Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framgår att studenterna kontinuerligt får reflektera över förskolans uppdrag ur historiska och politiska perspektiv, vilket ger en god grund för att möta förändringar i arbetslivet.

Med stöd i olika nätverk, bland annat Regionalt utvecklingscentrum, håller sig lärosätet uppdaterat om aktuella samhällsfrågor och behov. Det finns också ett etablerat samarbete med närliggande kommuner via Centrum för professionsutveckling med bland annat seminarieserier, fortbildningskurser och försöksverksamhet med övningsförskolor. Forskningscirklar där en grupp förskollärare, förskolechefer och forskare träffas på förskolan är en möjlighet för forskningsbaserad kompetensutveckling av förskollärare som förenar förskolläraryrkets praktiska erfarenheter och forskningens teoretiska kunskap. Erfarenhetsutbytet sägs också gynna de lärare som medverkar i forskningscirklarna. Dessutom bjuds gästföreläsare från olika myndigheter och praktiker in till olika kurser för att ge sitt arbetslivsperspektiv på olika frågor, vilket bedöms gynna studenternas omvärldsförståelse och beredskap att möta yrkeslivet. Detta förutsätter dock att studenterna får möjlighet att fördjupa sig i arbetslivets frågor också utifrån gästföreläsningarna, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde i utbildningen.

Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta är samarbetet med Botkyrka kommun där studerande vid Svenska för invandrare deltar i förskollärarutbildningens kurser. Enligt självvärderingen har samarbetet fallit väl ut, och avsikten är att fortsätta och utveckla samarbetet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad så att studenterna överlag får adekvata kunskaper, färdigheter och förmågor som är relevanta för yrkesutövningen. Utbildningens styrka är den ständiga återkopplingen till praktiken och till de villkor som barn av i dag växer upp med. Det finns goda exempel på samarbeten med regioncentrum och kommuner, vilket skapar kontaktytor som är nödvändiga för utbildningens professionsanknytning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)