Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som inte tillfredsställande. Utbildningen bedöms vara under utveckling. Forskningsmiljöer har inrättats, men behöver fortfarande etableras och därmed bli del av utbildningen på ett genuint sätt. Ett utvecklingsområde är att tydligare integrera forskning inom utbildningens profilområden, särskilt det med förskolepedagogisk inriktning. Andra nödvändiga utvecklingsområden för att examensmålen ska ha förutsättningar att uppfyllas är rekrytering av förskolepedagogiskt kompetenta lektorer och åtgärder för att säkra en stabil sammansättning i lärarlaget. I sin nuvarande konstellation bedöms lärosätet inte ha tillräcklig och adekvat kompetens trots att många av de involverade i utbildningen är disputerade. Bedömargruppen efterfrågar också kontinuitet i form av en sammanhållen kärna av lärare som studenterna möter under hela eller större delar av utbildningen.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte som tillfredsställande. När det gäller kunskapsformen Kunskap och förståelse ser bedömargruppen framför allt brister i måluppfyllelse som rör ämneskunskaper och kunskaper om det förskolepedagogiska området. Ytterligare svagheter som bedömargruppen har identifierat är att forsknings- och utvecklingsarbete inte systematiskt görs till en del av innehållet i utbildningen i tillräckligt stor omfattning. Examensmålet som gäller kvantitativa och kvalitativa metoder har lärosätet redan identifierat som ett utvecklingsområde, och bedömargruppen noterar de åtgärder och förstärkningar som har vidtagits för att säkerställa att varje student uppnår målet.

Utbildningen är på många sätt väl utformad för att studenterna ska få möjlighet att utveckla de kunskaper, förmågor och färdigheter som är nödvändiga för yrkesutövningen. Däremot saknar många av de kurser som ges som exempel tydliga strategier för hur man säkerställer att examensmålen uppnås. Det är till exempel oklart huruvida det är studenternas didaktik- och metodikfärdigheter som prövas och examineras i skriftliga hemtentamina, eller om det är deras reflektionsförmåga som examineras. Detta kan höra samman med bristen på professionsanknutna lektorer i kurserna inom det förskolepedagogiska området.

Examensmålet om färdigheter och förmågor att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt över relevanta forskningsresultat är ett exempel på att examensmålet i hög grad examineras i de självständiga arbetena. Bedömargruppen ser att lärosätet i stor utsträckning arbetar för att erbjuda studenterna nödvändiga kunskaper och färdigheter för yrkesutövningen, men bristerna återfinns främst i säkerställandet av att studenterna uppnår målen vid examen. Detta bekräftas av att en betydande andel av de självständiga arbetena visar uppenbara brister inom kunskapsområdet. Därför noterar bedömargruppen att ett utvecklingsområde är att säkerställa examensmål inom kunskapsformerna Kunskap och förståelse samt Färdighet och förmåga, det vill säga att förstärka betygskriterier och examinationsformer. Samtidigt vill bedömargruppen nämna att utbildningens styrka är den nära relationen mellan teori och praktik som bedöms möjliggöra att studenterna utvecklar färdigheter och förmågor av relevans för yrkesutövningen.

När det gäller kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt ser bedömargruppen en styrka i att barns rätt till trygg omsorg behandlas ur ett juridiskt perspektiv och att utbildningen även tar upp ledarskap och maktperspektiv som del av den professionella rollen som lärare.

Det finns både ett lärosätesövergripande och ett förskolespecifikt livaktigt och systematiskt arbete med jämställdhet och genus i linje med den interkulturella profilen. Det finns inarbetade rutiner för uppföljning och kvalitetssäkring på övergripande lärosätesnivå, programnivå och operativ nivå inom utbildningen. Kvalitetsutvärdering med efterföljande åtgärder initieras på alla nivåer, och intressenter både inom och utanför lärosätet medverkar. Kvarvaron är något högre än i riket i övrigt.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna får möjlighet till inflytande över utbildningen genom att medverka i beslutande organ och råd. Studenternas utvärderingar av utbildningens utformning och innehåll tas tillvara och leder till initiativ som kan stärka studenternas inflytande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Utbildningen är utformad så att studenterna överlag får adekvata kunskaper, färdigheter och förmågor som är relevanta för yrkesutövningen. Utbildningens styrka är den ständiga återkopplingen till praktiken och till de villkor som barn av i dag växer upp med. Det finns goda exempel på samarbeten med regioncentrum och kommuner, vilket skapar kontaktytor som är nödvändiga för utbildningens professionsanknytning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)