Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utöver representation i beslutande organ och råd som programråd, samt genomförande av kursutvärderingar, lyfter självvärderingen att lärosätet under 2018 har genomfört studentintervjuer och återkommande träffar med studentrepresentanter. Syftet är att ytterligare stärka samarbetet med studenterna och göra mer fördjupande utvärderingar. Dessa träffar är ett forum där studenter både kan göra sina röster hörda och få återkoppling på sådant som har diskuterats tidigare. Lärosätet utvärderar för närvarande initiativet och avgör därefter dess fortsättning. Självvärderingen nämner flera initiativ som skulle kunna öka studenternas inflytande genom både formella och informella mötesplatser och utvärderingsmodeller. Det återstår dock att realisera planerna och följa upp utfallet.

Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är initiativet med studentfika, en informell mötesplats för lärare och studenter. Ett annat gott exempel som kan stärka kontinuiteten i mötet mellan lärosätesrepresentanter och studenter är möjligheten för de studenter som behöver extra stöd att träffa en och samma person.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna har möjlighet att medverka i beslutande organ och råd. Studenternas utvärderingar av utbildningens utformning och innehåll tas tillvara och leder till initiativ som kan stärka studenternas inflytande. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är initiativet med studentfika, en informell mötesplats för lärare och studenter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)