeringsuppdrag, Rapport 2016:15). Under?lag för bedömningen har varit Högskolan Dalarnas ansökan om examenstillstånd samt intervjuer som genom?för?des den 13 april 2018. Vid detta tillfälle genom??för?des gruppvisa samtal med högskolans ledning, institutions- och utbildnings?led?ning, studenter och lärare. Vår bedömning redovisas i bilaga 1. |Bedömningen sammanfattas i ett samlat omdöme med motivering.

Bedömargruppens preliminära yttrande har skickats till lärosätet på delning, för att påpeka eventuella sakfel. Delningstiden var tre veckor. Lärosätet har inte haft något att invända mot de sakkunnigas motiveringar.

De sakkunnigas rekommendation

Vi föreslår att UKÄ beslutar att ge Högskolan Dalarna tillstånd att utfärda ämneslärarexamen inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 i undervisningsämnet modersmål: arabiska.

De sakkunniga

Tetz Rooke Anita Norlund

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)